ת"ז: מייסדת Generative AI for Good, חברה המייצרת קמפיינים חברתיים בעזרת בינה מלאכותית. נשואה להייטקיסט, אמא לשלושה, מתגוררת בתל-אביב.
"הבינה המלאכותית לקחה את העבודה שלי", אומרת פרסומת עדכנית של פייבר, ובאותיות הקטנות כתוב: "אל הפסגה הבאה". את האנקדוטה הזו אני שומעת משירן מלמדובסקי-סומך, מייסדת Generative AI for Good ומי שיזמה וביצעה את פרויקט "הקשיבי בקולי", שהחזיר לחיים נשים אשר נרצחו בידי בני זוגן; יצרה פרויקט הנפשה של החטופים כדי לעורר תשומת לב ציבורית; וגם את הפרויקט "באת בזמן", שבו החזירה נשים מובילות לימי הנעורים שלהן ויצרה "שיחה" בין דמותן הצעירה לבין דמותן כיום. זאת במטרה להראות לנערות ולנשים צעירות שאפשר לחלום ולהגשים. ממש כפי שהיא חולמת ומגשימה.
1 צפייה בגלריה
yk13863966
yk13863966
(צילום: מאי סביר)
היא נולדה בבית דתי-לאומי, ומספרת ש"היום אני כבר לא דתייה אלא חילונית מסורתית".
מה היו הלבטים בפרויקט הנפשת החטופים?
"ברמה הרגשית, העבודה מול המשפחות הייתה צריכה להיות זהירה מאוד, כי מדובר בילדים שנמצאים בעזה, אין לנו שום דרך לדעת מה קורה איתם, והנפשה זה אקט קשה שמניע רגשית – וזה גם הכוח שלו. היינו צריכים להתחשב במשפחות, ויחד עם זאת לייצר סרטון שישיג אמפתיה".
לא חששתם שתואשמו במניפולציה רגשית בעייתית?
"כללנו את האתגר בתוך הקריאייטיב של הסרטון. הסברנו שהלוואי והיינו יכולים לחבק את הילדים ולהיות איתם, אבל מאחר שאנחנו לא יכולים לחבק אותם, אנחנו נאלצים להנפיש את מצבם כדי להיות הקול שלהם. לא הסתרנו, אלא הסברנו את השימוש בטכנולוגיה דרך המצב".
ואכן, שינוי פרספקטיבת האמת והשקר כפי שהכרנו אותה הוא אתגר שמלווה את שירן בפרויקטים בתחום הבינה המלאכותית. "מדובר בסוגיה רגישה שחולשת על תחומים של אתיקה ושל מוסר, של משפט ושל ערכים, ומצריכה משנה זהירות ורגישות. למשל, בקמפיין של 'הקשיבי בקולי' לא יכולנו לקבל כמובן את הסכמת הנשים שנרצחו, וזו אחת הבעיות בעולמות ה-AI – איך מתנהלים במצב מורכב שבו אי-אפשר לקבל הסכמות כי מדובר בדמות שהלכה לעולמה".
אז מה עושים?
"פעלנו ביחד עם המשפחות, כתבנו את התסריטים ביחד עם משרדי עורכי דין כדי להיצמד לעובדות, עבדנו עם מומחית למניעת אלימות במשפחה, רונית לב ארי, שהביאה את הצד המקצועי בצורה הכי אחראית שיש, וידענו שאנחנו יוצרים מונולוגים אמינים שבאים בטוב".
שירן מגיעה מעולמות הסטארטאפים והטכנולוגיות החדשניות. אבל כל המיקוד שלה השתנה כאשר נחשפה לסיפור של שירה איסקוב, שניצלה מניסיון רצח בידי בעלה בשנת 2020. "באותו זמן קראו בפורום מיכל סלה לאנשי טכנולוגיה לרתום את היכולות שלהם כדי להגן על נשים. חשבתי לעצמי: איך אפשר באמצעות הבינה המלאכותית לספר את הסיפור של הנשים הנרצחות, נשים שכבר לא איתנו, אבל חובה לאפשר להן לספר את מה שקרה בגוף ראשון? פניתי לפורום, וביום שהבנתי מלילי בן עמי, אחות של מיכל סלה, שהיא בעד הפרויקט, נפגשתי עם מנכ"ל של חברת בינה מלאכותית שאמר שהרעיון שלי הוא בר-יישום. הצעד הבא היה להתפטר מג'וב החלומות שהיה לי ולשים את כל הזמן והפוקוס על הקמפיין, כדי לגרום לו לקרות".
