עם יותר מ-4,000 חברות מציגות ו-175 אלף אורחים, תערוכת CES נחשבת לגדולה בעולם בתחום הטכנולוגיה. למרות זאת, כבר שנים שלא יצאה משם בשורה של ממש, שכן חברות הענק ביססו לעצמן במות אחרות - בעיקר במסגרת אירועי השקה גרנדיוזיים וכנסי מפתחים. אלה מאפשרים לענקיות כמו גוגל, פייסבוק, אמזון, מיקרוסופט ואפל - להכתיב בעצמן את הקצב ואת לוחות הזמנים, לקבל כיסוי תקשורתי מירבי ושליטה מלאה על האירועים. המגמה הזו חלה גם על תערוכות כמו IFA ו-MWC המתקרבת, שמנסות להישאר רלוונטיות ולהציע חידושים הממוקדים במכשירים ניידים ובטלפונים סלולריים.
מוצרים מהפכניים לא ממש, אז מה כן? מגמות וכיוונים מתוך פסיפס כמעט דמיוני בגודלו של חברות טכנולוגיה - מהענקיות הגדולות שבכל זאת מתעקשות על נוכחות כמו גוגל ואמזון, ועד לסטארט-אפים בני שלושה עובדים שמרוכזים בדרך כלל במתחם ה"אאוריקה" של התערוכה ולפעמים מציגים לא יותר מרעיון. אלה מצטרפים יחד ומצליחים לייצר תמונה די ברורה של טרנדים שמתגבשים בתחום, ושהופכים מרכזיים יותר בחיי היום-יום ככל שטכנולוגיות חדשות ארוגות יותר ויותר במוצרים, חפצים ושירותים שבהם כולנו משתמשים. השנה, CES גם סימנה משהו מהותי מהעשור הטכנולוגי שבא עלינו לטובה - הכל הופך מחובר.

ממשיכים להתקפל

אחת המגמות המובילות של השנה האחרונה קיבלה חיזוק גם ב-CES, והיא עוסקת בטכנולוגיה של מסכים מתקפלים. בזמן שהסמסונג פולד כבר בדרך לישראל, במחיר של כ-8,000 שקל ואחרי השקה עולמית בעייתית משהו עם דיווחים מקיר לקיר על טלפונים נשברים, הגיע גם תורם של מסכים גדולים יותר. בתערוכה הציגה Dell מחשבי קונספט עם מסכים כפולים ומתקפלים; לנובו הציגה את ה-ThinkPad X1 Fold - ספק טאבלט ספק לפטופ בעל מסך מתקפל; וגם TCL הציגה קונספט לסמארטפון מתקפל עם הבטחה לעשות את מה שהיא יודעת הכי טוב - לתת טכנולוגיה מתקדמת במחיר שובר שוק.
5 צפייה בגלריה
לנובו ThinkPad Fold x1
לנובו ThinkPad Fold x1
לנובו ThinkPad Fold x1
(צילום: לנובו)

בינה מלאכותית

לא שלא ידענו את זה קודם, אבל CES ביססה השנה את צמד המילים "בינה מלאכותית" כחותמת שבלעדיה למוצרים טכנולוגיים אין זכות קיום. יכולות AI נעות על מנעד רחב במיוחד - החל מאפליקציות עם אלגוריתם המלצות בסיסי למדי, דרך סייעות קוליות ומלחמת גוגל-אמזון, ועד לרובוטים שנמצאים במרחב הביתי ומסוגלים, למשל, לחתוך קוביות טופו לסלט. בהרבה מהמקרים קל לזהות שמדובר בבלון מנופח (לא כל מערכת היא מערכת לומדת, ולא כל תהליך אוטומציה ראוי להגדרה הזו), ובכל זאת "בינה מלאכותית" מצליחה למשוך תשומת-לב מיידית עם נוכחות מורגשת כמעט בכל פינה בתערוכה.
5 צפייה בגלריה
הביתן של גוגל בתערוכת CES
הביתן של גוגל בתערוכת CES
הביתן של גוגל בתערוכת CES
(צילום: AFP)

לשבור את החזיר

אימפוסיבל פודס היא דוגמה מצויינת לתחום עולה - הפודטק שהופך לתחום רותח, ובתוכו השוק של תחליפים למוצרים מן החי, עם מתחרות גדולות דוגמת ביונד מיט. בתערוכה השנה בחרה אימפוסיבל פודס להציג תחליף לבשר חזיר - האימפוסיבל פורק, שמצטרף לאימפוסיבל בורגר המוצלח של החברה (אותו כבר אפשר למצוא ברשתות כמו ברגר קינג). לצד כריך החזיר שהעמיד את העיתונאים בתור ארוך במיוחד, הושקה גם נקניקיה טבעונית לחלוטין, והבטחות לתחליפים נוספים שבדרך - כולל בייקון, ואפילו תחליפי חלב ודגים. אם עד השנה עוד היה ספק - כבר ברור לכולם שלחברות כמו איפוסיבל פודס יש הצדקה קיומית אמיתית בתערוכות טכנולוגיה כמו CES, ואפשר לקוות שהמתחרות גם הן כבר בדרך.
5 צפייה בגלריה
Impossible Pork
Impossible Pork
Impossible Pork
(צילום: AFP)

מחוברים לחיים

אי-אפשר ממש לחמוק מזה - אנחנו עומדים לקראת עתיד סופר-מחובר: ויברטורים שמנתחים דפוסי אורגזמה; חיישנים בתוך החיתול של התינוק; קולרים לכלבים שמנטרים רגשות וארגזי חול שמנקים את עצמם. ויש גם ברז מקלחת שמשמיע מוזיקה, מכונות שמדפיסות עיצוב לציפורניים, מטהרי אוויר חכמים ומכונה שמקררת פחיות שתייה בתוך דקות. אלה רק הקישוטים שבשוליים, כשבמרכז התערוכה תעשיית הרכב האוטונומי, ערים חכמות, וגם הלחם והחמאה של CES - מחשבים, מוצרי גיימינג, משקפי מציאות מדומה ורובוטים.
5 צפייה בגלריה
הרובוט בולי
הרובוט בולי
הרובוט בולי של סמסונג
(צילום: יח"צ)

גם פרטיות היא מוצר

כחוט השני עבר השנה העיסוק בפרטיות בין מסיבות העיתונאים הגרנדיוזיות, ביתני החברות ואולמות התצוגה ב-CES. כמעט באותה נשימה, הדיבור על בינה מלאכותית לווה בהתייחסות כלשהי לאיזונים הנדרשים בין נוחות והתאמה אישית לבין הגנה על מידע ושמירה על פרטיות. פייסבוק הגדילה לעשות והשיקה עדכון לטאב הגדרות הפרטיות שלה, ואפל שלחה באופן חריג בכיר לפאנל בנושא. נרשמו גם מוצרים שכל תכליתם היא לנתב את המידע שעובר ברשת ולהבטיח שאתם מנדבים כמה שפחות עקבות דיגיטליים, אבל לא בטוח שזה מספיק. באופן גורף, החידושים והמוצרים הטכנולוגיים כוללים יותר חיישנים, יותר מצלמות ויותר נקודות דאטה שנאספות עלינו המשתמשים - מה שהופך את כל השיח הזה לבלתי מספיק במקרה הטוב, ואפילו ציני במקרה הרע. הכותבת הייתה אורחת חברת סמסונג בתערוכה