בשיתוף התעשייה האווירית
"הצלחתכן היא הצלחתנו, והצלחתנו המשותפת היא הצלחתה של מדינת ישראל", אמר בשבוע שעבר עמיר פרץ, יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, באירוע הסיום של המחזור השישי של "מהנדסות העתיד", שנערך בתעשייה האווירית עם 100 תלמידות כיתות ט' מכל הארץ. "ככל שיותר בנות יצליחו, יקומו דורות נוספים של מהנדסות ושל נשים שרוצות לצלול אל הטכנולוגיה העתידית", אמר פרץ.

7 צפייה בגלריה
טקס סיום מהנדסות העתיד
טקס סיום מהנדסות העתיד
עמיר פרץ, יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית,
(צילום: שאול גולן)
חודשים של פעילויות ייחודיות ל"מהנדסות העתיד" נחתמו באירוע מרגש לסיכום הפרויקט שנועד לפתוח לתלמידות דלת אל עולם טכנולוגי מרתק ועתיר אפשרויות ולהוכיח להן שאם רק ירצו, יוכלו להשתלב בתעשיות הטכנולוגיות המתקדמות ביותר.
"אני מקווה שפתחנו לכן צוהר לעולם ההנדסה ושראיתן כאן, שאין גבולות וכל אחת יכולה לחלום ולמממש את החלום שלה", אמר ישירות לבנות בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית והוסיף: "קחו את מה שנתנו כאן כנקודת אור על ציר הזמן ותכוונו אותה אל העתיד כי בעתיד יש המון הזדמנויות שמחכות לכן".
7 צפייה בגלריה
טקס סיום מהנדסות העתיד
טקס סיום מהנדסות העתיד
בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית
(צילום: שאול גולן)
"כל ילדה כאן היא סוכנת שינוי בסביבתה", אמרה בהתרגשות נטע רדי, מנהלת אחריות חברתית של התעשייה האווירית, שניצחה על הפרויקט כולו.

"אני מרגישה שעשיתי שינוי"

"הפרויקט בא ללמד אותנו שאנחנו יכולות לעשות את הכול. אני יוצאת מכאן עם כנפיים ענקיות ומבינה שאני יכולה לצאת ולחקור כל מה שאני רוצה", אמרה בטקס הסיום נועה, תלמידה ומשתתפת בתוכנית, וביטאה תחושה של משתתפות רבות בתוכנית.
חלק ניכר מההצלחה של התוכנית נזקף לתרומתן של המנטוריות בתוכנית, כולן נשים בתפקידי מפתח – כולן מהנדסות – בתעשייה האווירית, שהשקיעו מזמנן לליווי הבנות לאורך התוכנית.
7 צפייה בגלריה
טקס סיום מהנדסות העתיד 6
טקס סיום מהנדסות העתיד 6
טקס סיום מהנדסות העתיד 6
(צילום: יואב וייס, התעשייה האווירית )
"אני מרגישה שעשיתי שינוי, שהשפעתי על הבנות, ואולי השפעתי גם על עתידן ועל דרכן לחשוב על משהו שלא חשבו קודם", אמרה בטקס הסיום מיכל ישינסקי, אחת המנטוריות בפרויקט ומהנדסת מערכת בחטיבת טילים וחלל של התעשייה האווירית. "מדובר, כנראה, בבנות מהחכמות בארץ, בשכבת הגיל שלהן והן עושות הרבה דברים ומתעניינות בהרבה נושאים".
גם מורן ביציק דדו, מנהלת צוות הנדסי בתעשייה האווירית, שצמחה כסטודנטית להנדסה בחברה והתפתחה בה בהמשך, לתפקידים ניהוליים-טכנולוגיים, שימשה במחזור זה כמנטורית. "כשסיפרו לי על הפרויקט, סיפרתי עליו מייד לבת שלי", היא אומרת. ביציק דדו היא אמא לבת 9 ולבן 7 ורואה בכך ממש שליחות אישית: "הבת שלי אוהבת טכנולוגיה. היא בפרויקט 'אמירים', אוהבת לתכנת וזה מאד מדבר אליה. גם בעלי וגם אני מהנדסים אבל הבחירה, בסופו של דבר, תהיה שלה. אני רוצה לתת לה תחושה שכל דבר שתרצה לעשות יהיה אפשרי ושגם במקצוע שנחשב למקצוע גברי הבנות יכולות להגיע לכל דבר שירצו. אין שום מקצוע שחסום לאישה ואין סיבה שאישה תרוויח פחות מגבר ומקצועות ההנדסה מרתקים לכולם".
7 צפייה בגלריה
טקס סיום מהנדסות העתיד
טקס סיום מהנדסות העתיד
המנטוריות והתלמידות בפאנל סיכום
(צילום: שאול גולן)
היא מספרת שלפני המפגש עם התלמידות היו לה גם חששות, "אבל הן היו חמודות, מקבלות, משתפות ומדברות. הקרח נשבר מהר". היא סיפרה לבנות על התהליך שעברה עד הגעתה לתעשייה האווירית ועל ההתקדמות בה בהמשך. "הבנות עצמן עניינו אותי מאד. הן כולן בכיתות מדעיות אבל כולן מתנדבות ובתנועות נוער. זה פשוט נוער מעורר גאווה", היא אומרת בהתרגשות. "עכשיו אני חשה הרבה יותר מעודדת ומקווה לראות עוד מהנדסות בתעשייה האווירית ובשוק העתידי בכלל".
7 צפייה בגלריה
טקס סיום מהנדסות העתיד
טקס סיום מהנדסות העתיד
מנטוריות פרויקט "מהנדסות העתיד"
(צילום: שאול גולן)

