עד לפני כמה שנים, לוח השנה של תעשיית משחקי הווידיאו - בעיקר - סבב סביב משחק אחד, Madden שמו. משחק הפוטבול השנתי של חברת EA סימן את סופו של הקיץ, שהיה במשך שנים עונת המלפפונים של התעשייה, ואת תחילת המבול. מפיצי המשחקים, צמאים לדולרים של רוכשי מתנות בתקופת החגים, סיפקו את מרכולתם הטובה ביותר בין תאריך היציאה של Madden לבין סוף נובמבר.
הזמנים השתנו. היום, כמעט בכל חודש בשנה תוכלו לראות השקה גדולה של משחק כזה או אחר. אבל משחקי ספורט? אלה עדיין יוצאים בסתיו (בהגדרתו המזרח-אירופית, לפיה הוא מתחיל ב-1 בספטמבר), במועדים קרובים זה לזה. Madden פתח ב-2 באוגוסט, ואחריו הגיעו להיט הכדורסל "NBA 2K 20" ב-6 בספטמבר, "פרו אבולושן 2020" ב-10 בספטמבר, משחק ההוקי "NHL 20" ב-13 בספטמבר, ופיפא 20 רק לפני כמה ימים, ב-27 בספטמבר.
המשחק היחיד שבחסרונו אתם עשויים להרגיש, אם אתם חובבי כדורסל ובקיאים בתולדות הסדרה, הוא "NBA Live 20". סדרת משחקי הכדורסל של EA נמצאת במצב מוזר כבר כמה שנים. בעשור האחרון, שלושה מהמשחקים שתוכננו לה בוטלו טרם השקתם, ולמרות שבשנתיים האחרונות משחקי הסדרה ראו אור (וזכו להצלחה יחסית), EA כלל לא הכריזה עדיין על משחק חדש. המשחק כן הופיע פעמיים בשתי מצגות שערכה היצרנית למשקיעים שלה - ונכון לעכשיו, הוא מתוכנן לצאת לאור מתישהו בשלושת החודשים הקרובים.

פיפא 20: מעודדת הימורים

השינוי הכי בולט השנה במשחק הכדורגל הפופולרי, שהושק ממש בימים אלה, הוא Volta - מצב כדורגל רחוב חדש, של שלושה על שלושה שחקנים. זו גם הפעם הראשונה שבה משלב המשחק קבוצות מעורבות של גברים ונשים. מצב המשחק החדש מגיע אפילו עם עלילה משלו, ומציג מגרשי רחוב אמיתיים ב-16 ערים שונות ברחבי העולם (רשימה חלקית: ריו דה-ז'נרו, לונדון, פריז, ברצלונה, ברלין, רומא וטוקיו). המצב הזה מושפע מסדרת משחקי FIFA Street, שהייתה פופולרית בעשור הקודם והבליחה שוב ב-2012.
5 צפייה בגלריה
מצב וולטה בפיפא 20
מצב וולטה בפיפא 20
מצב וולטה בפיפא 20. מגרשי רחוב אמיתיים
(צילום מסך)

5 צפייה בגלריה
מצב וולטה בפיפא 20
מצב וולטה בפיפא 20
פיפא 20. EA תחת זכוכית מגדלת
(צילום מסך)
אך אפשר להניח, שרוב מעריצי הסדרה מתעניינים לא פחות במצב שדווקא לא עבר מספיק שינויים השנה: FIFA Ultimate Team. במצב הזה, השחקנים רוכשים חפיסות קלפים וירטואליות שאת תוכנן אינם יודעים מראש על מנת לשפר את קבוצת החלומות שלהם. חלק מהקלפים בחפיסות הם שיפורים קוסמטיים בלבד, ואילו אחרים מצרפים לקבוצה שחקנים. השיח השלילי סביב המצב הזה תופס תאוצה באירופה ובארה"ב, אך כמעט ולא מוזכר בישראל. המקטרגים מאשימים את מפתחת המשחק, "אלקטרוניק ארטס" (EA) הגדולה, בכך שהיא מעודדת הימורים באמצעותו.
