בשיתוף גודנייט
לפעמים צריך לקרוא את זה שוב ושוב ושוב: שינה חשובה לבריאות שלנו. גם לבריאות הפיזית וגם לבריאות הנפשית. נכון, אנחנו חיים בתקופה שמתאפיינת בקצב מהיר, אנחנו שואפים להספיק הרבה דברים במעט זמן, להיות מולטי-טסקינג ולנצח כל משימה – אבל את השינה אנחנו שמים בעדיפות האחרונה. למחסור בשעות שינה עלולות להיות השלכות רבות על כל מיני אספקטים בחיינו – אז הגיע הזמן שתשנו את סדר העדיפויות ותבינו ששינה טובה היא ההשקעה הרווחית ביותר שנבחר לעשות.

מה קורה אם ישנים גרוע?

אחת ההשפעות הבולטות של מחסור בשעות שינה או שינה שהיא לא מספיק איכותית היא פגיעה בריכוז. היכולות הקוגניטיביות שלנו, כמו לפתור בעיות ולקבל החלטות חשובות יכולות להיפגע אם לא ישנים טוב מספיק שעות. אנחנו מכירים את זה. כשאנחנו עייפים הביצועים שלנו פחות טובים, אנחנו פחות פרודוקטיביים. נראה קושי בהשלמת משימות ונתקשה להישאר ערניים – עד כדי כך שבטווח הארוך זה יכול להשפיע על המון היבטים אישיים ומקצועיים.
2 צפייה בגלריה
אישה ישנה שינה עמוקה וטובה
אישה ישנה שינה עמוקה וטובה
הרגעת המחשבות והמוח לפני השינה יגרום לכך שיהיה לכם נעים הרבה יותר במהלך הלילה.
(shutterstock)
בנוסף, חוסר שינה נמצא כמביא לעצבנות ועליה במצבי רוח שליליים ויכול להגיע אפילו עד דיכאון וחרדה. יש קשר אדוק בין שיה לבין רווחה רגשית וחשוב לשים לב ששינה שאינה מספקת יכולה להחמיר אתגרים נפשיים שכבר קיימים.
וגם הבריאות הגופנית שלנו נמצאת בסיכון כאשר אנחנו לא ישנים: השמנת יתר, סוכרת, מחלות לב ומערכת חיסונית מוחלשת הם רק חלק מהרשימה הארוכה של דברים שנמצאו קשורים לחוסר בשינה איכותית. במהלך השינה מתרחשים תהליכים ביולוגיים שונים, הגוף מתקן את עצמו וכשיש הפרעות בתהליך החשוב הזה – אנחנו ישר נרגיש את זה. גם בגוף. ואספק נוסף שצריך להדהד: חוסר שינה מוביל להגברת הסבירות לתאונות, במיוחד בזמן נהיגה.

למה איכות השינה חשובה?

היא מסייעת למנוחה והתאוששות של הגוף, בשלבי השינה העמוקים יותר הגוף יודע ל"תקן" רקמות ושרירים ומערכת החיסון שלנו מתחזקת, גיבוש זיכרון, פתרון בעיות ויצירתיות משתפרים משמעותית כאשר השינה היא אופטימלית וגם פשוט – כדי שנהיה שמחים ומאושרים יותר.
נוסף על כך חשוב לייצר היגיינת שינה טובה - מונח הכולל בתוכו את כל ההרגלים והשינויים בסדר היום שנועדו להקל על השינה הטבעית כמו שעות השכבה והשכמה קבועות, תפריט מאוזן וסביבה מתאימה לשינה.
2 צפייה בגלריה
אינסומניה
אינסומניה
מאובדן הריכוז ועד אובדן השפיות - כל הסיבות למה חייבים לישון טוב בלילה.
(צילום: Shutterstock)
כמה מההרגלים האלה - שיפורטו בהמשך – נראים אולי מובנים מאליהם, אך הקפדה עליהם תשפר מאוד את השינה לאנשים שמתקשים להירדם או שמתקשים לשמור על שינה טבעית מדי יום.

אז איך עושים את זה?

• היצמדו ללוח זמנים
לא רק לילדים: ללכת לישון באותה השעה ולהתעורר באותה השעה (למחמירים: אפילו בסופי שבוע) זה הכרחי. זמני שינה קבועים נמצאו כמשפרים משמעותית הפרעות שינה ותורמים לאיכותה.
• לפני השינה – נרגעים
מומלץ לעסוק בפעילויות מרגיעות לפני השינה. זו יכולה להיות קריאה של ספר אהוב, מדיטציה (אפילו של כמה דקות) או אמבטיה חמה. אנחנו צריכים לאותת לגוף שהגיע הזמן להירגע.
• ארגנו לכם סביבת שינה נוחה
חדר שינה נוח הוא כזה שיהיה שקט, חשוך וקריר. תשקיעו במזרן וכריות נוחים שתומכים בתנוחת השינה שלכם – זה ישפר לכם את איכות השינה מקצה לקצה.
מחקרים מראים כי שינה על גבי מזרון הולם מסייעת הן עם איכות השינה והן מפחיתה כאבי גב תחתון ומיישרת את עמוד השדרה. המזרון האופטימלי למטרות אלה הוא מזרון בנוקשות בינונית-מתונה המותאם אישית למשקל ולגודל של המשתמש.
• ואיך אפשר שלא – הגבילו את זמן המסך
זה קשה, נכון. אבל חייבים להימנע ממסכים לפחות חצי שעה-שעה לפני השינה. לאור הכחול שנפלט מהטלפונים, טאבלטים, מחשבים וטלוויזיות יש השלכות רבות שפוגעות באיכות השינה שלנו.
• הימנעו מארוחות כבדות לפני השינה
כדי לישון כמו שצריך ולהימנע ככל הניתן מהפרעות בזמן השינה חשוב לשים לב לתזונה. הימנעו מארוחות כבדות, קפאין ואלכוהול לפני השינה – כי אין לכם מושג כמה הם עלולים להפריע.
• שימו לב לשעות האימונים הגופניים
פעילות גופנית בשגרה נמצאה כמקדמת שינה טובה יותר – אבל! מומלץ להימנע מאימון בקצב גבוה סמוך לשעת השינה.
• שום דבר לא עובד? קחו נשימה עמוקה
הסטרס הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו ואנחנו צריכים לדעת איך לנהל אותו. ישנן טכניקות רבות שמסייעות להפחית את המתחים כמו מיינדפולנס, יוגה מדיטטיבית ואפילו – לקחת כמה נשימות עמוקות. הרגעת המחשבות והמוח לפני השינה יגרום לכך שיהיה לכם נעים הרבה יותר במהלך הלילה.
יש לכם עוד טיפים שעבדו אצלכם? כתבו לנו בתגובות
בשיתוף גודנייט