קניתם כרטיס ליעד בחו''ל לחופשה השנתית עם המשפחה? מזל טוב! אבל עם יוקר המחיה והמאבק לצמצום בהוצאות, אפשר להתייחס לפיל שבחדר - מחירי חבילות התקשורת של ספקיות הסלולר הישראליות. אלה שאתם משלמים עליהן לפעמים 150 שקלים, ולרוב 200 שקלים ויותר. רבים מרגישים צורך להישאר צמודים לכרטיס הסים שלהם, אבל האמת היא שכיום יש פתרון מאוד פשוט - שימוש בחבילות eSIM - או סים וירטואלי.
2 צפייה בגלריה
הסמארטפון שלכם יכול לעשות בחופשה יותר מלצלם סלפי
הסמארטפון שלכם יכול לעשות בחופשה יותר מלצלם סלפי
כך תחסכו כסף בחופשה עם מנוי eSIM
(צילום: שאטרסטוק)

עוד בנושא:

לפני שנצלול לפרטים, קודם כל נסביר מה זה eSIM: כדי להתחבר לספקית התקשורת הסלולרית שלכם, הייתם צריכים עד לפני כשנתיים-שלוש לקבל כרטיס SIM פיזי. חתיכת פלסטיק קטנה שמכניסים לטלפון ועליה שבב מוצפן עם פרטי המנוי שלכם. הכרטיס הזה הוא למעשה הת''ז שלכם מול מערכות הספק, הוא משמש לזהות את המספר שלכם ברשת ולדעת לאן לנתב את השיחות ממכם או אליכם. ה-eSIM הוא אותו הדבר, רק בלי הפלסטיק.
מדובר בתקן ותיק בן כמה שנים שהחל להופיע בתחילה במכשירי IoT (האינטרנט של הדברים). הרעיון היה שבמקום לחבר כל פעמון חכם או מצלמת רשת דרך כרטיס SIM, מספיק להגדיר אותו על שבב בתוך ההתקן עצמו. במקרה הצורך ניתן גם להחליף ספקית רק על ידי שינוי בהגדרות. ראתה אפל כי טוב והחלה לחשב כיצד היא מכניסה את הטכנולוגיה לאייפון, כי עדיף שבב וירטואלי על כרטיס פיזי שסתם תופס מקום באייפון האלגנטי. זה התחיל באפל ווטש ועם השקת האייפון XR היא גם החלה לצייד את כל הסמארטפונים שלה בטכנולוגיה.
כמובן שכל מה שאפל עושה - סמסונג עושה גם, ומאז הגלקסי S20 גם למכשירי היצרנית הקוריאנית יש תמיכה ב-eSIM, אבל רק בדגמי הפרימיום וה-A54. אצל היצרניות הסיניות זה לקח קצת יותר זמן, וגם היום רובן לא תומכות ב-100% בטכנולוגיה - יש כמה דגמים של שיאומי, Oppo והונור שתומכים, אבל לא המכשירים הזולים. גם מכשירי פיקסל של גוגל, דגמי הפרימיום של מוטורולה וכן כמה דגמים של נוקיה תומכים באפשרות הזו. מבחינת טאבלטים, בינתיים רק דגמי אפל תומכים ב-eSIM. הבעיה העיקרית שמונעת מהתקן הזה להיות זמין בכל מכשיר כפולה, לא כל היצרניות הטמיעו את התקן בצורה אחידה וזה דורש היערכות מוקדמת של הספקיות. בנוסף, הרבה מאוד מהן (בעיקר בישראל) מעדיפות להמתין לפני שהן מפעילות את התמיכה כהחלטה עסקית - כלומר הן מפחדות שלקוחות יתחילו לעבור ביניהן ושהן יצטרכו שוב להתחיל להילחם על כל לקוח.

כולם נזכרים לעשות חבילת חו''ל ברגע האחרון

לפי נתוני אמדוקס שהועברו ל-ynet על ידי נשיא חטיבת השיווק, גיל רוזן, רק כ-40% מהטסים מתכוננים מראש ומזמינים חבילת חו''ל מבעוד מועד. לעומת זאת, כ-60% מהטסים נזכרים בזה בשלבי הטיסה השונים כאשר 10% בכלל מזמינים חבילה עם ההגעה לארץ היעד. רבים גם קונים ביעד סים מקומי שמאפשר להם להתקשר מקומית בעלויות סבירות, אך זה לא מאפשר לשמור על קשר עם הארץ, למעט דרך שיחות באפליקציות הצ'ט כגון וואטסאפ, טלגרם או מסנג'ר. מכיוון שרוב מכשירי הטלפון תומכים בקלות בשילוב של שני כרטיסי סים - ניתן לשלב שני כרטיסי סים במכשיר. עם זאת, יש פתרון יותר נוח, ה-eSIM.
2 צפייה בגלריה
סמארטפון עם eSIM
סמארטפון עם eSIM
סמארטפון עם eSIM הוא הפתרון הזול ביותר לחופשה
(צילום: shutterstock)
בשנתיים האחרונות יותר ויותר מדינות (כ-70 כיום) מאפשרות שימוש ב-eSIM ברשתות המקומיות. הדחיפה של אפל דירבנה ספקיות רבות (כ-400) להוסיף תמיכה בתקן וכיום מספר היעדים בהם ניתן להפעיל eSIM רק גדל. אז מה היתרונות של ה-eSIM? הם רבים. הראשון הוא שלא צריך לפתוח את הטלפון כדי לתחוב אליו את הכרטיס הפיזי. השני ואולי הכי מעניין מבחינתנו הוא המחיר. מנויי eSIM זולים לרוב ממנויי הסים המקומיים וכמובן שזולים הרבה יותר מחבילות הספקיות הישראליות. רוצים השוואה? מנוי חבילת סלולר לחו''ל עם שיחות והודעות יעלה לכם בקלות החל מ-150 שקל ויותר. מנוי סים מקומי זמני יעלה לכם בממוצע כחצי מזה. ומנוי eSIM? בהתאם ליעדים אתם יכולים לשלם בין 20 ל-50 שקל בממוצע. מפתה, לא?
אבל לא הכל ורוד בעולם ה-eSIM. אם נשים לרגע בצד את חוסר התמיכה בחלק מהמכשירים, ישנה עוד בעיה, רוב מנויי eSIM שנמכרים בזול לא כוללים שיחות טלפון, ובכל מקרה המספר שמוצמד לכם אינו המספר המקורי מישראל. מה שכן, הם כוללים חיבור אינטרנט ולרוב עם מינימום של 2 או 3 גיגה-בייט לתקופת השימוש. זאת אומרת שאם אתם גם ככה מתקשרים לרוב דרך הוואטסאפ, לא תהיה לכם בעיה. כמו כן, חשוב מאוד לבצע בהגדרות החיבור הסלולרי שלכם ביטול של השימוש בנתונים סלולריים בסים הישראלי, אם אתם לא רוצים שיחייבו אתכם בטעות. ההגדרות שונות בהתאם ליצרנית המכשיר שלכם, אך רוב ספקיות ה-eSIM יספקו לכם הסבר מדויק כיצד לבצע זאת.

