דו-קרב של סרטונים מכפישים בעיצומו של יום הבחירות: בשעות הצהריים פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו סרטון שבו נראה יריבו, בני גנץ, קורא לאזרחים שלא להצביע למפלגת כחול שהוא עומד בראשה. גנץ מצדו פרסם סרטון שבו נראה נתניהו מגמגם כאשר הוא מנסה לצלם סרטון המיועד לעדה הדרוזית.
בסרטון שהעלה נתניהו בצהריים לפייסבוק, ובמקביל גם שלח באמצעות הצ'ט בוט שלו, נראה גנץ קורא לאזרחים: "תביאו את החברים, את השכנים, לא לוותר עד הרגע האחרון. לא נשים כחול לבן בקלפיות". גנץ כמובן לא אמר את הדברים - בליכוד לקחו סרטון שצילם מוקדם יותר וערכו אותו כך שדבריו יסולפו. המשפט המלא שאמר גנץ היה "לא נשים כחול לבן בקלפיות - נגיע לבחירות רביעיות".
מכחול לבן נמסר כי המפלגה עתרה לוועדת הבחירות המרכזית בעקבות "הפייק ניוז שמופץ בצורה אינטנסיבית מעמודי נתניהו, ובהם סרטון ערוך של גנץ". במפלגתו של גנץ אמרו כי "הגיע הזמן שנתניהו ישלם על השקרים והפצת הרעל. חייבים להתקדם". הערב הודיעה ועדת הבחירות כי יו"ר הוועדה, השופט ניל הנדל, הורה לנתניהו להסיר את הסרטון וקנס אותו את הליכוד ב-7,500 שקלים, שישולמו לכחול לבן.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץ
(צילום: הליכוד, כחול לבן)
אחר הצהריים פרסם גנץ באינסטגרם סרטון שבו נראה נתניהו מתבלבל כאשר הוא מנסה לפנות מול המצלמות לעדה הדרוזית: "לאחיי ואחיותי הדרוזים.. לא.. לאחיי ו… לכל הדרוזים בישראל, לאחיי..". מהסרטון עולה הרושם שדבריו של נתניהו נערכו, שכן הוא פרסם אחר הצהריים סרטון שבו פנה לעדה הדרוזית בצורה קוהרנטית. אולם, בכחול לבן טוענים שמדובר בסרטון אותנטי שאליו נחשפו ברשתות החברתיות וואטסאפ וטוויטר. פייסבוק אוסרת על פרסום סרטונים מפוברקים שנוצרו באמצעות טכנולוגיית דיפ פייק, אך היא לא נוהגת להסיר סרטונים שנערכו באמצעים פשוטים יותר. לאחרונה, למשל, פרסם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סרטון מניפולטיבי שבו מוצגת יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי כמי שקורעת שוב ושוב את נאום מצב האומה בתגובה לסיפורים האנושיים שהציג הנשיא, כאשר בפועל עשתה זאת פעם בלבד בסיומו של הנאום. בפייסבוק החליטו אז שלא להסיר את הסרטון. מפייסבוק נמסר בתגובה: "קיבלנו צו של ועדת הבחירות לחסום סרטון בעמוד של רה"מ, אבל כשיצאנו לאתר את התוכן בכדי לכבד את צו בית המשפט ולהגביל את התוכן, גילינו שהוא כבר לא נמצא על הפלטפורמה". בליכוד לא הגיבו לפניית ynet.
פורסם לראשונה: 19:28, 02.03.20