בצמרת המוצרים הגניבים בישראל נמצא ללא ספק הסמארטפון: קטן וקל, נכנס לכיס בקלות ונעלם כהרף עין. אין מי שלא חווה אובדן או היעלמות של הטלפון, אבל הכי כואבת היא גניבה. התופעה, כך נראה, הולכת ומחמירה. בחודש האחרון דווח על גל של גניבות טלפונים מעוברי אורח ברחובות ערים. בבתי ספר במקומות שונים דיווחו על גניבת סמארטפונים של תלמידי בתי ספר יסודיים, בהם מכשירים יוקרתיים, שנלקחו מתוך תיקיהם שהושארו בכיתות. אפילו לוחמים בצה"ל חוו גניבות של טלפונים מתרמיליהם בזמן שהיו באימון מבצעי.

5 צפייה בגלריה
סמארטפון - קל וגניב
סמארטפון - קל וגניב
סמארטפון - קל וגניב
(צילום: Shutterstock)
משמעות גניבת סמארטפון היא כמובן נזק כספי משמעותי, שיכול להגיע לאלפי שקלים על מכשירים חדשים ומשוכללים. מעבר לזה, בעידן שבו הטלפון משמש לקבלת קוד אימות בשירותים רבים, גניבת הטלפון עלולה להיות גניבת הזהות שלכם, כולל אפשרות להוצאת כספים, תשלומים באינטרנט ושיחות לחו"ל. ועוד לא דברנו על החדירה הקשה לפרטיות, כשהגנב מקבל גישה לכל הפרטים האישיים, ההתכתבויות והתמונות שעל המכשיר. הוא גם מקבל גישה לחשבונות שלכם ברשתות החברתיות וגישה לדואר האלקטרוני שלכם וכמובן לתיקיות התמונות והסרטונים. אם אתם במקרה סלבריטאים, זה עלול גם להסתיים בפרסומים מביכים ברשתות החברתיות, או בניסיונות סחיטה.
נפלתם קורבן לגניבת סמארטפון? באסה. את הנזק הכספי ספק אם ניתן כנראה להשיב, אבל אפשר לנסות ולמנוע את כל הנזקים האחרים. הנה כמה טיפים שאולי יעזרו, בסיועה של חברת אבטחת המידע ESET.

הכינו את הטלפון ליום צרה

הגדירו סיסמת נעילה למכשיר
למרות שכולנו מודעים לחשיבות הנעילה של הסמארטפון, מתברר שלא כולם אכן עושים זאת. על פי מחקר של מרכז המחקר האמריקאי Pew, כמעט שליש מהמשתמשים בארה"ב אינם נועלים את המכשיר. אז קדימה, לנעול את הטלפון שלכם באמצעות סיסמה קשה לניחוש, ואם האפשרות קיימת – להוסיף זיהוי ביומטרי כמו טביעת אצבע או זיהוי פנים.
הכינו אפשרות למחיקה מרחוק
הקדימו תרופה למכה. תוכנות אבטחה מציעות את האפשרות למחיקת המידע במקרה שהסמארטפון אבד או נגנב. אם אתם מאחסנים נתונים רגישים, שלא הייתם רוצים שאחרים יקבלו גישה אליהם, זו אפשרות טובה. ניתן למשל להגדיר מחיקה אוטומטית מרחוק במקרה שבו היו מספר גדול של ניסיונות כניסה לטלפון. כמו כן כדאי מאוד לרשום את המכשיר באפליקציות "איפה הטלפון שלי" באתרי אפל או גוגל ולאשר את ההרשאות הנדרשות.
5 צפייה בגלריה
סיסמה בסמארטפון
סיסמה בסמארטפון
סיסמה בסמארטפון. לא כולם טורחים
(צילום: shutterstock)
גיבוי, הצפנה ועדכונים
גם את זה כולנו יודעים: חשוב לגבות את הנתונים שלנו. אם המכשיר ייגנב, לפחות יהיה לנו גיבוי בו נוכל להשתמש לצורך החזרת המידע. כדי להקטין את החשש לפריצה למידע, חשוב להתקין ולבצע את העדכונים המוצעים לתוכנות, שכן הם מכילים גם עדכוני אבטחה. גם הצפנת המידע במכשיר חשובה, שכן היא תקשה על עבריינים להפיק תועלת מהמידע שלכם. אמיר כרמי, מנהל הטכנולוגיות ב-ESET, אומר: "גם מכשירי אייפון וגם מכשירי אנדרואיד מצפינים את המידע שמאוחסן על המכשיר כברירת מחדל מאז 2014. הבעיה היא עם כרטיסי זיכרון חיצוניים במכשירי אנדרואיד, שאינם מוצפנים כברירת מחדל ולכן חשוב מאוד להצפין גם אותם. אנשים רבים משתמשים בכרטיס הזיכרון כדי לאחסן תמונות וסרטונים שעלולים להיות בעלי תוכן אישי או רגיש".

