בשקט בשקט, בעוד רוב מפעילות הסלולר בעולם ובישראל עדיין מנסות ללמוד את משמעות המעבר הצפוי לeSIM, שבע שנים אחרי שהוצג לראשונה, ענקית השבבים קוואלקום כבר החלה להפיץ את יורשו, הiSIM, שהוצג לראשונה בשנת 2018 על-ידי חברת ARM. ה-iSIM לא דורש קווי ייצור מיוחדים - אם ה-eSIM הוא רכיב קטן בגודל של כשישה מילימטרים המשולב בקרבי הטלפון הסלולרי, ה-iSim הוא חלק אינטגרלי מהמעבד שלו. מכשירי הפרימיום עם מעבד קוואלקום החדש, סנאפדראגון 8 מדור 2, כבר כוללים iSIM מובנה. גודלו פחות ממילימטר - מה שיקל על שילובו במכשירים קטנים כמו שעונים, צמידים ומשקפיים; הוא צורך מהמכשיר הרבה פחות אנרגיית סוללה; והוא גם זול יותר - בקיצור, חלומן של יצרניות המכשירים.
3 צפייה בגלריה
גבר עם סמארטפון ושלט רחוק
גבר עם סמארטפון ושלט רחוק
מחכים ל-eSIM? הכירו את היורש - ה-iSIM
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הסבר קצר למי שטרם נחשפו אפילו ל-eSIM: ה-SIM המוכר לנו כיום הוא כרטיסון פלסטיק זעיר המוכנס לטלפון ומשמש כ"תעודת זיהוי" סלולרית. בזכותו, כשאנחנו מבצעים שיחה, צופים בווידיאו מהרשת או גולשים באינטרנט, מפעילת הסלולר שלנו יודעת לשייך אלינו את הפעולה (וגם לחייב את חשבוננו בהתאם). ה-eSIM, לעומת זאת, מוטמע במכשיר כבר בזמן ייצורו, והוא ניתן לתכנות - כלומר ניתן להזין אליו את "תעודת הזיהוי" שלנו בהגדרה ידנית קצרה או בסריקת ברקוד. אם רוצים להחליף מפעילת סלולר, אין צורך יותר ללכת לחנות או לחכות לשליח כדי לקבל כרטיס SIM חדש. כך אפשר אפילו להיות מנוי בכמה רשתות בו-זמנית - למשל, מנוי עבודה בסלקום ומנוי פרטי בפלאפון, או מנוי ב-T-Mobile בארה"ב לצד מנוי בפרטנר בישראל.

אירופה בפנים

למרות שרבים מהסלולריים הנמכרים כיום בעולם תומכים כבר ב-eSIM, רוב מפעילות הסלולר בעולם לא מיהרו לאמץ את הטכנולוגיה מחשש לפגיעה ברווחיהן, בעיקר בגלל הקלות הבלתי נסבלת שה-eSIM מאפשר במעבר מחברה לחברה ובשל אובדן ההכנסות הצפוי מ"חבילות" הסלולר היקרות לחו"ל. עם eSIM, בכל סמארטפון ניתן לשלב עד 8 חשבונות שונים, וכמובן, פעולת ה"נדידה" לחו"ל הופכת פשוטה וקלה, ומוזילה בעשרות אחוזים את מחירי העתק שהן גובות היום: אפשר לאתר עוד לפני הטיסה "חבילה" מקומית זולה באינטרנט ולהוריד אותה ישר לטלפון. עם הירידה מהמטוס אתם כבר מחוברים לספקית מקומית.
3 צפייה בגלריה
iSIM
iSIM
iSIM
(עיבוד תמונה. צילום: קוואלקום)
שחר יעקבישחר יעקביצילום: יח"צ אמדוקס
בספטמבר אשתקד הצליחה אפל להפתיע את מפעילות הסלולר בהכרזה כי דגמי אייפון 14 ואילך שתמכור מעתה בארה"ב יתבססו רק על eSIM ולא יכללו יותר "מגירה" לכרטיסי SIM פיזיים. המסר הקשוח נקלט לא רק בארה"ב: מפעילות הסלולר הבינו כי הפור נפל, וכי יש להן שנה להיערך למציאות שבה ה-eSIM וה-iSIM יהפכו סוף סוף לסטנדרט. לפי שחר יעקובי, דירקטור השיווק בחטיבת ה-IoT ("אינטרנט של הדברים") בחברת אמדוקס הישראלית, שהיא ממובילות המעבר ל-eSIM בעולם - המהפך צפוי להתרחש במהירות: אם כיום, למרות יתרונותיו עבור הצרכנים, ה-eSIM נכלל רק ב-1.5% מכלל הסלולריים, בסוף השנה המספר צפוי לזנק ל-10%, ועד 2024 לא יישאר מפעיל אחד בלי תמיכה כלשהי ב-eSIM.
המאמצות הראשונות היו המפעילות בארה"ב, אבל אירופה וישראל כבר בדרך: רשת הסלולר הגרמנית הענקית, דויטשה טלקום, הודיעה כי תאמץ את הטכנולוגיה; טלפוניקה הספרדית, מהמפעילות הגדולות בעולם, כבר שם, ויש גם אחרות. למתחרות אין ברירה אלא ללכת בעקבותיהן.
בישראל הודיעה עד כה רק מפעילת סלולר אחת, WECOME, על אימוץ ה-eSIM בסמארטפונים; האחרות, שאימצו כבר את ה-eSIM בשעונים חכמים, עדיין דוחקות את הקץ ככל האפשר, ו"נערכות לחודשים הקרובים". ההסברים לדחייה החוזרת ונשנית עמומים למדי; בין השאר מדברים שם על צורך "בפיתוחים והתאמה במערכות, בממשקים פנימיים ועוד", ואפילו מאשימים את יצרניות המכשירים, שטרם שיגרו לישראל מומחים טכניים לצורך מיטוב מקסימלי לטכנולוגיה. גורמי מקצוע דוחים את הטיעון על הסף: מיטוב כזה תמיד חשוב, הם אומרים, אבל המכשירים תומכים כבר עכשיו בטכנולוגיה ואף יצרנית לא מונעת להפעיל אותה, בטח לא מציבה תנאים. מתברר, שגם משרד התקשורת החל "לבחון את הנושא" מול החברות, והשר החדש קרעי אף רמז על בשורות בתחום בקרוב.
לפני כחודש, בתערוכת MWC בברצלונה, קפצה גם גוגל על העגלה, והודיעה כי בכוונתה לשלב תמיכה ב-eSIM בממשק מערכת ההפעלה אנדרואיד עצמה, כולל אופציה להמרת כרטיסי SIM ל-eSIM בקלות. המעבר ל-eSIM, לפי יעקובי, לא יהיה רק טכני. מדובר במהפכה שמשתלבת היטב עם דור 5 בסלולר ופותחת אפשרויות חדשות של תקשורת סלולרית בארגונים, במפעלים ובקמפוסים, במכשירי בית חכם, ועוד. כך, למשל, סטודנטים או עובדים יוכלו לעבור עם מחשב נייד שכולל eSIM המקושר לרשת של המפעילה שלהם, לרשת דור 5 הפרטית של האוניברסיטה או הארגון, באותה קלות שהם עוברים בין רשתות WiFi כיום.

