בשיתוף גודנייט
שינה היא מצרך יקר. לפי המחקרים, למבוגרים מומלץ לישון בין 7-9 שעות של שינה רציפה ואיכותית בכל לילה כדי שהגוף יוכל לבצע את התהליכים הביולוגיים הנדרשים עבורו וכדי שנוכל להצליח לתפקד בצורה טובה. השינה חיובית למערכת החיסון, לפינוי פסולת מטבולית במוח ולתהליכים רבים נוספים וכשקיים מחסור בשעות שינה – אנשים נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלות שונות ולמצבי רוח שליליים.
אבל מה קורה עם אלו שעבורם שינה באה על חשבון הזמן היקר שלהם? אנחנו רואים את המפורסמים מעלים תכנים כל היום (והלילה) לרשתות החברתיות, משתתפים בהשקות, משחקים בסרטים או מקימים חברות ענק ומשנים את ההיסטוריה – אז מתי הם מצליחים לישון? והאם הם פיצחו את הנוסחה לשינה האופטימלית? יש הרבה מיתוסים על הרגלי השינה של הסלבס ויש נטייה לחשוב ששחקנים, מנכ"לים ופוליטיקאים תמיד יודעים מה הכי טוב - אבל אנחנו כאן כדי להפתיע.
אילון מאסק, שנחשב כאחד מהאנשים העסוקים ביותר על הגלובוס, מגביל את שעות השינה שלו ל-6 שעות בלבד. לדבריו של מאסק, שינה לא איכותית פוגעת בביצועים שלו. "שינה זה ממש נהדר. אני מגלה שאם אני לא ישן מספיק אני די עצבני", אמר בראיון.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילום: GettyImages)
ומה עם המשפחה המפורסמת בעולם? קים קרדשיאן הוציאה לפי פרסומים כמעט מיליון דולר(!) על ריהוט לחדר השינה. כולל מזרונים יוקרתיים בעבודת יד לפי בקשות מדויקות – כנראה שהיא יודעת מה היא עושה ולמה חשוב להשקיע במזרן טוב.
מחקרים מראים כי שינה על גבי מזרון הולם מסייעת הן עם איכות השינה והן מפחיתה כאבי גב תחתון ומיישרת את עמוד השדרה. המזרון האופטימלי למטרות אלה הוא מזרון בנוקשות בינונית-מתונה המותאם אישית למשקל ולגודל של המשתמש.
טום קרוז, כוכב הקולנוע שלא מפסיק לכבוש את המסך, סיפר בראיון שבזמן צילום סרטים הוא מצליח לישון רק 4-6 שעות שינה. אז איך הוא בכל זאת מצליח לשמור על האנרגיות הגבוהות עם כל כך מעט שינה? מסתבר שכדי לשמור על מערכת היחסים עם אשתו, קרוז ישן בחדר קטן ואטום לרעש, והסיבה: הוא נוחר בקול רם. (אנחנו לגמרי אימצנו).
חנות פופ-אפ של קים קרדשיאן, לוס אנג'לסמילון דולר על ריהוט לחדר שינה - קים קרדשיאן Photo by Stefanie Keenan/Getty Images for SKIMS
גם הזמרת מריה קארי הבינה את החשיבות בשינה טובה ואיכותית והיא מספרת שכדי לשמור על קול רענן בהופעות היא זקוקה ללא פחות מ-15 שעות שינה! חלום! ולא רק זה: את מיטתה מקפים כ-20 מכשירי אדים שמעלים את הלחות בחדר ומסייעים לה לשמור על הגוף (ובמיוחד על הגרון).
2 צפייה בגלריה
טום קרוז
טום קרוז
נוחר בלילה, טום קרוז
(צילום: AP)
הסופר הארוקי מורקמי מספר שכדי להצליח לכתוב ביעילות הוא חייב לשמור בקפדנות על שגרת היום שלו. "כשאני במצב כתיבה לרומן אני קם ב-4:00 לפנות בוקר ועובד חמש עד שש שעות, אחר הצהריים אני רץ 10 ק"מ או שוחה 1500 מ' (או את שניהם) ואז אני קורא קצת ומאזין למוזיקה. אני הולך לישון ב-21:00 בערב ושומר על השגרה הזו כל יום ללא שינוי".
ביל גייטס מנסה להקפיד לישון בכל לילה 7 שעות, אבל מודה שישנם לילות שמוצא את עצמו ער: "לפעמים אני נשאר ער שני לילות ברציפות למרות שאני יודע שאני לא חד בגלל שאני מתפקד על קפאין ואדרנלין, אבל אני כל כך אובססיבי לעבודה שלי ואני מרגיש שלישון זו עצלנות", סיפר.
ועוד מפורסם שעלה לכותרות בשל הרגלי השינה הייחודיים שלו הוא לא אחר מאשר וינסטון צ'רצ'יל. בכל יום בשעה 17:00 צ'רצ'יל היה שותה כוס וויסקי ומנמנם שעתיים. לאחר מכן הוא היה מתעורר ועובד עד 3:00 לפנות בוקר. אחרי חמש שעות שינה נוספות הוא היה מתעורר ב- 8:00 ומתחיל את יומו. מספרים שבגלל שעות השינה החריגות שלו, צ'רצ'יל קיים לא פעם את ישיבות הקבינט מחדר האמבטיה שלו.
ואולי זה לא מפתיע שגם לאונרדו דה וינצ'י, שבכלל התאפיין בדברים הלא שגרתיים שעשה, ישן בצורה משונה מאוד. על דה וינצ'י מספרים שהוא נהג לישון בפרקי שינה קצרים של 20 דקות מדי 4 שעות. (מודים שזה נשמע לנו כמו אחריות גדולה מדי).
zvdzsנהג לישון בפרקי שינה קצרים של 20 דקות מדי 4 שעות. דה וינצ'יצילום: Hulton Archive/GettyimagesIL
ועוד גאונים שלא ישנו בלילה: תומס אדיסון, שאמר כי שינה היא "בזבוז זמן". אדיסון סיפר בזמנו שהוא זקוק רק ל-3-4 שעות שינה ביום. וגם ניקולה טסלה, שלפי הביוגרפיה שלו ישן בכל לילה רק שעתיים וערך את הניסויים שלו בשעות הלילה המאוחרות.
גם השחקן והמפיק מארק וולברג פירסם ברשת החברתית את הלו"ז הלא שגרתי שלו ובו הוא הולך לישון בכל יום עם הילדים ב-19:30 והוא קם להתחיל את שגרת היום שלו ב-2:30 בלילה!
ואיך הרגלי השינה שלכם? כתבו לנו בתגובות
בשיתוף גודנייט