תרצו או לא, הסמארטפון שלכם מכיל היום כמויות אדירות של מידע אישי אודותכם. בין אם מדובר בתמונות, פרטי אשראי או סיסמאות, ברוב המוחלט של המקרים אנשים שומרים מידע רגיש ואישי על המכשיר החכם שלהם, דבר שעשוי להפוך לבעיה משמעותית במקרה שהמכשיר נעלם. ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם להגן על המידע שלכם במידה והסמארטפון שלכם נגנב, בארץ או בחו"ל.
4 צפייה בגלריה
גניבת סמארטפון
גניבת סמארטפון
גנבו לי את הטלפון. מה לעשות עכשיו?
(צילום: shutterstock)

עוד מדריכים:

החלק הקל: הגדירו מסך נעילה למכשיר שלכם

השלב הראשון להגנה על המכשיר שלהם הוא להגדיר מסך נעילה, שיהיה שכבת ההגנה הראשונה של המכשיר במידה וגורם חיצוני מנסה לגשת אליו. בחברת אבטחת המידע ESET ממליצים להגדיר מסך נעילה מאובטח ככל שאפשר, שמשלב זיהוי טביעת אצבע או זיהוי פנים, ולא קוד או סיסמה המורכבת מכמה תווים בודדים.
ראוי כמובן להזכיר את החשיבות של סיסמה חזקה בכל שירות שבו אתם משתמשים, במיוחד אם אותו שירות מכיל מידע אישי כגון פרטי חשבון בנק ואשראי או מיילים ותמונות. כמו כן, נמליץ לאלה שרוצים הגנה מקסימלית להשתמש במחולל סיסמאות כגון Dashlane שיאחסן עבורכם את כל הסיסמאות במקום מוצפן ובטוח, ואפילו יאפשר לכם ליצור סיסמאות מורכבות במיוחד.

עדכנו וגבו את הנתונים שלכם

גניבה של מכשיר שאינו מגובה עלולה להוביל לאיבוד של כל המידע האישי השמור עליו, ולכן חשוב מאוד להגדיר גיבוי אוטומטי שידאג שתוכלו לשחזר את המידע שלכם במקרה שהמכשיר נגנב. כיום ניתן לגבות בקלות את כלל נתוני המכשיר שלהם ולהעלות אותם לענן באופן אוטומטי (באמצעות חשבון גוגל במכשירי אנדרואיד ובאמצעות iCloud במכשירי אייפון).
בנוסף, חשוב לוודא שהמכשיר שלכם מעודכן לגרסת המערכת העדכנית ביותר ככל שניתן, זאת כיוון שגרסאות מערכת עשויות לכלול עדכוני אבטחה קריטיים שחוסמים פריצות אבטחה שהתגלו בגרסאות מערכת ישנות יותר. אל תסתפקו בעדכון של מערכת ההפעלה בלבד: מומלץ לוודא שהאפליקציות השונות מעודכנות גם הן.

הסכנה שבכרטיסי הזיכרון

משתמשים רבים אוהבים להשתמש בכרטיסי זיכרון. חשוב שתדעו שלמרות שמדובר בפיתרון אחסון נוח וזול באופן יחסי, המידע שמאוחסן על כרטיס הזיכרון לא מוצפן באופן אוטומטי, מה שאומר שאם המכשיר שלכם נגנב, הגנב יוכל לגשת לתכני הכרטיס בקלות. אלכס שטיינברג, מנהל המוצרים ב-ESET, ממליץ להגדיר הצפנת נתונים על התכנים שמאוחסנים על הכרטיס. את הצפנת הנתונים ניתן להפעיל בקלות בהגדרות המכשיר שלכם במידה והוא מאפשר שימוש בכרטיס זיכרון חיצוני. הסעיף הזה רלוונטי למשתמשי אנדרואיד בלבד - מכשירי אייפון אינם מספקים תמיכה בהרחבת זיכרון באמצעות כרטיס חיצוני.
4 צפייה בגלריה
כרטיס זיכרון: נוח, לא תמיד הכי מאובטח
כרטיס זיכרון: נוח, לא תמיד הכי מאובטח
כרטיס זיכרון: נוח, לא תמיד הכי מאובטח
(צילום: shutterstock)