מי צריך WiFi

יעקובי צוחק: "המפעילות חוששות מאובדן הכנסות? ההיפך הוא הנכון - ה-eSIM יפתח להן אין־ספור הזדמנויות עסקיות. בין השאר - רק ב-eSIM אפשר 'לנעול' ולקשר חשבון למכשיר מסוים בלבד, תכונה שחשובה לארגונים; רק עם eSIM או iSIM כמעט כל מכשיר או חיישן יוכל להתחבר לרשת דור 5. תחשוב על חקלאים שנעזרים בחיישנים המחוברים לרשת הסלולרית לצורך ניטור משאבות המים מרחוק, או לפיקוח על השדות שלהם באמצעות רחפנים המחוברים לרשת ומשדרים וידיאו חי מהשטח; על יצרני שעונים חכמים ומכשירי לחץ דם, שיוכלו להציע גם חיבור ישיר, בזמן אמיתי, למוקד הרפואי. יותר מזה - אפליקציית ה-eSIM של כל מפעילה יכולה להיות במה נהדרת להצעה של שירותים ולמיתוג. זה ביזנס מצוין".
3 צפייה בגלריה
אפל מציגה את המעבר ל-eSIM
אפל מציגה את המעבר ל-eSIM
אפל מכריזה על המעבר ל-eSIM באייפון 14
(צילום: אפל)
פשוט? לא לגמרי. קשה להאמין, אבל טרם נקבע תקן טכני עולמי מוסכם ל-eSIM וכמעט לכל יצרנית - אפל, סמסונג, מוטורולה ועוד - יש וריאציה משלה על הנושא, מה שמשגע את המפעילות שנדרשות להתאים את המערכות שלהן לכל אחת מהן בנפרד. כאן נכנסות חברות כמו אמדוקס לתמונה. יעקובי: "אנחנו אומרים למפעיל - נעשה בשבילך את ההמרות לכל המכשירים. תתחבר אלינו פעם אחת, ויש לנו כבר פלטפורמה בענן, שיודעת לקבל ולנהל מכל eSIM, בצורה אחידה, את כל המידע שניהלת עד עכשיו באמצעות SIM מפלסטיק".
על פי יעקובי, ה-eSIM וה-iSIM ינחתו אצלנו בדיוק בזמן. יחד עם טכנולוגיית הענן, בזכות הזמינות, האמינות והאבטחה המובנית בטכנולוגיה הסלולרית דור 5 - הן יעזרו להציב אותה ראש בראש מול טכנולוגיית האלחוט המוגבלות יותר, WiFi ובלוטות', ולמעשה לייתר אותן. "אי אפשר להשוות אליהן את היציבות והיתרונות של הרשת הסלולרית. אנחנו רק בתחילת הדרך".