"זה נתן לבנות תחושת חיזוק, שהן לא לבד"

את המחזור ה-6 של "מהנדסות העתיד" ליווה צוות חוקרות: פרופ' רונית קרק, מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן, מומחית למנהיגות ומגדר וד"ר ענת בביץ, פסיכולוגית קלינית וחוקרת התפתחות קריירה של נשים.
לפני תחילת התוכנית הן סיפרו שהצטרפו אל התוכנית כדי לאסוף נתונים עבור המחקר שלהן. פרופ' קרק, יחד עם ד''ר בביץ, שחקרה אלפי תלמידות עוד לפני שיצאה התוכנית לדרך.
במחקרן גילו השתיים, שצומת בחירת המקצוע מתחיל בהסללה והפנמה של סטראוטיפים, נורמות, ומסרים שמקבלות ילדות בגיל צעיר על הקשר בין נשים ונשיות לטכנולוגיה, מדע וכסף. הן גילו שבמקצועות הכימיה והביולוגיה יש בבתי הספר רוב נשי. במתמטיקה, כבר רק חצי מהכתות הוא בהרכב נשי אבל במקצועות הפיזיקה, מדעי המחשב וההנדסה רק שליש הן תלמידות ובמדעי המחשב רק כרבע. לכן, היה מעניין לשמוע את התובנות שגיבשה פרופ' קרק בתום התוכנית.
7 צפייה בגלריה
מימין: ד"ר ענת בביץ ופרופ' רונית קרק
מימין: ד"ר ענת בביץ ופרופ' רונית קרק
מימין: ד"ר ענת בביץ ופרופ' רונית קרק
(צילום: אלבום פרטי, יורם אלעזרי)
"ראיינתי כמה מהנערות בסיום המחזור והיו להן אמירות משמעותיות, שנותנות תקווה ביחס להצלחת הפרויקט. אחת הנערות, שבחרה בלימודי כימיה וביולוגיה, החליטה בעקבות התוכנית לעבור ללמוד פיזיקה וביולוגיה, כי הבינה שפיזיקה תאפשר לה להמשיך להנדסה", היא מספרת. "הבנות גם דיברו על כך שנושא החלל והטכנולוגיה ריתק אותן ושהמפגשים עם נשים מהנדסות, בתעשייה האווירית היו מאירי עיניים".
פרופ' קרק מספרת שהתוכנית נתנה למשתתפות כלים להשתלב בסביבה גברית. "נערות שנמצאות בכיתות בהן יש רוב גדול של נערים, לא תמיד היו איתם בקשר ולעיתים חששו ממה יחשבו עליהן אותם נערים. הן העידו שהמפגש עם נערות אחרות, שמתעניינות בתחום, עם סטודנטיות ומנטוריות שהשתלבו כבר בתחום, חיזק אותן. אחת הבנות אמרה לי: ״לפני התוכנית חששתי לעבוד בתחומים הללו משום שחשבתי שזו סביבה יותר גברית אבל בתוכנית הבנתי שנשים יכולות לבסס את מקומן ולהצליח. זה פחות מאיים ממה שחשבתי", היא מספרת.
7 צפייה בגלריה
טקס סיום מהנדסות העתיד 6
טקס סיום מהנדסות העתיד 6
טקס סיום מהנדסות העתיד 6
(צילום: יואב וייס, התעשייה האווירית )
פרופ' קרק מסכמת ואומרת שהתוכנית נתנה לנערות ידע, סביבה בטוחה ומודלים לחיקוי ותחושה שפיזיקה, הנדסה, חשמל וטכנולוגיה הם תחומים שנשים יכולות להשתלב בהם ולהשפיע. "זה נתן להן חיזוק שהן לא לבד, שיש קהילות של נערות, סטודנטיות ונשים מהנדסות. זה נותן להן כוח והשראה להמשיך בתחום", היא מסכמת.
בשיתוף התעשייה האווירית
פורסם לראשונה: 08:00, 16.06.22