וזה מה שהיא עשתה. תשעה חודשים, ממש כמו בהיריון, עם 28 שותפים משלושה סקטורים שונים, באירוע שהיא מכנה אותו בצניעות "מורכב, גדול, רגיש ועוצמתי", היא הצליחה להנכיח את הנשים שנרצחו. התקשורת, כצפוי, עפה על הרעיון. הסרטונים שבהם נשים נרצחות מדברות אלינו ומציידות אותנו בסימני אזהרה מפני זוגיות אובססיבית הפכו ויראליים בארץ ובעולם.
ההצלחה הוכיחה לשירן עד כמה עצום הכוח של טכנולוגיית הבינה המלאכותית גם בשינוי תודעה. "זה היה עוד לפני ההייפ הענק של הבינה המלאכותית", היא מספרת, "אבל כבר אז החלטתי שאני הולכת למנף את הטכנולוגיה הזו לא בשביל לקחת את העולם לקצוות, אלא בשביל 'דואינג גוד' בצורה אתית, רגישה ואחראית".
ומאז, זה מה שהיא עושה: מחברת בין אג'נדות חברתיות ומגדריות חשובות לבין התודעה הקולקטיבית שלנו, בהסתמך על ממשקים של בינה מלאכותית, וגם מנסה לרתום יותר ויותר נשים לתחום.
"באופן מסורתי, יותר בנים הולכים לכיוון הטכנולוגי בתיכון ובצבא ויוצאים לשוק עם היתרון הזה. אבל בעולמות של הבינה המלאכותית לא צריך רקע טכנולוגי, כי הכלים המדהימים האלה מנגישים את השימוש בהם גם למי שלא מגיעים עם רקע כזה", מעודדת שירן, שרוצה להדגיש את ההזדמנות הקיימת בתחום עבור נשים.
ועדיין, נתונים מראים שנשים נרתעות יותר מגברים מהכנסת הבינה המלאכותית לארגז הכלים שלהן.
"זה פסיכולוגי. כמובן לא כל הנשים נרתעות, אבל מי שכן, אולי מרגישות בטעות שמדובר בשדה טכנולוגי, שמכל מיני סיבות היסטוריות ופסיכולוגיות, חינוכיות ומגדריות, היתרונות שלהן לא מצויים בו. אבל המסר שלי לנשים הוא לא לפחד אלא ללכת דווקא לעולמות הבינה המלאכותית כיוון שיש בהם הזדמנות מאוד גדולה. ויותר מהזדמנות, יש פה טכנולוגיה חדשנית, יש פה יתרון, יש מרוץ התחמשות של כל הגופים הגדולים ששמים הרבה כסף ומשאבים כדי לקדם את הטכנולוגיה הזו".
"אנחנו כבר רואים את זה בשטח ואנחנו כבר רואים איך מי שמשתמשים בבינה מלאכותית מפגינים התקדמות משמעותית. ולכן, זו חובה שלנו כנשים, מבוגרות וצעירות, כאמהות, כמחנכות הדור הבא, להכיר את הכלים האלה ולהבין שהם יכולים לשפר את הביצועים שלנו בכל תחום שבו אנחנו עוסקות, בין אם זה יזמות, פרסום, גיוס עובדים, תכנות. כמעט כל תחום שנעסוק בו כיום עושה שימוש בכלים של בינה מלאכותית, שמייעלת תהליכים וביצועים, משפרת תוצאות, ומקדמת אותנו. ובשביל זה לא צריך רקע טכנולוגי, אלא סקרנות ולקפוץ למים", היא מסכמת.