אפליקציות איתור

בין אם אתם משתמשים במכשיר מבוסס אנדרואיד ובין אם אתם אנשי אייפון, חשוב וכדאי שתדעו ששתי הפלטפורמות כוללות אפליקציות מובנות המסייעות להתמודד עם גניבה או אובדן של הסמארטפון.
למשתמשי אנדרואיד - אפליקציית Find My Device: אפליקציית Find My Device של גוגל תאפשר לכם לבצע מספר פעולות חשובות שעשויות לסייע לכם מאוד במידה שאיבדתם את המכשיר. לאחר רישום של המכשיר באפליקציה, תוכלו לגשת אל מרכז הבקרה הייעודי שלה ממכשיר אחר או מהדפדפן ולראות על גבי המפה את המיקום האחרון של המכשיר שלכם (ושל מכשירים תומכים נוספים שניתן לרשום לשירות) וכן לבצע את הפעולות הבאות:
  • השמעת סאונד: תוכלו להשמיע סאונד מהמכשיר שיסייע לכם לאתר אותו במידה ואתם נמצאים קרוב אליו.
  • אבטחת המכשיר מרחוק: תוכלו לנעול מרחוק את המכשיר שלכם ולנתק אותו באופן מלא מחשבון הגוגל שלכם. כמו כן, תוכלו להגדיר הודעה לבחירתכם שתוצג ברגע שהמכשיר שלהם יינעל.
  • מחיקת מכשיר: כמוצא אחרון, תוכלו למחוק את המכשיר שלכם לחלוטין על ידי איפוס נתונים מרחוק. חשוב לציין שמחיקת המכשיר לחלוטין תמנע מכם את האפשרות לאתר אותו לפי מיקום.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית Find My Device
אפליקציית Find My Device
אפליקציית Find My Device
(צילום מסך מתוך האפליקציה)
למשתמשי אייפון - אפליקציית Find My: אפליקציית Find My המובנית של אפל תאפשר לכם לאתר באופן קבוע את מכשירי אפל השונים שבבעלותכם, כמו גם לאתר את המכשיר שלכם במידה והוא נגנב. באמצעות התחברות לאפליקציה ממכשיר אחר או מדפדפן חיצוני בעזרת חשבון ה-Apple ID שלכם, תוכלו לקבל את המיקום המדויק של המכשיר שלכם על גבי המפה.
כמו כן, ובדומה לאפליקציה של גוגל, תוכלו לבצע מספר פעולות מרחוק באמצעות Find My, החל מהפעלת מצב "Lost Mode" שיאפשר לכם להציג הודעת סיוע על גבי מסך המכשיר האבוד, הפעלת סאונד מרחוק שיסייע לכם באיתור המכשיר וכן אפשרות מחיקת נתונים מלאה מרחוק.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית Find My
אפליקציית Find My
אפליקציית Find My
(צילום: Apple)

הודיעו למי שצריך

נגנב לכם המכשיר? תנחומינו. כעת כדאי להודיע מהר ככל הניתן לחברת הסלולר על מנת שתחסום את המכשיר לשיחות ותבטל את כרטיס ה-SIM שלכם. צרו קשר גם עם הבנק וחברת האשראי על מנת שיוכלו לבצע מספר פעולות שימנעו מהגנבים לשים יד על הכסף שלכם. לבסוף, עדכנו גם את חברת הביטוח שלכם. שימו לב: בשביל שיהיו לכם אישורים מתאימים עבורה, כדאי לגשת לתחנת משטרה ולדווח על הגניבה (מומלץ לבדוק מראש אם פוליסת הביטוח שלכם כוללת כיסוי למקרה של גניבת המכשיר).