הצילו, הסמארטפון שלי נגנב

נגנב לכם הסמארטפון? הנה מה שאתם צריכים לעשות, ומהר.
איתור הסארטפון
איתור המכשיר יאפשר לדעת איפה נמצא הגנב וגם יאפשר לחסום את המכשיר ולמחוק את המידע שעליו. מה שחשוב לדעת שהזמן כאן הוא קריטי. אם הגנב יסיר את כרטיס ה-SIM, הכל יהיה קשה הרבה יותר. אפליקציות "איפה הטלפון שלי" למיניהן מוצעות על ידי אפל – עבור משתמשי אייפון, על ידי גוגל - עבור כל מכשירי האנדרואיד, ואם יש לכם טלפון של סמסונג – היא מציעה מערכת משוכללת במיוחד לאיתור הטלפונים. הגישה לאפליקציות נעשית מחשבונות המשתמש באתרי החברות: כאן, כאן וכאן.
5 צפייה בגלריה
איתור סמארטפון גנוב
איתור סמארטפון גנוב
מערכת איתור הטלפון של גוגל
(צילום מסך)
כל האפליקציות פועלות באופן דומה: ראשית הן מחפשות את המכשיר באמצעות מיקום GPS ורשתות WiFi ואז מציגות את מיקומו על המפה. לאחר איתורו הן מאפשרות לגרום למכשיר לצלצל – למקרה שסתם אינכם יודעים איפה הוא מסתתר, לנעול אותו מרחוק ולמחוק את המידע שעליו. המערכת של סמסונג מאפשרת גם לצפות בכל מספרי הטלפון האחרונים איתם מדבר הגנב, וגם לגבות את המידע מהמכשיר לפני המחיקה, להמשיך במעקב אוטומטי אחר מיקומו ואפילו להאריך את חיי הסוללה כדי הוא לא יכבה במהירות.
נסו לדבר עם הגנב
לפעמים הגנבים יענו לשיחה. נסו לנהל איתם משא ומתן רגוע על החזרת הטלפון, תארו את שווי השוק הנמוך של הטלפון שגנב והציעו לשלם תמורת החזרתו. זה מקומם ולא הוגן, אבל חישוב רציונלי יראה שבהרבה מקרים המחיר שהגנב ידרוש יהיה נמוך מאובדן המידע ורכישת מכשיר חדש.
5 צפייה בגלריה
איתור סמארטפון גנוב
איתור סמארטפון גנוב
מערכת איתור סמארטפון של סמסונג
(צילום מסך)
הודיעו לבנק ולחברת האשראי
אם הטלפון משמש אתכם לגישה לשירותים פיננסיים, עליכם לאבטח את הכספים שלכם. הודיעו בהקדם לבנק ולחברת האשראי ואלה יבטלו את הגישה של הטלפון. שירותים רבים כמו אפליקציות בנקים שולחים לכם קוד אימות למכשיר הנייד וחשוב למנוע גישה של עבריינים לנתונים הללו.
עדכנו את חברת הסלולר
צרו קשר עם חברת הסלולר ובקשו לבטל את כרטיס ה-SIM שלכם. באמצעות ה-SIM אפשר להירשם לשירותים שכרוכים בעלויות כספיות גבוהות ובהחלט כדאי להימנע מזה. מעבר לזה, בהתאם הנחיית המשטרה, החברה יכולה גם לחסום את השימוש במכשיר כליל.
5 צפייה בגלריה
איתור סמארטפון גנוב
איתור סמארטפון גנוב
מערכת האיתור של אפל מחפשת את האייפון
(צילום מסך)
הודיעו למשטרה
לפני כשנתיים נכנסו לתוקף תקנות שקובעות כי על פי הנחייה מהמשטרה חברות הסלולר חייבות לא לחסום רק את כרטיס הסים אלא גם להשבית את הסמארטפונים. כך ניתן להפוך את הטלפונים לבלתי שמישים וחסרי ערך לגנבים. כדי לעשות זאת, יש לדווח למשטרה על הטלפון הגנוב. דיווח כזה גם מהווה אישור לספקי השירות כדי למנוע את השימוש במכשיר באמצעות כלל מפעילי הסלולר בארץ. וחוץ מזה, קשה להאמין, אבל המשטרה מדווחת על אלפי מכשירי טלפון שהיא מצליחה להחזיר לבעליהם.
בחברת ESET מוסיפים: "חשוב להבין שכיום אנחנו מחזיקים יותר מידע אישי ורגיש בסמארטפון שלנו מאשר החזקנו אי פעם במחשב האישי. הסמארטפון מאפשר לנו גישה לחשבונות המייל שלנו, לחשבונות שלנו ברשתות החברתיות, מכיל את כל אנשי הקשר שלנו בחיים הפרטיים ולעתים גם העסקיים, וגם משמש לעתים קרובות כאמצעי אימות נוסף לשירותים שונים. גניבה של מידע, כניסה לחשבונות בנק או אשראי וגניבה של תמונות אישיות או אינטימיות היא קלה הרבה יותר עבור עבריינים שמקבלים גישה לסמארטפון שלנו. לכן אנחנו צריכים לשמור ולאבטח את הסמארטפון שלנו ככל הניתן".