האם מגפת הקורונה שמרתקת מיליוני אנשים ברחבי העולם לבתיהם עלולה לגרום לקריסה של רשת האינטרנט? מומחים שאיתם דיברנו אומרים שמדובר בתרחיש קיצוני, אבל לא בלתי סביר לחלוטין לאור הזינוק בכמות התעבורה בימים האחרונים. "התרחיש הזה לא אמור לקרות", אומר ג'וני פישביין מחברת צ'ק פוינט, "אבל אם יש מצב שזה נבחן - זה בסיטואציה כזו".
3 צפייה בגלריה
קריסת מערכות
קריסת מערכות
תסריט האימים
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, אמר ל-ynet כי "תשתיות האינטרנט בישראל מסוגלות, ככל הנראה, להתמודד עם הגידול בתעבורה, אך בהחלט יכולים להיות מקטעים שבהם הגלישה תואט, למשל אם בבית כמה אנשים חולקים עתה את הקו בניגוד לשימוש הרגיל או במעבר משימוש של תאגידים במהלך היום באינטרנט לכך שהרבה אנשים משתמשים".
בימים האחרונים נרשם בישראל זינוק בשימוש באינטרנט לאחר שבתי הספר נסגרו ועובדים רבים במשק נשלחו לעבוד מהבית או לחופשה ללא תשלום. בבזק דיווחו השבוע על עלייה של 30 אחוזים בשימוש באינטרנט, שלדברי החברה נובעת "ככל הנראה מצריכה מוגברת של תלמידים שנמצאים בבית ולומדים מרחוק או צורכים תכני וידיאו וגיימינג מספר שעות גדול מבדרך כלל, וכן מעובדים שהסיטו את עבודתם לבתים". גם בפייסבוק מספרים על זינוק דרמטי בצריכה: המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג חשף כי מספר שיחות הווידיאו והאודיו בוואטסאפ ובמסנג'ר הוכפל בעקבות נגיף הקורונה.

הפריפריה פגיעה יותר

"העולם אף פעם לא היה במצב כזה של עבודה של קרוב ל-100% מרחוק", מזכיר פישביין, מנהל אבטחת המידע של צ'ק פוינט. בכל זאת, הוא מרגיע: "רשת האינטרנט לא אמורה לקרוס כי היא בנויה בצורה כזו שתשרוד דרך חלוקת עומסים, גם כשהם גדלים. זה נכון שיש דברים שניתן לעשות כדי לסייע לזה. למשל. שירותים ספציפיים שלא נערכו למצב כזה (כמו אתרים של משרדי ממשלה מסוימים) יכולים לספק מענה מהיר לחלוקת עומסים דרך חלוקה לאזורים ושעות של השירות. כמו כן, הוספה של כוח מחשוב לשירותים הללו יסייע להתמודד עם עומס".
3 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
תשכחו מ-4K
(צילום: shutterstock)
עו"ד הכהן מוסיף כי "עיקר הבעיות עשויות לקרות בשירותים מסוימים שלא ערוכים לקבל עליה כה גדולה בכמות הפניות, אך זו שאלה של יכולת חישוב, אחסון ומשאבי תקשורת ולא של תעבורת אינטרנט. כמובן שבמקומות שבהם יש תשתית אינטרנט פחות טובה כמו למשל בפריפריה או בחברה הערבית, סביר שיהיו יותר בעיות של תקשורת".
"מבחינה השוואתית ישראל אינה ממוקמת במקום גבוה מבחינת קצבי ההעברה", מוסיף מנכ"ל איגוד האינטרנט, "במקומות שיש שימוש רחב בהגעה של סיבים אופטיים על הבית יש יכולת העברה הרבה יותר גבוהה. ספקי הגישה יכולים לפתור בעיות אלה בהרחבת רוחב הפס שלהם לחו"ל. בתקשורת הפנים ישראלית לא צפויה בעיה בשל מחלף האינטרנט הפנים-ישראלי המנוהל על ידי האיגוד, ותומך בקצבים של עד 100 גיגה/שנייה לכל חיבור". גורם בכיר באחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות שפועלות בישראל אמר ל-ynet כי למעשה, הגידול בתעבורה עומד על יותר מ-70 אחוזים. לדבריו, "ישנה סכנה שמספר ספקים לא יעמדו בעומסים ונחווה איטיות משמעותית עד לחוסר יכולת לגלוש. חלק מספקי האינטרנט בישראל לא נערכו כלל ורק בימים האחרונים השקיעו בהגדלת התפוסה שלהם".

אירופה מודאגת

גם באיחוד האירופי מודאגים מהעומס על רוחב הפס. תיירי ברטון, הנציב לענייני השווקים הפנימיים, פנה לנטפליקס, יוטיוב וחברות אחרת בבקשה שיפסיקו להזרים תכנים באיכות HD (High Definition) כדי לא להכביד על רוחב הפס העולמי. על 4K בכלל אין מה לדבר.
3 צפייה בגלריה
תיירי ברטון וריד הייסטינגס
תיירי ברטון וריד הייסטינגס
תיירי ברטון וריד הייסטינגס
(צילום: AP)
ברטון שוחח עם מנכ"ל נטפליקס ריד הייסטינגס - שירות הסטרימינג הפופולרי בעולם, עם 167 מיליון משתמשים - ולאחר מכן צייץ: "כדי להבטיח שלכולם תהיה גישה בטוחה לאינטרנט, בואו נעבור לאיכות סטנדרטית כאשר HD אינו נחוץ". הוא אפילו הציג תגית חדשה - #SwitchtoStandard.
"פלטפורמות סטרימינג, ספקיות תקשורת ומשתמשים - לכולנו יש אחריות משותפת לנקוט בצעדים על מנת להבטיח שהאינטרנט יתפקד בצורה חלקה בזמן שאנחנו נאבקים בהפצת הנגיף", אמר תיירי לאתר "פוליטיקו".
דובר מטעם נטפליקס מסר כי ברטון והייסטינגס צפויים לשוחח שוב היום. "הנציב ברטון צודק כשהוא מדגיש את החשיבות הטמונה בכך שהאינטרנט ימשיך לתפקד בצורה חלקה בתקופה הקריטית הזאת", אמר הדובר. הוא הוסיף כי שירות הסטרימינג כבר מבצע פעולות שונות על מנת להקטין את השימוש ברוחב הפס, כולל אחסון של ספריית הסרטים והסדרות בשרתים שנמצאים קרוב יותר למשתמשי הקצה. מאוחר יותר הודיעה נטפליקס כי תפחית ב-30 הימים הקרובים את קצב העברת הנתונים באיחוד האירופי, מה שיוביל להערכת החברה לירידה של 25 אחוזים בעומס שהיא יוצרת על התשתיות באירופה. עם זאת, בנטפליקס אומרים כי המשתמשים ימשיכו ליהנות משידור באיכות טובה. לדברי ג'וני פישביין מצ'ק פוינט, "אנחנו שומעים על מקרים של הורדת איכות שידור כיוון שמצב של קריסה קשה הוא מצב שמאוד קשה להתאושש ממנו ולכן יש מי שבאמצעות הורדת איכות 'מרוויח זמן' מפני קריסה".
פורסם לראשונה: 16:24, 19.03.20