בשיתוף התעשייה האווירית
"מה שקורה אחרי התיכון, בצבא ולאחר מכן, אלה דברים שרלוונטיים אלינו כבר מעכשיו. בסופו של דבר הבחירות שאנחנו עושים בתיכון הן הכי חשובות. בשנה הבאה אני בוחרת מסלולים, זה רגע קריטי ואני יודעת שכל בחירה שלי תשפיע על מה שיקרה בעתיד. בגלל זה להיות בתכנית כמו מהנדסות העתיד זה משהו שהוא כל כך משמעותי דווקא עכשיו".
אופק בר אור מכפר ברוך, תלמידת כיתה ט' ממקיף חקלאי ויצו נהלל, שעומדת מאחורי המילים החזקות הללו, היא אחת מתוך 100 תלמידות כיתה ט' שהתקבלו לפרויקט "מהנדסות העתיד" שמציין השנה שש שנים לפועלו ונפתח בשבוע שעבר (ג') בטקס פתיחה מרגש, שהועבר בשידור חי לתלמידות.
את ההחלטה להירשם לפרויקט קיבלה אחרי שקראה אודות התכנית. "קפצה לי פרסומת לפרויקט והחלטתי לנסות להתקבל כי הבנתי באותו הרגע כמה היא תוכל לעזור לי בעתיד", היא מספרת.
5 צפייה בגלריה
אופק בר אור
אופק בר אור
אופק בר אור
(צילום פרטי)
"גם למשפחה שלי מאוד חשוב שאלמד מקצועות מדעיים, דברים שקשורים למחשבים או לפיזיקה שאני רוצה גם לקחת בשנה הבאה כמגמה בתיכון, זה העתיד", היא אומרת ומוסיפה: "אם אני רוצה להצליח אני חושבת שזאת הדרך, להתמיד וללמוד מקצועות שיעזרו לי בעתיד. זאת הזדמנות חד פעמית.
"הסטטיסטיקה מלמדת שחסרות בנות במקצועות המדעיים ובהיי-טק ואני מאמינה שלעודד בנות זה דבר חשוב. אי אפשר שיהיה מקצוע שיהיו בו רק בנים, שזה יהיה מוגדר כמקצוע של בנים. כשמתחילים ללמוד ולהתעסק בזה, מבינים שזה לא כזה קשה כמו שמתארים והרבה יכולים ויכולות להצליח, זה תלוי הרבה ברמת ההשקעה".
אמנם היא רק בכיתה ט', אך החלום של אופק הוא לפתח סטארט אפ שיהיה משמעותי להרבה מאוד אנשים. "החלום שלי הוא להצליח ולפתוח משהו שמחבר בין מדע להנדסה", היא מוסיפה ואומרת שבעיניה השקעה בהעשרת הידע תביא לחברה טובה יותר.
"אני משקיעה הרבה שעות בהעשרת הידע שלי, אני לומדת, לדוגמה, תוכנה. אני חושבת שאם עוד בנות ישקיעו זה יתרום הרבה לחברה שלנו. זה יוכיח לכל החברה המיושנת שחושבת שבנות לא יכולות להתעסק במחשבים - בדיוק את ההפך. בנות יכולות ומסוגלות לעשות כל דבר בדיוק כמו בנים, אבל הן חייבות לרצות את זה ולהשקיע בזה".
לתחומי ההנדסה והמדעים הגיעה רק לפני שנה וחצי. "כשהייתי ילדה בכלל לא חשבתי בכיוון הזה", היא מספרת, "בשנה וחצי האחרונות אני לוקחת את הנושא הזה ממש ברצינות. אני שומעת בכל מקום שמחשבים ומקצועות מדעיים הם העתיד שלנו. חשוב לי להיות בן אדם שמצליח".
דקלה אברהם, מהנדסת, מנטורית בפעם השנייה בפרויקט, החלה את דרכה המקצועית בתור סטודנטית שנה ראשונה להנדסת תוכנה באוניברסיטת בן גוריון. "במהלך התואר נבחרתי גם לייצג את הפקולטה במועצת הסטודנטים. לאחר כעשר שנים כמהנדסת תכנה עברתי לתחום הנדסת מערכת ולאחר מכן קודמתי לניהול מחלקה של כחמישה עשר מהנדסים מתחומי ההנדסה השונים. במהלך התקופה התחתנתי וילדתי שני בנים נפלאים".
5 צפייה בגלריה
דקלה אברהם
דקלה אברהם
דקלה אברהם
(צילום: אלון רון, התעשייה האווירית)
היא מעידה על עצמה כפעילה מאוד בכל הקשור בקידום מעמד האישה ונערות צעירות. "אני לוקחת חלק במגוון פעילויות - גם פעילויות העשרה וגם העצמה, לרבות פעילויות בבתי הספר היסודיים והתיכוניים. באמת חשוב לי לפגוש נערות ובנות בכל מיני גילים ולדבר על נושאים שרלוונטיים לשכבת הגיל שלהם, על מה שמטריד אותן ועל החסמים שהן נתקלות בהם", היא מסבירה מדוע בחרה לשוב ולהיות מנטורית בפרויקט.
בפרויקט "מהנדסות העתיד", שחוגג את שנתו השישית, חלו הפעם שינויים. הפעם לא ישתתפו בו תלמידות כיתה י"א אלא תלמידות כיתה ט', צומת קריטי שבו הן עומדות בפני בחירת מגמה. הפעם יש גם שותף חדש לניהולו: אוניברסיטת תל-אביב. הקשר בין "מהנדסות העתיד" לאוניברסיטה ולתעשייה האווירית יאפשר לתלמידות להכיר בעצם את כל הצעדים והתחנות שמובילות לפיתוח לימודי ומקצועי בתחום, מתוך חוויה והתנסות, כשהן פוגשות נשים צעירות שבחרו במסלול דומה – סטודנטיות לתארים מתקדמים ומהנדסות המאיישות תפקידים בתעשייה.
"יש כ"כ הרבה חסמים לבנות בגילים האלה שבסוף הן מוצאות את עצמן במקצועות יותר הומאניים ופחות מדעיים", מסבירה דקלה. "למזלי יצא לי להשפיע על בנות. אני חושבת שמה שעשו עכשיו במהנדסות העתיד 6 שלקחו בנות בכיתה ט' זה מבורך. זו משימה חשובה אצלנו לקדם את האיזון בין גברים לנשים בעולם ההנדסה", אומרת דקלה.

