פייסבוק ישראל קיימה אתמול (יום ד') את כנס הקהילות השנתי שלה וחשפה נתונים מרתקים: יותר מ-4.5 מיליון ישראלים לוקחים חלק פעיל בקבוצות בפייסבוק, ו-37 מיליון איש ברחבי העולם חברים בקהילות שנוצרו על-ידי מישהו שגר בישראל. ומהי הקבוצה הפופולרית ביותר בשפה העברית? במקום מכובד זה נמצאת קבוצת "אמהות מבשלות ביחד" שהגיעה למספר מרשים של 573 אלף חברים.
באירוע השתתפו יותר מ-120 מנהלי קהילות ישראליות מובילות בפייסבוק. התוכנית כללה הרצאות פרקטיות, שנועדו להעניק כלים ורעיונות חדשים לקידום וצמיחת הקהילות בישראל. במסגרת האירוע הושק גם שיתוף הפעולה החדש של פייסבוק ישראל עם קבוצת המגזינים של "ידיעות אחרונות", שבמסגרתו ייחשפו סיפוריהם של מנהלי הקהילות בערוצי המדיה השונים של המגזינים, כל אחד בהתאם לעולם התוכן שלו.
4 צפייה בגלריה
האירוע של פייסבוק
האירוע של פייסבוק
האירוע של פייסבוק
(צילום: ויקטור לוי)
4 צפייה בגלריה
האירוע של פייסבוק
האירוע של פייסבוק
האירוע של פייסבוק
(צילום: ויקטור לוי)
הראשונה להיחשף במסגרת שיתוף הפעולה הייתה מריה גרין פוברצ'יק, מייסדת קבוצת הפייסבוק "סופרגירלז זה אופי" וקבוצת "הסלון" - שזכתה לסרטון בסגנון "יום בחיי" שאף הוקרן באירוע.
"במשך למעלה מעשור החזון שלנו היה לחבר בין אנשים", אמרה עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, "אך עם הזמן הבנו שזה כבר לא מספיק ומחברה שרוצה לתת לאנשים קול, שינינו את החזון לחברה שנותנת לאנשים את הכוח לבנות קהילות. קהילות משנות חיים של אנשים ומנהלי הקהילות הם הכוח שמניע את הכל".

רוצים להשתייך למשהו גדול

סופר תאני התייחסה גם לביקורת שנשמעה כלפי פייסבוק בעקבות הבחירות בארצות הברית ב-2016. "בעידן שבו מדברים הרבה על שחקנים רעים בפלטפורמה, אני רוצה להגיד לכם שאתם הצד השני של המטבע – אתם השחקנים הטובים שמייצרים דברים מדהימים ומרגשים״. לדברי רפי ברבירו, מארגון מעגלי מנהלי הקהילות (CLC) של הפייסבוק העולמית, "ישראל מובילה בתחום הקהילות בגלל שיש כאן את כמות הקהילות הכי גדולה ביחס לאוכלוסייה. למה זה קורה? אנחנו, הישראלים, מחפשים להשתייך למשהו גדול, לארגון, לחברה, וזה קורה בכל העולם. אבל דווקא כאן אנחנו יותר פתוחים וקרובים, וזה מייצר יותר אינטראקציה ומעורבות".
4 צפייה בגלריה
האירוע של פייסבוק
האירוע של פייסבוק
גם הדר כהן הייתה שם
(צילום: ויקטור לוי)
4 צפייה בגלריה
האירוע של פייסבוק
האירוע של פייסבוק
מרצ׳ה בילוואוון. מנהלת קהילות של מיליונים
(צילום: ויקטור לוי)
"האתגר הגדול של מנהלי הקהילות היום זה ליצור חיבורים נכונים ולהעביר את הפעילו אונליין לחיים האמיתיים, והפוך", אמרה יעל אורן, יזמית חברתית ומנהלת קהילות. "מנהל קהילה טוב זה אדם שיודע לעשות אסטרטגיית תוכן, מייצר אירועים ושיתופי פעולה, אווירה שמאפשרת צמיחה ומרחב בטוח לכולם. זו ממש אומנות לדעת איך לחבר בין האנשים כדי שהמטרה תהיה משותפת בתוך הקהילה. פייסבוק ישראל מעניקה סיוע ותמיכה, ובעצם אומרת לנו היום – אנחנו מאמינים בכם ומוכנים להשקיע". בין הדוברים היו גם ויקטוריה סטוינובה, חברה בצוות הקהילות של פייסבוק באירופה, שהגיעה לישראל במיוחד עבור האירוע ודיברה על הכלים שנדרשים לבניית קהילה; ג'ורדנה קוטלר, מנהלת מדיניות פייסבוק בישראל שדיברה על כללי הקהילה ואיך לשמור של מרחב הקהילה כמקום בטוח; ומרצ׳ה בילוואוון, מנהלת קהילות של מיליוני אנשים, שהגיעה מהולנד כדי לשתף בניסיון שלה. בסוף האירוע התקיימה שיחה בהשתתפות המנכ"לית תאני וסמנכ"לית התקשורת של פייסבוק בישראל, מעיין שריג. השתיים דיברו עם הקהל על האופן שבו חדשנות תשנה את עולם הקהילות בעשור הקרוב וגם על היערכות פייסבוק לבחירות בישראל בחודש הבא.