בשיתוף עם Gong
בשנים האחרונות, חברות הייטק וסטארט-אפ רבות עוברות ממבנה היררכי מסורתי למודל של פודים עצמאיים. מדובר ביכולת לעבוד בצורה שוטפת ומהירה ללא המתנה לאישורים, ומבלי להיתקע בצווארי בקבוק מתישים. חוקי המשחק השתנו: מי שמתכנן את הפיצ'ר, גם מפתח אותו, בודק אותו ומשחרר אותו.
בחברת גונג (Gong), המובילה בתחום ה-Revenue AI, מודל הפודים העצמאיים מאפשר עבודה במקביל על מגוון רחב של פרויקטים. כל פוד כזה הוא צוות רב תחומי שלם, הכולל מפתחי Front End ו-Back End, אנשי מוצר, עיצוב ו-UX (חווית משתמש). חברי הצוות אחראים באופן מלא על מחזור הפיתוח השלם של הפיצ'ר.
ככל שהחברה גדלה וישנם עשרות רבות של פודים שרצים במקביל, עולות שאלות מורכבות: איך שומרים על אחידות וסטנדרטים טכנולוגיים גבוהים ומונעים כאוס? איך מוודאים שאין כפילויות מיותרות בעבודה? וכיצד מונעים תלות הדדית בין הפודים? השאלות הללו הופכות קריטיות במיוחד כשהחברה צומחת ואף מכפילה את עצמה.
"המוצר מגיע לשוק מהר יותר"
הפלטפורמה של גונג מאפשרת לנתח באמצעות בינה מלאכותית את כלל פעילות המכירות בארגון. הפלטפורמה מאחדת נתונים, תובנות ותהליכי עבודה למערכת אחת אמינה, שבוחנת, מנחה ועובדת לצד צוותי המכירות מהטובים בעולם. השירות שמספקת החברה מנתח באמצעות AI את כלל האינטראקציות של אנשי המכירות עם הלקוחות לאורך כל תהליך המכירה בכל ערוצי התקשורת בהם שיחות טלפון, פגישות וידאו, דואר אלקטרוני ודרכי תקשורת נוספות. על ידי זיהוי דפוסי שיחה והתנהגות של אנשי המכירות והלקוחות כאחד, היא מספקת תובנות ממוקדות. משוב זה מאפשר לחברות לזהות חוזקות, לגלות תחומים לשיפור ולבצע אוטומציה של תהליכי מכירה מרכזיים. כתוצאה מכך, הפלטפורמה מאיצה את סגירת העסקאות, מקצרת משמעותית את זמן ההכשרה של אנשי מכירות חדשים, ועוזרת לסגור יותר עסקאות בפחות מאמץ.
לדברי אלי קורן, דירקטור, מנהל קבוצת פיתוח בגונג, "מודל העבודה שלנו מבוסס פודים, כלומר צוות עצמאי שכולל את כל בעלי התפקידים הנדרשים בכל מחזור הפיתוח, החל משלב התכנון וישיבת התנעה (קיק אוף) של הפרויקט, דרך הביצוע, הבדיקות, ועד האישור של הפיצ'ר או של המוצר. הכל מנוהל בתוך הצוות, תוך צמצום התלות בין הפודים".
היתרונות, הוא מבהיר, משמעותיים: "המודל מעודד יותר מעורבות של צוות הפיתוח במוצר. כל חבר או חברת צוות שמעוניינים מעורבים כבר בשלב התכנוני ויכולים להשתתף בגיבוש ההחלטות. בנוסף, היכולת לצמצם תלות מאפשרת לנו לעבוד בסקופים, לקחת פיצ'ר, לחלק אותו לסלייסים שונים ולפתח אותם לפי סדר עדיפות. כך המוצר מגיע לשוק מהר יותר".
יום העבודה במודל של פוד, מתאר קורן, מתחיל בהבנה של הצרכים הבסיסיים. "השלב הראשוני כולל הבנה של המוצר, הדרישות, הצרכים, דיון טכני לגבי מגבלות מסוימות, שמלווה בתכנון טכני, איך לממש את זה", מבהיר קורן. "יש חלוקה ברורה למשימות בין אנשי הפיתוח, בתיאום ביניהם. בכל יום יש סינכרון ברמה הצוותית, ואחר כך הפודים יושבים ביחד. במידה ושני מפתחים עובדים במקביל על אותו פיצ'ר, הם פועלים בתיאום מלא".
- עד כמה הצוותים עצמאיים? באיזה שלב צריכים לקבל אישור "מלמעלה"?
