עבר את הגבול - אפילו זה של פייסבוק: הרשת החברתית הודיעה היום (ה') כי הסירה מודעות פוליטיות מטעם קמפיין הנשיאות של דונלד טראמפ, בגין "הפרת המדיניות נגד שנאה מאורגנת". במודעות כונו ארגוני ופעילי שמאל "אספסוף מסוכן", ושולב בהם משולש אדום הפוך - הדרך בה נהגה המפלגה הנאצית לסמן אסירים פוליטיים במחנות ריכוז.
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתימה על צו ל רפורמה ב משטרה שוטרים ארה"ב
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתימה על צו ל רפורמה ב משטרה שוטרים ארה"ב
הנשיא טראמפ. המודעה הוסרה
(צילום: AP)
המודעות הוסרו מעמודי הפייסבוק של הנשיא טראמפ וסגן הנשיא מייק פנס, והן כללו הפניה לחתימה על עצומה הנוגעת ל"אנטיפה". מפייסבוק נמסר: "פוסטים ומודעות אלה הוסרו בגין הפרת המדיניות שלנו נגד שנאה מאורגנת. המדיניות שלנו אוסרת שימוש בסמל של קבוצות שנאה כדי לזהות אסירים פוליטיים ללא מתן הקשר המגנה או דן בסמל".
הצעד של פייסבוק מגיע אחרי שלושה שבועות של ביקורת ציבורית ופנימית חריפה כלפי ענקית הטכנולוגיה, על הבחירה שלא להסיר פוסט של טראמפ, שתוייג בטוויטר כ"מאדיר אלימות". הפוסט פורסם על רקע גל המחאות בארה"ב סביב מותו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר לעיני המצלמות, אז צייץ טראמפ "when the looting starts, the shooting starts" - כלומר, כשמתחילה הביזה מתחיל הירי.
מארק צוקרברג התייחס באופן פומבי לבחירה שלא להסיר את התוכן או לצרף לו אזהרה בדומה לטוויטר, ואמר כי לציבור יש זכות לדעת "אם הממשלה מתכוונת להפעיל כוח". בנוסף, הבהיר כי למרות שבאופן אישי הוא סולד מהרטוריקה המפלגת של טראמפ - הוא "מנהיג מוסד שדוגל בחופש ביטוי".
גישת ה"לא נגענו" של פייסבוק גררה אז ביקורת סוערת: עובדי החברה יצאו באופן פומבי כנגד ההחלטה וקיימו שביתה דיגיטלית, מפרסמים קראו למשוך את התקציבים מפייסבוק. אל הקריאות הללו הצטרפה גם הליגה נגד השמצה, בקריאות להפסיק את הפרסום בפלטפורמה. ברקע נמשכת מחאת השחורים בארה"ב, וגם המאבק הפרטי של טראמפ - מול ענקיות הטכנולוגיה, לאחר שחתם על צו נשיאותי לצמצום סעיף 230 המגן על פלטפורמות ורשתות חברתיות מפני אחריות משפטית על התכנים המופצים בהן.