2021 הייתה השנה שבה משבר הקורונה היכה במלוא העוצמה בתעשיית המשחקים. אם אשתקד החברות עוד הספיקו להשיק משחקים חדשים, ואפילו קיבלנו דור חדש של קונסולות, השנה נראה היה כאילו בכל חודש משחק גדול כזה או אחר נדחה לשנה הבאה. אבל לצד כל הדחיות האלה, היו גם השקות. הרבה מאוד השקות, למעשה. ובין המשחקים שהושקו, היו כמה כאלה שראויים לציון. ארחיב כאן על ארבעה כאלה, ובסרטונים המצורפים תוכלו לראות גם את מצעד המשחקים של בן שפייר מ-Gamey.
1 צפייה בגלריה
Psychonauts 2 ו-Deathloop
Psychonauts 2 ו-Deathloop
Psychonauts 2 ו-Deathloop

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

The Forgotten City

מדי פעם אדם חדש מגיע לעיר האבודה, שנמצאת בתוך מערה עצומה. רוב האנשים שם הם רומאים - אם כי יש גם יוונים ואנשים ממקומות רחוקים יותר - והשמועה אומרת שחלקם משתייכים לכת הנוצרים. כשהם בעיר, יש רק כלל אחד שהם צריכים לדעת: אסור להם לחטוא. אם יחטאו, דבר מה נורא יקרה. לא ברור כל כך איך אתם, מהמאה ה-21, מוצאים את עצמכם בעיר, ולמה כל התושבים מבינים את שפתכם. אבל הכלל? הוא תקף גם לגביכם. אם תחטאו, דבר מה נורא יקרה. אבל מהו חטא? מי בכלל יכול לשפוט? ואיך שוברים את לולאת הזמן שבה אתם נמצאים?
לאורך כחמש-שש שעות של פתרון תעלומות בצורה שלרוב אינה אלימה (כי אלימות, ברובה, נחשבת על ידי המשחק לחטא), The Forgotten City יספק לכם תשובות מספקות למדי לשאלות האלה. בשנה שבה קיבלנו לא מעט משחקי לולאת זמן, מדובר באחד הטובים שבהם - הן מבחינת העלילה, והן בכל הקשור לדרך שבה הוא בנוי. אחרי שעברתם שלב בהבנה של המתרחש, למשל, המשחק לא יכריח אתכם לחזור שוב על דברים שכבר עשיתם, אלא יציע קיצורי דרך חכמים. כשצריך, הוא ירמוז לכם בצורה טובה למדי אם פספסתם משהו.
זמין לפלייסטיישן, אקס-בוקס ומחשב. גרסת ענן זמינה לסוויץ׳, אך לא עובדת היטב בישראל. זמין גם במסגרת מנוי Game Pass.

Deathloop

אם כבר בלולאות זמן עסקינן, כדאי להזכיר גם את זו שבה תקוע קול, הגיבור של Deathloop. קול המסכן מתעורר בכל בוקר (וזה תמיד אותו הבוקר) על חוף של אי מסתורי עם כאב ראש, שרק מתגבר לנוכח העובדה שהאי מלא במאות אנשים שרוצים להרוג אותו. הדרך היחידה לשבור את לולאת הזמן היא לרצוח שמונה מנהיגים של הכת הרצחנית, וזוהי משימה לא פשוטה.
Deathloop הוא לא רק אחת ההשקות הגדולות של 2021, אלא גם שילוב מעניין ומקורי למדי בין משחקי פעולה למשחקי לולאת זמן. האי, שמחולק לארבעה אזורים, מלא לא רק באויבים, אלא גם בהזדמנויות לגלות עוד ועוד דברים על המטרות שלכם. במעבר בין האזורים האלה, הזמן חולף ודברים משתנים, כך שמדובר בעצם ב-16 "גרסאות" שונות של המפות. דלת שסגורה בבוקר אולי תהיה פתוחה בצהריים, וגם המטרות שלכם זזות מאזור לאזור - לפעמים כתגובה למה שאתם עשיתם.
זה יכול היה להיות מאוד מבלבל ומציק, אבל Deathloop מחזיק לכם את היד בדיוק במידה הנכונה. הוא מאפשר לכם לעקוב אחר הרמזים שכבר אספתם, ומסדר לכם אותם כדי שתבינו מה תוכלו להרוויח אם תלכו לאזור מסוים בכל שלב ביממה.
בנוסף לרעיון המספק ולביצוע החכם שלו, יש כאן אקשן מצוין, עם הרבה כלי נשק ויכולות על שהמשחק מעודד אתכם לעבור לעיתים תכופות ביניהן. הוסיפו לכך את האפשרות ״לפלוש״ דרך האינטרנט למשחקים של שחקנים אחרים כדי להפריע להם (אפשר לכבות את האפשרות הזו), והתוצאה כיפית ממש - אפילו שהסוף קצת אנטיקלימטי וקשה לי לראות את עצמי חוזר אליו בקרוב. כשהכתוביות הופיעו הרגשתי שמיציתי לגמרי.
זמין לפלייסטיישן 5 ולמחשב.

