גמר ההאקתון השנתי לזכרה של מיכל סלה ז"ל, Safe@Home, נערך אתמול (יום ד') בבית הנשיא בירושלים. ההאקתון הוא תחרות יזמות שמתקיימת זו השנה השלישית על-ידי עמותת פורום מיכל סלה וגוגל, במטרה לקדם פיתוח טכנולוגיות להצלת חיי נשים אשר חיות תחת אלימות. שלושת ההאקתונים נערכו סמוך ליום הולדתה של מיכל סלה ז"ל, שנרצחה בביתה על-ידי בן זוגה.

עוד בנושא:

בהאקתון התחרו כ-80 צוותים, ובראש 30 מתוכם עמדו נשים שורדות אלימות בזוגיות, לאחר שהשתתפו בסדנאות רעיונאות טכנולוגית בהנחיית EY, ובמהלך ההאקתון לוו על-ידי חיילות וחיילים מיחידות טכנולוגיות. מתוך כלל המתחרים שבעה מיזמים עלו לגמר, שאותו אירחה רעיית הנשיא, מיכל הרצוג.
2 צפייה בגלריה
מיכל סלה ז"ל
מיכל סלה ז"ל
מיכל סלה ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
במקום הראשון זכה המיזם "כפתור הפרפר" - פיצ'ר שניתן להתקין בכל אפליקציה ואתר אינטרנט, והופך אותם למקור דיווח פוטנציאלי לאלימות במשפחה. הפרפר מנתב את הפנייה לגורמים הרלוונטיים במדינה שממנה יצאה הקריאה, ומזהה את שפת המשתמש ומשנה את תצוגתו בהתאם, כל זאת תוך שמירה על סודיות וללא השארת עקבות במכשיר או בהיסטוריית הגלישה. כבר היום הכפתור מוטמע באפליקציות מסוימות. הקוד פתוח וניתן למצוא אותו בקישור הזה. את המיזם הובילו פרי שלום ונתנאל אמר. לדברי אמר, "אנחנו לפני שלב השיווק של הפרפר, ובאנו כדי שישמעו ויכירו אותנו. כשאני גדלתי, להתקשר למוקד היה בושה, ולכן אייקון פרפר שיאפשר לפנות בדיסקרטיות זה הרבה מבחינתי".
במקום השני זכה המיזם "Voice of you", אפליקציה שמזהה מילות קוד שהוגדרו מראש באמצעות גלאי קול ברדיוס נרחב. בזמן אמירת המילים, יופעל חיווי מיידי ורועש במכשירי הטלפון של מכרים, שהתקינו גם הם את האפליקציה. למשל, שכנה שתוכל לנסות לעזור, או קרוב משפחה שיזעיק את המשטרה. ניתן להסוות את האפליקציה במכשיר כדי למנוע מבן הזוג האלים למצוא אותה.
רועי עדן, מוביל המיזם, אמר כי "כמי שנחשף כילד למערכת יחסים של התעללות קשה מצד אבי כלפי אמי, כולי תקווה שנבחרי הציבור יחברו למאבק של פורום מיכל סלה בנושא הטרור מבית, שמכונה בשפה המכובסת 'אלימות במשפחה', ויקדישו משאבים למען חקיקה ראויה, שתצמצם משמעותית את המקרים הטרגיים בתוך המקום שאמור להיות הכי מוגן ובטוח".
במקום השלישי זכתה "viosense", אפליקציה שמטרתה למנוע אלימות עוד בטרם הדייט הראשון - על ידי ניתוח שיחות באפליקציות צ'אט ובטלפון, וזיהוי דפוסים אלימים ומסוכנים. בנוסף, היא בונה מאגר מידע אנונימי כך שבשיחות עם אנשים שעליהם נאספו תלונות רבות, או שמאופיינים בשיח אלים תדיר, viosense תתריע על כך. במקרה חירום, האפליקציה גם תודיע לאיש קשר לחירום שנבחר מראש, תאפשר צ'אט אנונימי עם אדם שהיה בשיחות דומות עם אותו אדם בעבר, ובמקרי קיצון גם תוכל לדווח לרשויות, תוך שמירה על הפרטיות של כל הצדדים במערכת.
יותם סלמון, מוביל המיזם, אמר כי "אנחנו מקווים שהמיזם יביא לשינוי במאבק נגד אלימות בבית, ידחוף אותו לכיוון המניעתי ובבוא היום נחליף את היעד מאפס נרצחות לאפס נפגעות".
2 צפייה בגלריה
לילי בן עמי ומיכל הרצוג
לילי בן עמי ומיכל הרצוג
לילי בן עמי ומיכל הרצוג
(צילום: גיל רובינשטיין)
שלושת המקומות הראשונים זכו בפרסים כספיים ובליווי מקצועי לפיתוח המיזמים. מתוך המיזמים הטכנולוגים שנולדו בשני ההאקתונים הראשונים נבחרו 17 מיזמים שהשתתפו בתוכנית המשך לפיתוח המיזם, במשך שלושה חודשים. עוד 10 מיזמים יבחרו מבין כלל המיזמים שהתחרו השנה, ויזכו להשתתף בתכנית המשך בהובלת גוגל.
מייסדת ומנכ"לית פורום מיכל סלה, לילי בן עמי, שיתפה כי "יש לי חלום. בחלומי אני מתבוננת על גלי ים סוערים ועימי אשה, זו אחייניתי שבגרה. אני מלטפת את תלתליה ומספרת לה שפעם הייתה תופעה של רצח נשים בביתן. אמא שלה, אחותי מיכל סלה ז"ל, היא חלל. היא נלחמה על חייה עד שאורה כבה באכזריות. אנחנו נשארנו והמשכנו את המלחמה שלה ואת האור שלה, פיתחנו חיסון וניצחנו. היום יש אפס נרצחות בשנה. אחותי הקטנה מיכל סלה ז"ל נרצחה באכזריות בביתה והיא בת 32 בלבד. הנאשם ברצח הוא בעלה. הראשון האמור להיות אמון על שלומה וביטחונה. מיכל לא ידעה שנשקפת סכנה כלשהי לחייה. גם אנחנו לא ידענו. הטכנולוגיה מאפשרת לנו לנבא התנהגות ולהתריע מפני סכנה. זה שכיח בעולם הביטחוני וגם בעולם המסחרי. עמותת פורום מיכל סלה מקדמת חשיבה חדשנית יזמית 'מחוץ לקופסה'. היום, לכבוד יום הולדת 35 של מיכל סלה ז"ל, החלום מתגשם לנגד עינינו״.
רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג אמרה בפתיחת האירוע כי "זו זכות וגאווה עבורנו להעניק במה וקול למפעל החשוב הזה, שמתמקד בהצלת חיים ומניעת אלימות במשפחה בכלים טכנולוגיים. למרבה הכאב, עבור נשים רבות, כמו מיכל זכרה לברכה, המיזם הזה מגיע מאוחר מדי. אבל עבור רבות אחרות מדובר בהצלת חיים של ממש. תזכרו, שאתן לא אשמות באלימות שפגעה ואולי עדיין פוגעת בכן".