שימו לב לנתונים

ה-eSIM עצמו כאמור וירטואלי לחלוטין. מרגע שמצאתם מנוי מתאים ליעד שלכם ולכיס, כל מה שתצטרכו לעשות זה לשלם ולהתקין אותו. ההתקנה פשוטה עד מאוד. ה-eSIM מועבר אליכם או דרך קוד QR שניתן לסרוק ישירות מהטלפון, או דרך האפליקציה של הספק. אם אתם טכניים מספיק, אפשר גם להגדיר ידנית, אבל זה כבר פחות נוח. בכל מקרה חשוב לשים לב לשני דברים, הראשון הוא שאין צורך להפעיל את ה-eSIM הרבה זמן מראש. מספיק שתעשו את זה לפני הטיסה. הדבר השני החשוב הוא שאתם צריכים חיבור אינטרנט פעיל כדי להפעיל אותו. זאת אומרת שאם שכחתם להפעיל בבית לפני הטיסה, או בנמל התעופה, תאלצו למצוא נקודה חמה זמינה כדי לבצע זאת. לכן ההמלצה שלנו היא להפעיל בבית, או לפני הטיסה בשדה התעופה.
החיבור אמור לפעול אוטומטית, אם לא, בדקו את ההגדרות בהתאם להוראות הספק. כל הספקים מאפשרים לכם לקבל תמיכה אונליין וחלקם אפילו בעברית. מיקום הספק אגב לא ממש משנה. ישנן חברות ישראליות וזרות שמוכרות מנויי eSIM לחו''ל, אך רובן יודעות היטב שזהו מוצר שלפעמים מצריך הדרכה ולכן יספקו לכם הוראות מדויקות ומפורטות.
כמה דגשים: מנויי eSIM מוגבלים הן בזמן והן בכמות הנתונים. כלומר אם אתם טסים לשבועיים - אל תקנו eSIM עם מגבלה לשבוע. זה לא יעבוד ותצטרכו לרכוש מנוי נוסף גם אם לא ניצלתם את כל יתרת הדאטה. אותו העיקרון תקף לכמות הנתונים, אם אתם נוהגים לעשות שימוש מסיבי באינטרנט, אל תסתפקו במנוי של 1 או 2 גיגה-בייטים. אלה מספיקים לשלושה-ארבעה ימים במקסימום. אם אתם טסים ליותר מסופ''ש, תנו לעצמכם אורך נשימה עם מנוי של לפחות 5 גיגה-בייט, ואף יותר אם אתם מתכננים להשמיש את ה-eSIM כנקודה חמה לכל הטלפונים, הטאבלטים והמחשבים של המשפחה.
זיכרו, ישנן הרבה מאוד אפליקציות שעושות שימוש בנתונים סלולריים ברקע גם אם אתם לא משתמשים בהן. פייסבוק למשל, או רשתות חברתיות אחרות. יוטיוב, טיקטוק ובכללי כל אפליקציית וידאו (כן, כולל נטפליקס) היא בור נתונים ללא תחתית, וכל סרטון גומע לכם הרבה מאוד מגה-בייטים מהמנוי. ניווט לעומת זאת לא מאוד בזבזני, וכך גם הודעות טקסט באפליקציות צ'ט, אך זיכרו לשנות את ההגדרות כך שהאפליקציה החביבה עליכם לא תוריד ברקע תמונות וסרטונים שנשלחים בקבוצות או על ידי אנשי קשר. לכל אחת כזו יש בהגדרות את האפשרות, ועדיף לטפל בזה לפני הטיסה ולא אחרי ששמתם לב ששכחתם. בכל מקרה ה-eSIM יתזכר אתכם כשתעברו את המכסה או קצת לפני. ניתן בקלות להוסיף נתונים וזה רק ידרוש מכם לשלם עוד קצת.
אחרי שחזרתם, אין צורך לבטל את ה-eSIM, המנוי בדרך כלל פג תוקף אוטומטית אחרי סיום התקופה. אם אתם רוצים, כמובן שאפשר לבטל ידנית. מהניסיון שלנו בטיסות לחו''ל, מנויי ה-eSIM עובדים מצוין במכשירים תומכים. לכן, אם אתם מוכנים לנסות פתרון קצת חדש, אנחנו בטוחים שיהיה לכם קשה לחזור לפתרונות הישנים.