Unpacking

במשחק הזן האולטימטיבי של 2021 אתם לא צריכים להרוג אף אחד או לפתור תעלומות. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לפרוק ארגזים. ובכל זאת, מדובר במשחק מהמם שגם מצליח למצוא דרך מקורית לספר את סיפור חייה של הגיבורה שלו - דרך הדברים שהיא בוחרת לארוז כשהיא עוברת דירה ממקום למקום.
ממעבר למעבר, הדברים שהיא בוחרת לקחת איתה, והדברים שהיא בוחרת לא לקחת, משקפים את חייה - בדיוק כמו אצל כל אחד אחר. לא כל הצעצועים מהחדר בבית ההורים עוברים לדירה הראשונה, ויש בגדים סנטימנטליים יותר מאחרים ששורדים מעבר אחד יותר מדי למרות שהם כבר לא נראים טוב. הטכנולוגיה משתנה, הספרים משתנים, שטח האחסון הזמין משתנה. יש שינויים משפחתיים, יש שינויי קריירה - הארגזים מספרים הכל.
הסנטימנטליות, הסגנון החמוד וההשקעה המדהימה בפרטים - למרות שזה פיקסל-ארט, אפשר לזהות עטיפות של ספרים ודיסקים - הופכים את Unpacking לאחד המשחקים הנעימים ביותר בהם יצא לי לשחק לא רק השנה אלא בכל שנה.
זמין לאקס-בוקס, סוויץ׳ ומחשב. זמין גם כחלק ממנוי Game Pass.

משחק השנה: Psychonauts 2

בראי ההיסטוריה, היותו של Psychonauts 2 אחד המשחקים הטובים ביותר של 2021 תיזכר ככל הנראה כמו רק עוד אפיזודה קטנה בשנה מטורפת. "זוכרים איך 16 שנים לאחר השקת המשחק הראשון בסדרה, וכמעט שש שנים לאחר קמפיין מימון ההמון שלו, הוא הגיע והזכיר לנו את החשיבות שבקבלת עזרה בהתמודדות עם מצוקה נפשית, דווקא בתקופה בה היינו צריכים את התזכורת הזו?" נגיד אחד לשני כשנשב במכוניות המעופפות שלנו.
סייקונאוטס 2 הוא המשחק המושלם לעידן הקורונה. ואל תתנו למראה המצועצע שלו, ולגרפיקה הכביכול-ילדותית שלו להטעות אתכם: הסיפור שאותו הוא מספר אמנם מלא בהומור, אבל הוא גם בוגר, וכואב, ומרגש. אבל כן, גם מצחיק. מאוד מצחיק. הרגעים האלה יישארו אתכם הרבה אחרי שתסיימו אותו, והרבה אחרי שתשכחו מדברים כמו מערכת קרבות מעצבנת או שליטה לא מאוד נוחה.
אם לא שיחקתם בקודמו, אגיד רק שמדובר במשחק פלטפורמה תלת-ממדי שמתרחש בחלקו בתת-מודע של אנשים, שאליו אתם נכנסים כדי לעזור להם באמצעות קרבות ופתרון פאזלים. הקרבות הם החלק החלש פה, ונעים בין הפשטניים למתסכלים - בייחוד כשאתם צריכים לעבור כל הזמן בין היכולות המיוחדות של גיבור המשחק כדי להתמודד עם סוגי אויבים שונים - אבל כל השאר יצירתי להפליא. הרעיונות בבסיס השלבים שאפתניים וחכמים מאוד, והביצוע לרוב מושלם.
התוצאה היא משחק שגם ילדים יוכלו ליהנות ממנו, אבל כזה שמיועד דווקא למבוגרים שיוכלו להזדהות עם הבעיות שעליהן הוא מדבר ולהעריך את טוב הלב של כותביו.
זמין לפלייסטיישן, אקס-בוקס ולמחשב. זמין גם כחלק ממנוי Game Pass.

ציונים לשבח

Halo Infinite יצא אחרי שנה של עיכוב והוא, ובכן, סבבה! העלילה ממשיכה להיות החלק החלש, אבל ההחלטה לחזור לסוגי האויבים וכלי הנשק הקלאסיים משתלמת, והמצב (החינמי) של קרבות מרובי-משתתפים טוב יותר ממה שיש לקול אוף דיוטי ולבאטלפילד להציע השנה.
Ratchet & Clank: Rift Apart הראה לנו איך משחק "הדור הבא" אמור להיראות, ועל הדרך הצליח להחזיר חיים לתוך הסדרה הוותיקה שהייתה בתרדמת חצי עשור.
Returnal הוא אחד ממשחקי הפעולה הקשים, אך גם מתגמלים, של השנה, עם שימוש חכם מאוד בהדקים החדשניים של פלייסטיישן 5.
Metroid Dread הוא משחק פעולה דו-ממדי מצוין שמחזיר לקדמת הבמה את אחת הסדרות הותיקות של נינטנדו. גם אם לא שיחקתם בקודמים, מדובר באחד המשחקים הטובים ביותר לסוויץ' שראו אור השנה.

ציונים לגנאי

התרבות הארגונית של אקטיביז'ן בליזארד התבררה, בשורה של חשיפות השנה, כמזעזעת - בייחוד לנשים. קליפורניה אפילו תבעה את החברה ביולי, בעקבות שורה של דיווחים על הטרדות ואפליה. יש לקוות שאור השמש, יחד עם ניסיונות התאגדות מוצלחים, יהיו חומר החיטוי שהתעשייה הזו צריכה כבר שנים רבות.
Twelve Minutes הוא רעיון טוב שגדל למשחק רע. בשנה שבה שני משחקי לולאת זמן מצאו את דרכם לרשימת משחקי השנה שלי, "12 דקות" בעיקר גרם לי להצטער שסיימתי אותו.
eFootball 2022: להתראות PES, מדינת ישראל אהבה אותך גם כש-FIFA עקף אותך מבחינת גרפיקה ומשחקיות. לפחות לא תצטרך לראות איך מחליפך החינמי, eFootball, הופך לאחת ההשקות המזעזעות ביותר של 2021, ואפילו גורם לחברת קונאמי לפרסם התנצלות בתוך המשחק.