פייסבוק היא כבר מזמן לא רק רשת חברתית: יש לה שירותים נוספים כמו וואטסאפ ואינסטגרם ואפילו חומרה משלה - למשל משקפי המציאות המדומה אוקולוס ומכשירי פורטל. הרצון ליצור הבחנה ברורה יותר בין פייסבוק החברה לבין פייסבוק הרשת החברתית הוביל לעיצוב של לוגו חדש עבור החברה, שיתנוסס על המוצרים השונים שלה.

4 צפייה בגלריה
הלוגו החדש של פייסבוק
הלוגו החדש של פייסבוק
תראו, הצבעים מתחלפים!
(צילום: פייסבוק)
"אנחנו מציגים לוגו חברה חדש שיגביר את ההבחנה בין חברת פייסבוק לבין אפליקציית פייסבוק, שתשמור על המיתוג שלה", הודיעה פייסבוק בתחילת השבוע, "המיתוג החדש עוצב במטרה ליצור בהירות, והוא משתמש בטיפוגרפיה ייחודית על מנת ליצור הבחנה ויזואלית בין החברה והאפליקציה". בחודש יוני החליטה פייסבוק להוסיף לוואטסאפ ולאינסטגרם את הכיתוב "מבית פייסבוק" (From Facebook), והלוגו החדש ישמש אותה למטרה זאת. סמנכ"ל השיווק של החברה, אנטוניו לוצ'יו, הסביר בריאיון לאתר "בלומברג" כי לפי סקר של מכון Pew, רק 29 אחוזים מהאמריקנים יודעים שפייסבוק היא הבעלים של שתי האפליקציות האלה. הגילוי שהיא זו שעומדת מאחוריהן משפר את הדימוי של החברה בעיני מי שלא ידעו.
4 צפייה בגלריה
הלוגו החדש של פייסבוק
הלוגו החדש של פייסבוק
תכניסו את זה טוב טוב לראש: "אינסטגרם מבית פייסבוק"
(צילום: פייסבוק)
לוצ'יו ציין גם כי מילניאלים (מי שנולדו בין תחילת שנות השמונים ועד לאמצע שנות התשעים) ובני דור ה-Z (מי שנולדו החל מאמצע שנות התשעים) רוצים לדעת מי עומד מאחורי המותגים שהם צורכים. "היינו צריכים להיות שקופים יותר מול המשתמשים שלנו ולהבהיר שהכל מגיע מאותה חברה", הסביר. הוא גם חשף כי פייסבוק אפילו שקלה לשנות את שמה - ממש כפי שעשתה גוגל לפני כמה שנים כאשר הפכה לאלפבית (ובאותה הזדמנות ריעננה סוף סוף את הלוגו הישן שלה).
למעשה, פייסבוק מנסה לנצל את הפופולריות הרבה של וואטסאפ ואינסטגרם כדי לשפר את הדימוי הציבורי שלה - שהגיע לשפל בשנים האחרונות בעקבות דליפות מידע של משתמשים, הפצת פייק ניוז ברשת החברתית, פרשת קיימברידג' אנליטיקה ועוד. הנה, רק אתמול הודתה פייסבוק כי כ-100 מפתחי אפליקציות חיצוניות קיבלו בטעות גישה למידע של חברים בקבוצות בפייסבוק.

הלוגו שיפתור את כל הבעיות

בזמן שבפייסבוק מאוד מתרגשים מהלוגו החדש שלהם, העולם לא ממש מתלהב - לא מהעיצוב, ובטח שלא מהרעיון שמאחורי המיתוג החדש. "הלוגו הזה בטוח יפתור את כל הבעיות של פייסבוק", הייתה הכותרת הסרקסטית שהעניק אתר הטכנולוגיה The Verge לכתבה על הלוגו החדש. בפנים נכתב כי מדובר ב"פונט ממש גנרי וחסר טעם שמתאים לכרטיס אשראי".

4 צפייה בגלריה
הלוגו החדש של פייסבוק
הלוגו החדש של פייסבוק
לא אהבו. The Verge
(צילום: פייסבוק)


4 צפייה בגלריה
הלוגו החדש של פייסבוק
הלוגו החדש של פייסבוק
צוקרברג, שומע?
(צילום: פייסבוק)

גם ב-Business Insider קטלו את הלוגו החדש - בגלל ההחלטה לעבור לאותיות גדולות ולכתוב FACEBOOK במקום facebook. "היי פייסבוק, בקשר ללוגו החדש: אותיות גדולות הן מכוערות, צעקניות ואנטי דור ה-Z", זעקה הכותרת. בגרדיאן תהו בציניות: "האם אותיות גדולות יכולות להציל מותג רעיל?". "facebook היא הרשת החברתית שאתם שונאים", כתבו בעיתון הבריטי, "FACEBOOK היא החברה שלא ידעתם שאתם אוהבים".
אבל התגובה המשעשעת ביותר הייתה של ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר, שבתקופה האחרונה לא מהסס להלום ברשת החברתית המתחרה - למשל סביב המטבע הקריפטוגרפי שלה, או בעקבות ההחלטה שלא לערוך בדיקת עובדות למודעות פוליטיות. הפעם, בלי להזכיר בכלל את השם פייסבוק, הוא פשוט קטל את המיתוג החדש שלה בציוץ קצרצר: "Twitter from TWITTER".