כך תגנו על עצמכם בזמן השופינג באינטרנט: חודש נובמבר הפך כבר מזמן לחודש הקניות העולמי, עם לא מעט ימי מכירות בינלאומיים כגון "בלאק פריידי" (Black Friday) או "סייבר מאנדיי" (Cyber Monday) המציעים לצרכן הממוצע אינספור דילים באתרי הקניות הגדולים בעולם. חודש הקניות הגיע בשנים האחרונות גם לארץ, עם שלל ימי מכירות בלעדיים שמתקיימים להם במהלך החודש, בהם "שופינג איי אל" (Shopping IL) שיתקיים במהלך השבוע הקרוב.
4 צפייה בגלריה
רכישות מקוונות
רכישות מקוונות
חודש הקניות כאן: כך תשמרו על עצמכם
(אילוסטרציה: Shutterstock)
עם כל כך הרבה ימי מכירות והנחות בכל פינה, אין זה מפתיע שיש ברחבי הרשת לא מעט הונאות ותרמיות שנועדו לדוג לנו את פרטי האשראי וכמובן לגנוב לנו כסף. הנה מספר טיפים יעילים שיהפכו את השופינג שלכם ברשת לבטוח ונעים יותר.

עוד מדריכים שימושיים:

רכשו רק מאתרים מוכרים

חודש הקניות הוא הזדמנות פז עבור פושעי סייבר רבים לפתות צרכנים פוטנציאליים לאתרים המפוקפקים שלהם באמצעות דילים מזמינים במיוחד, ובחלק מהמקרים אותם פושעים משקיעים מאמצים רבים על מנת לגרום לנו לחשוב שאנחנו גולשים באתר אינטרנט בטוח ומוכר.
אז איך אפשר להתגונן? השלב הראשון הוא להטיל ספק בכל אתר שאתם מגיעים אליו: באתרים מזויפים יהיו בדרך כלל קישורים בעלי צירופי אותיות או סימנים מוזרים. אתרים רבים אף ישתמשו בקישורים מקוצרים על מנת להסוות את כתובתם המלאה - במקרה כזה מומלץ לחפש את האתר בגוגל ולגשת אליו אליו דרך ישירות החיפוש ולא דרך הכתובת המקוצרת. מומלץ בנוסף לשמור במועדפים את האתרים מהם אתם רוכשים, ולא להיכנס אליהם מקישורים שנשלחים אליכם באמצעות SMS או הודעה במייל, על מנת לוודא שאתם מגיעים לאתר המקורי ולא לזיוף שלו.
4 צפייה בגלריה
אישה עם מחשב נייד
אישה עם מחשב נייד
בחנו טוב את הקישורים שמגיעים אליכם
(צילום: shutterstock)
המלצה נוספת היא תמיד לבדוק את רמת האימות של האתר שממנו אתם רוכשים: אתרים מאובטחים יכללו בכתובת הרשת שלהם את האות S, שמופיעה בהתחלה של כתובת האתר המלאה וכחלק מהמילה "https" - האות S היא קיצור של המילה "Secure" (בטוח), וההופעה שלה כחלק מכתובת האתר מאשרת שהאתר שאתם גולשים בו מאובטח. כמו כן, אתרים מאובטחים יכללו לצד כתובת האתר סימן של מנעול שיאשר גם הוא את אבטחת האתר.
4 צפייה בגלריה
חפשו את המנעול
חפשו את המנעול
חפשו את המנעול
(צילום: shutterstock)
אם אתם רוצים לוודא אפילו יותר לעומק שהאתר שממנו אתם רוכשים מאובטח, מומלץ להשתמש ב-Google Transparency Report, שהוא כלי בדיקה ייעודי וחינמי של גוגל שסורק באופן קבוע מאות אלפי קישורים וכתובות רשת במטרה לסווג אותם כאמינים ובטוחים. בכלי עצמו תוכלו להזין את כתובת האתר שהגעתם עליו ולקבל אישור או אזהרה מיידית אודותיו.

אין כזה דבר מתנות בחינם

מצאתם דיל בהנחת ענק שנראית מפתה במיוחד? סביר להניח שמדובר בהונאה טהורה: הטילו ספק תמיד באתרים המציעים לכם דילים מפנקים במיוחד, אלא אם אותה הנחה מועברת אליכם באמצעות ערוצי התקשורת המקובלים של הרשת שממנה אתם רוצים לרכוש - אם יש מבצע מפנק, תהיו בטוחים שיהיו שלטי חוצות ופרסומות רשמיות שילוו אותו.

השתמשו באמצעי תשלום מאובטחים

אחרי שמצאתם את המוצר שאתם רוצים באתר המאובטח שממנו החלטתם לרכוש, הגיע הזמן לשלם. אחד הטיפים החשובים ביותר שאפשר לתת בכל הקשור לרכישות אונליין הוא להשתמש באמצעי תשלום מאובטחים. התשובה לטיפ הזה היא כמובן פייפאל (PayPal) - פלטפורמת התשלום הפופולרית שברוב המקרים נחשבת לאמצעי התשלום הבטוח ביותר שתוכלו להשתמש בו. לצידה כמובן שניתן להשתמש כיום באמצעי תשלום אחרים כגון גוגל פיי (Google Pay) או אפל פיי (Apple Pay). ואם אין לכם פייפאל? מומלץ במקרה כזה להשתמש אך ורק בכרטיסי אשראי רגילים, ולהימנע משימוש בכרטיסי דביט וקרדיט למיניהם.
4 צפייה בגלריה
Apple Pay, Google Wallet, PayPal
Apple Pay, Google Wallet, PayPal
Apple Pay, Google Wallet, PayPal
(צילום: Google, PayPal, Apple)

שמרו על הפרטים האישיים שלכם

רוב אתרי הסחר כיום דורשים מכם לפתוח חשבון משתמש ולהזין לתוכו פרטי תשלום וכן פרטים אישיים אחרים כגון כתובת המגורים המלאה שלכם. על כן, מומלץ כמובן להגן כמה שיותר על החשבונות שלכם על ידי שימוש בסיסמאות מסובכות וחזקות ככל שניתן. כמו כן, מומלץ להחליף באופן תדיר את הסיסמה לחשבונות המשתמש בהם אתם משתמשים באופן קבוע, ולא להשתמש באותה הסיסמה בכמה אתרים שונים.
שכבת הנגה נוספת שניתן ליישם היא השימוש באימות דו-שלבי, שיבקש מכם לאמת את הכניסה לחשבון שלכם באמצעות אישור ידני שיישלח אליכם למייל למשל. למתקדמים - ניתן ומומלץ מאוד להשתמש במפתח אבטחה פיזי כאימות דו-שלבי, שיצריך מכם לחברו למחשב או לסמארטפון בעת הכניסה לחשבון המשתמש שלכם. מעבר לכך, מומלץ בחום להשתמש במחוללי סיסמאות, שהם למעשה שירותים המאפשרים לכם ליצור סיסמאות מסובכות ומוצפנות בלחיצת כפתור, כשהגישה לבנק הסיסמאות שלכם נעשית באמצעות סיסמת מאסטר.