"אנחנו פועלים על פי תכנון רבעוני. הפרודקט יושב וקובע סט פיצ'רים שאנחנו רוצים לפתח ולהוציא במהלך הרבעון. לאחר מכן הצוות בודק את לוח הזמנים ואם ניתן לעמוד במסגרת התוכנית הרבעונית. את התוכנית הזו אנחנו מאשרים כמובן מול המנהלים הבכירים יותר, אך הניהול הפנימי נעשה בתוך הצוות באופן עצמאי".
- איך הדרישה לעצמאות משפיעה על תהליכי הגיוס שלכם?
"אנחנו מחפשים באופן כללי אנשים בעלי יוזמה, יכולת ורצון להשפיע על המוצר ולא רק להתמקד בכתיבת הקוד".
"צורת העבודה הזו מושכת עובדים פוטנציאליים"
מודל הפודים העצמאיים אינו פתרון קסם שמתאים לכל חברה. הוא דורש תרבות ארגונית של אמון, עובדים בעלי יוזמה ונכונות לקחת אחריות, ומנגנוני תיאום יעילים ככל שהארגון גדל. "לעובדים יש חניכה צמודה בכל השלבים הראשונים של הכניסה לחברה, ותמיד יש עם מי להתייעץ", מתאר קורן, "בנוסף, מודל העבודה יוצר בגונג תהליך פיתוח יעיל וייחודי שכן אנשי המכירות של החברה הם למעשה הלקוחות הראשונים של המוצר.
"אמנם התלות בין הצוותים עדיין קיימת בחלקה, והאתגרים הטכנולוגיים לא נעלמים, אך היכולת לרוץ מהר קדימה ולהביא ערך ללקוחות במהירות הופכת את המודל ליעיל עבורנו. בסופו של דבר, זה לא רק מבנה ארגוני, אלא סביבה שבה אנשים רוצים לתרום, להשפיע, ולהיות חלק מהתמונה הגדולה.
"מעבר ליתרונות הטכנולוגיים, המודל מחזק את הצד החברתי שכן הצוותים מגובשים ועובדים ביחד. המועמדים שמתראיינים לחברה מתרשמים לטובה מצורת עבודה זו על כל היבטיה".
- איך יוצרים את הממשקים בין הצוותים ומי מכריע במחלוקות?
"היום יש בגונג כחמישים פודים שרצים במקביל וכל אחד עובד יחסית בצורה עצמאית. יש לנו ממשקים בין הצוותים וכשאנחנו מגיעים לנקודות שבהן יש תלות, אנחנו מבצעים פגישות סנכרון במטרה לתאם את תחום האחריות של כל צוות ולוודא עמידה בזמנים. שיטה זו מייצרת שיתוף פעולה, ולכל הצוותים יש אותה מטרה, הצלחת המוצר והחברה".
- למה המודל הזה ספציפית מתאים כל כך לעבודה על המוצר שלכם?
"מכיון שאנחנו גם הלקוחות של עצמנו, אנחנו יכולים להוציא פיצ'רים ללקוחות כמה שיותר מהר. כך אנחנו מקבלים הבנה לגבי ההתאמה של המוצר, האם יש צורך לשנות, לשדרג, להוסיף. זה עוזר לנו לשפר את המוצר כל הזמן".
קורן מסביר שלמודל הפודים יש גם אתגרים ככל שהחברה גדלה. "אחד הפתרונות להתמודד עם הגודל הוא ליצור קו אחיד ומסגרת משותפת לכל הצוותים, בין אם על ידי הגדרת מתודולוגיות או על ידי ארגונים פנימיים שנקראים 'גילדות'. פתרון נוסף הוא להעזר במנהלי פרוייקט על מנת לשפר את התיאום ולוודא שדברים לא נופלים בין הכיסאות. זה תהליך שאנחנו מפתחים כבר שנים, ולכן יש גם למידה והפקת לקחים מניסוי וטעיה".
- איך אתם מודדים את ההצלחה של השיטה הזו על פני שיטות אחרות?
"מדידת ההצלחה שלנו נשענת על ניסיון העבר של המפתחים והמנהלים בחברה, אבל היא ממוקדת במדד ברור שבודק עד כמה מהר אנחנו מצליחים לשחרר פיצ'ר ללקוחות. הסייקל הקצר והמהיר הזה עם הפידבק השוטף הם המדד להצלחה".
- האם המודל קיים בחברות נוספות?
"בהחלט, יש חברות נוספות שמיישמות את המודל הזה, או גרסאות שלו. היתרון המשמעותי בגונג הוא שהמודל של הפודים משתלב טוב עם התרבות הארגונית שלנו. כולם משתפים פעולה ועוזרים אחד לשני, וכל צוות עושה את מה שנדרש עבור המוצר השלם. זה מה שהופך את המודל ליעיל כל כך עבורנו".