האמת היא, ש-EA, שנמצאת תחת זכוכית מגדלת רגולטורית בעניין, עדיין מרוויחה כמויות אסטרונומיות של כסף מהמצב הזה, ולא ממהרת לשנות אותו, למרות הציפיות הגבוהות. השנה היא הסתפקה בהוספת Battle Pass - סדרה של אתגרים מוגבלים בזמן, שיניבו פרסים ידועים מראש.
ומה באשר לחוויית המשחק עצמה? ביקורות ראשונות על המשחק בחו"ל מזכירות שיפורים קלים, אך ללא מהפכה של ממש. אין פלא, כשמדובר במוצר שיוצא בלוח זמנים שנתי קבוע. עם זאת, כדאי לזכור שהשנה הבאה תהיה, ככל הנראה, שנת הקונסולות החדשות. היורשות של פלייסטיישן 4 ו-Xbox One אמורות להגיע לשוק, ועימן כוח עיבוד רב יותר, כמו גם אחסון מהיר יותר. אז אולי נזכה לשינויים מהותיים יותר. Pro Evolution Soccer (PES) 2020: קאמפ נואו בידינו
סיפורה של סדרת "פרו אבולושן" עגום למדי בשנים האחרונות. משחק הכדורגל של חברת "קונאמי" נחשב אמנם ליריב הגדול של סדרת פיפא במשך שנים רבות, אבל לא הצליח לשמר את מעמדו. בזמן שפיפא הצליח לגרוף עוד ועוד כספים באמצעות Ultimate Team, "פרו אבולושן" אמנם הציג שיפורים טכניים אך איבד זיכיונות והסכמים לשילוב קבוצות עילית וטורנירים. עכשיו מנסה "קונאמי" למתג את המשחק מחדש, ואחד השינויים הבולטים ב-PES 2020 הוא השם. אל תקראו לו "פרו אבולושן 2020", קראו לו "eFootball PES 2020". למה אי-פוטבול? כי קונאמי רוצה שתחשבו עליו כעל הכלי הטוב ביותר לכניסה לעולם הספורט האלקטרוני בתחום הכדורגל. כאן, במגרש הזה, של תחרויות ה-eSports, היתרונות של PES - העובדה שהוא יותר טכני ויותר "מציאותי" מפיפא - אמורים לשחק תפקיד.
5 צפייה בגלריה
פרו אבולושן 2020
פרו אבולושן 2020
קאמפ נואו? רק בפרו אבולושן 2020
(צילום מסך)
"קונאמי" גם הצליחה לשפר קצת את מצבה בתחום הסכמי שיתוף הפעולה עם מועדונים ידועים. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא קבוצת יובנטוס, שחתמה עימה על הסכם בלעדיות. המועדון האיטלקי המפורסם ביותר מופיע השנה רק ב"פרו אבולושן" ולא בפיפא. מעבר לכך, גם תוכן המבוסס על טורניר "יורו 2020" יגיע ל-PES. קונאמי גם הצליחה לחתום על זיכיונות בלעדיים לשילוב אצטדיונים ידועים במשחק, כמו "קאמפ נואו" של ברצלונה והאצטדיון של יובנטוס. נכון, אין ל-PES את ה"פרימייר ליג", אבל יש לה את נבחרת ישראל.