"רוצה לשנות את העולם לטובה"

"זה ברור לכולם שנשים יכולות להצליח כמו גברים. לכן כל כך חשוב שיהיו יותר נשים בתחומים של הנדסה ומדעים, אין סיבה להירתע מזה. אנחנו לגמרי חזקות ולגמרי יכולות", אומרת יעל לזרוס, תלמידה בכיתה ט' בתיכון שמעון בן צבי בגבעתיים, המשתתפת גם היא בפרויקט.
5 צפייה בגלריה
יעל לזרוס
יעל לזרוס
יעל לזרוס
(צילום פרטי)
"שמעתי על פרויקט 'מהנדסות העתיד' דרך התיכון בו אני לומדת, לקחו את כולנו לספריה, סיפרו לנו על הפרויקט, התלהבתי והחלטתי שאני חייבת להירשם", מספרת יעל ומוסיפה, "אני אוהבת את תחומי המדעים וחשוב לי לקדם בתחום הזה נשים, אלה שני דברים שאני מאמינה בהם מאוד ובגלל זה רציתי להיות חלק מהפרויקט".
המשפחה, היא אומרת מאוד תומכת בדרך בה בחרה. "ההורים שלי מאוד התלהבו. המשפחה שלי מאוד גאה בי על כך שהתקבלתי לפרויקט 'מהנדסות העתיד', הם מאוד מסכימים עם הדרכים בהן אני הולכת ושמחים עבורי. אני מתרגשת להיחשף לעולמות חדשים בתחום ההנדסה, תחומים שאני לא מכירה ומצפה שאלמד הרבה".
יעל היא מאותן נערות שמאמינות בכל ליבן שהנדסה מסייעת לאנושות. "אני רוצה לשנות את העולם לטובה, מגיל קטן התעניינתי בתחומי המדעים וכשהייתי קטנה ושאלו אותי מה ארצה להיות כשאגדל, כשילדים אחרים ענו דברים רגילים אני עניתי: אני רוצה להיות מדענית".
"בדרך כלל בנות לא הולכות לדברים כאלה", מספרת דורון ידיד מצור יגאל, הלומדת באולפנית 'הראל' בכפר סבא ומשתתפת בפרויקט. "רוב הבנות הולכות לאותו המסלול. אמנם חושבים שאין כבר אפליה, אבל אני חושבת שכן צריך להמשיך ולגרום לבנות להתעניין בתחומים המדעיים. אני מאמינה שהטכנולוגיה משפרת את העולם וזה תחום משמעותי".
בסביבה שלה מפרגנים לה מאוד על ההצטרפות לפרויקט. "ראיתי את המודעה על הפרויקט בעיתון. זה היה נראה לי מגניב, ללמוד דברים חדשים, לפתח את היכולות שלי. בדרך כלל אין הרבה נגישות לתכנים כאלה ביום יום אז היה נראה לי מעניין. זה לא מובן מאליו שככה משקיעים בתכנית שמעודדת בנות צעירות, זה מדהים בעיני ואני מצפה שיהיה לי מעניין, אכיר חברות חדשות ואלמד יותר".
5 צפייה בגלריה
דורון ידידיה
דורון ידידיה
דורון ידידיה
(צילום פרטי)

