ראו הוזהרתם: מערך הסייבר הלאומי חושף הבוקר (חמישי) את חמש הודעות הפישינג הנפוצות בישראל, זאת במסגרת חודש המודעות העולמי להגנת סייבר. פישינג (או "דיוג") היא סוג של הונאה, המתבססת על התחזות לחברה או גוף לגיטימי, במטרה לגרום לקורבנות להעביר פרטים אישיים רגישים. במערך מבטיחים לעדכן באופן תדיר את האתר עם הודעות פישינג חדשות, זאת בשאיפה למגר את תופעת הדיוג בישראל תוך לימוד הציבור איך להתמודד איתה. אז מהן הודעות הפישינג הנפוצות בישראל?
6 צפייה בגלריה
פישינג, פישינג בכל מקום
פישינג, פישינג בכל מקום
פישינג, פישינג בכל מקום
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

חשבון החשמל שמעולם לא קיבלתם - שולם פעמיים

אחת מהודעות הפישינג הנפוצות ביותר בישראל היא הודעת החיוב הכפול של חברת החשמל (ולצערה של חברת החשמל זוהי אפילו לא הודעה היחידה שנכנסה לרשימת ההודעות הנפוצות). בהודעה זו מתבקשים הלקוחות להגיש בקשה להחזר כספי בגין תשלום חשבון שחויב פעמיים "בטעות" - כמובן שלא רק שלא מדובר בהודעת חיוב אמיתית, גם לא מדובר בטעות והנה לכם פישינג טהור בתחפושת של אחד מהגופים הגדולים במדינה.
6 צפייה בגלריה
"שילמתם בטעות"
"שילמתם בטעות"
"שילמתם בטעות"
(צילום: מערך הסייבר הלאומי)

שירות הלקוחות שלא באמת רוצה לעזור לכם

סוג פישינג נוסף שצבר תאוצה בישראל היא הודעת שירות הלקוחות - במסגרת הודעה זו נשלחת אליכם כביכול הודעה מטעם שירות לקוחות של חברה כלשהי שטוענת כי זוהתה אצלכם בחשבון פעילות לא תקינה, זאת לצד איום חביב שטוען כי חשבונכם ייחסם בתוך 24 שעות אם לא תספקו תגובה. כמובן שגם כאן מדובר בהונאת פישינג קלאסית.
6 צפייה בגלריה
"יש לכם 24 שעות להגיב"
"יש לכם 24 שעות להגיב"
"יש לכם 24 שעות להגיב"
(צילום: מערך הסייבר הלאומי)

החבילה שמעולם לא הזמנתם ממתינה לכם

הודעת פישינג נפוצה לא פחות מזו של חברת החשמל היא הודעת החבילה הממתינה למשלוח - במקרה זה נשלחת אליכם הודעה הטוענת שחבילה שהזמנתם מחכה לאישור ותשלום על משלוח.
6 צפייה בגלריה
"החבילה שלא הזמנתם מחכה לכם"
"החבילה שלא הזמנתם מחכה לכם"
"החבילה שלא הזמנתם מחכה לכם"
(צילום: מערך הסייבר הלאומי)

החשבון שלכם צריך עדכון, מסתבר

הודעת פישינג נוספת שהחלה לצבור תאוצה בישראל בחודשים האחרונים היא הודעת עדכון פרטי החשבון - כאן תקבלו הודעה הטוענת שיש צורך בביצוע אימות פרטים מחדש של חשבון כלשהו.
6 צפייה בגלריה
"החשבון שלכם בבעיה, מסתבר"
"החשבון שלכם בבעיה, מסתבר"
"החשבון שלכם בבעיה, מסתבר"
(צילום: מערך הסייבר הלאומי)

חברת החשמל: נקמת הפישינג

עוד הודעת פישינג פופולרית שמתתזה לחברת החשמל היא הודעת הסדר התשלום - במסגרת הודעה זו תקבלו דרישה להסדיר חשבון שלא שולם, בטענה שאי תשלום יגרור חיובים נוספים.
6 צפייה בגלריה
"חברת החשמל: נקמת הפישינג"
"חברת החשמל: נקמת הפישינג"
"חברת החשמל: נקמת הפישינג"
(צילום: מערך הסייבר הלאומי)
עם כל כך הרבה הודעות פישינג, חשוב לזכור בעיקר דבר אחד: שימו לב לאותיות הקטנות - הודעות הדיוג לרוב יכללו מסרים בעברית "מוזרה", או קישורים בעלי כתובת לא שגרתית שלרוב לא ניתקל בהם. כאמור, מערך הסייבר מבטיח לעדכן באופן קבוע את מרכז המידע הייעודי, כך שמומלץ להיכנס אליו בכל פעם שאתם חושדים בהודעה כלשהי. באתר מופיעים גם טיפים נוספים שמסבירים איך להיזהר מהונאות פישינג, וכן אפשרויות לדיווח או התייעצות לגבי הודעות חשודות - ניתן לעשות זאת בין היתר על ידי חיוג למערך במספר 119.