האם המיתוג החדש כסדרה המתאימה יותר לספורט אלקטרוני, יצליח? מוקדם לומר: כל תעשיית הספורט האלקטרוני סובלת השנה מחוסר יציבות. בנוסף, "קונאמי" צימצמה בכלל בשנים האחרונות את השקעותיה בתחום המשחקים, שמהווים רק חלק קטן מהעסקים שלה. על PES היא לא מוכנה לוותר, בינתיים, אך בניגוד לפיפא, עתידה של הסדרה הזו עדיין מעורפל מאוד. NBA 2K20: תגובות לשילוב הנשים
בניגוד לכדורגל, בכדורסל אין לשחקנים בחירה בין סדרות משחק מתחרות. NBA Live החדש, כאמור, טרם הוכרז בכלל, ומשחק הכדורסל מבית 2K הוא היחיד בתחום. וגם הוא, כמו פיפא, נמצא במרכזן של שערוריות הקשורות למצב הרכבת הקבוצות החדש, MyTEAM, ששילבה בו המפיצה 2K Games. טריילר שראה אור בסוף אוגוסט, הדגיש את הדמיון המדהים בין מצב MyTEAM החדש לבין משחקי קזינו וירטואליים, כולל מכונות המזל והרולטות. 2K Games בחרה שלא להתייחס לעניין בכלל, ובהיעדר פיקוח בתחום אין מה שימנע ממנה להמשיך בהפצת המשחק כמו שהוא.
5 צפייה בגלריה
NBA2K 20
NBA2K 20
NBA 2K20. גם ליגת הנשים בפנים
(צילום מסך)
אך לא רק דברים שליליים מתרחשים בעולמות המשחקים של 2K. לראשונה, נוספה השנה לסדרה גם ליגת הנשים - WNBA. נשים, יש לציין, היו חלק מהסדרה בשנתיים האחרונות, אך לא במסגרת הליגה. בשנה שעברה התווספה יכולת ליצור דמות נשית עבור המצב העלילתי של המשחק. התגובות המיזוגניות ברשת לא איחרו כמובן להגיע, אבל החברה עמדה מאחורי ההחלטה.
מעבר לכך, לפי ביקורות ראשונות ברשת, הסדרה ממשיכה להיות מצוינת - עם מכניקת כדור טובה, קצב טוב ועקומת למידה נוחה מאי פעם, שמקילה על שחקנים חדשים להיכנס לעניינים. מצב ה"קריירה" החדש של המשחק כולל גרסה דיגיטלית של אידריס אלבה ורוזריו דוסון, אך דווקא עליו הביקורות מעורבות.
הפיקוח בדרך?
אז מה צפוי לנו במשחקי העתיד? השינויים העיקריים הצפויים הם מצבים כמו Ultimate Team ודומיו, שדורשים מן השחקן לשלם כדי להרכיב את קבוצת החלומות שלו, ומספקים לו בתמורה חפיסת קלפים וירטואליים, שהוא אינו יכול לחזות את תוכנה מראש. גורמי הפיקוח ברחבי העולם מתחילים לפזול לכיוון המנגנונים האלה, ולתהות מה בעצם ההבדל בינם לבין הימורים. גוף דירוג המשחקים האירופי, PEGI, כבר הודיע כי הוא עורך דיונים בנושא, אך סמכותו שולית בהשוואה לכוחם של הפרלמנטים בעולם. בסין הודיע הממשל כבר לפני שנתיים, כי יצרני משחקים נדרשים לפרסם את הסיכויים ל"זכייה" בכל אחד מסוגי הפריטים הווירטואליים. ברחבי אירופה יש ניסיונות חקיקה דומים, והמובילות הן בלגיה והולנד.
5 צפייה בגלריה
NBA2K 20
NBA2K 20
הביקורת מהללות. NBA 2K20
(צילום מסך)
שינוי אחר עשוי לבוא מכיוון הספורט האלקטרוני, ומעמדם של משחקי הספורט בתעשייה הזו. בחודשים האחרונים מתגברים הקולות הגורסים כי הספורט האלקטרוני הוא בועה, עם מספרי צופים המנופחים בתקשורת. אם אכן מדובר בבועה והיא תתפוצץ, משחקים כמו PES, הממתגים את עצמם כמשחקי ספורט אלקטרוני, עלולים להיפגע קשות.