רוצה להשפיע? תלכי לעולם ההנדסה

"מה שייתן לי הרגשה טובה זה לדעת שעזרתי לאנשים אחרים", אומרת דורון, "אני רוצה לעשות משהו משמעותי. אני חולת צליאק אז אשמח למצוא פתרון לזה מתישהו, או משהו שיוכל לעזור לאנשים כמוני, כי אני מכירה את זה מקרוב. אני רוצה לעזור לאנשים אחרים עם הניסיון המדעי שיהיה לי. החלום שלי זה להשפיע, לשנות. אני לא יודעת בדיוק באיזה תחום אבל בעיקר ארצה לעשות טוב".
דורון אוהבת את תחומי המוזיקה והאמנות, אבל כשהיא מסתכלת על מקצועות המדעיים היא רואה כמה הם משתנים ונמצאים כל הזמן בפיתוח, "זה לא משהו שפשוט לומדים", היא מסבירה, "זה תחומים מעניינים – הם כל הזמן משתנים ואפשר לפתח אותם. אולי אוכל להביא להם גם קצת יצירתיות מהעולמות האחרים שלי". דורון גם פעילה בבני עקיבא ולומדת בבית הספר בתכנית ממר"ם שמכוונת מחשבים, אך יחד עם זאת, "אני מאוד רוצה להיות בשנה הבאה במגמת מחשבים, אבל לצערי אין לי בבית הספר".
"ה'אני מאמינה' שלי קודם כל זה שאני כאישה, כבת, צריכה להאמין בעצמי", אומרת דקלה. "בגלל כל החסמים שנתקלתי בהם אני צריכה לחשוב על העתיד שלי כהגשמה של אני עצמי, להאמין ביכולות שלי.
"אני חושבת שזה חשוב לנערה לרצות להשפיע. רוצה להשפיע? תלכי לעולם ההנדסה ותהיה לך יכולת להשפיע על העולם כולו, ובמקרה שלנו אפילו על היקום. הרי אנחנו מתעסקים בחלל."

"זו ההזדמנות שלכן לעצב את העתיד שלכן"

בשבוע שעבר, כאמור, התקיים טקס הפתיחה שכלל דברי ברכה, פאנל בו שוחחו דקלה ובר בן דב, סטודנטית להנדסה באוניברסיטת תל אביב, על שילוב תלמידות במקצועות STEM (לימודים המשלבים מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה( וכל הקשור לקידום נערות צעירות אל העולמות הטכנולוגיים. צפו בטקס הפתיחה של מהנדסות העתיד 6:
בטקס הפתיחה אמר לנערות יו"ר התעשייה האווירית, עמיר פרץ: "האתגרים בפניהם ניצבת מדינת ישראל, בכל הקשור לכוח האדם הטכנולוגי והמדעי שלה, הם עצומים. הצורך במהנדסות ובנשים מובילות בעולמות הטכנולוגיים הוא מהותי. אתן נמצאות בנקודה משמעותית בחיים. בעוד מספר חודשים תידרשו לבחור מגמת לימוד. יש לכן עכשיו אפשרות להתחיל ולעצב את חייכן".
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, הוסיף: "מהיום אתן חלק מעולם היזמות, שאותו תובילו בעתיד. תאמינו בעצמכן וביכולות שלכן לפתח את הטכנולוגיות העתידיות שישפיעו על העולם כולו. אתן נכנסות לעולם שבו המציאות עולה על כל דמיון. אם לא תתנו למכשולים בדרך להסיט אתכם מהמטרה, אני בטוח שתגיעו להישגים מדהימים. דרך הטכנולוגיה נצליח לשמר את עוצמתה של מדינת ישראל, לפתח את הכלכלה, לחקור את החלל ולגלות שלהמצאות האנושיות אין גבול".
5 צפייה בגלריה
עמיר פרץ, בועז לוי
עמיר פרץ, בועז לוי
יו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ, מנכ"ל התעשייה האוויריתבועז לוי
(צילום: קמפיין העבודה- גשר, התעשייה האווירית)
דקלה מסכמת במילים חשובות את מטרת הפרויקט עבור התלמידות: "אני יודעת שזה הזמן שלכן ללימודים וחלק הקדימו בגרויות ויש המון פעילויות אחרות שאתן עושות, אבל אל תפסידו אף מפגש מהפרויקט הזה. תיתנו את כל כולכן. תהיו שם פשוט בהווייתכם ותשקיעו את המשאבים ותבואו עם ראש פתוח. תשאלו את כל השאלות, אל תוותרו - תחפרו עד שתקבלו את התשובה לשאלות ולתהיות שלכן ותיעזרו במנטוריות ואל תתביישו. טפחו את הקשרים עם המנטוריות – גם המהנדסות וגם הסטודנטיות. אני ממש מתרגשת לפגוש אותן ולהתחיל את הדבר המטורף הזה, ממש."
בשיתוף התעשייה האווירית