הקורונה הפכה בחודשים האחרונים כר פורה לידיעות כוזבות, כשלפעמים הפייק ניוז מופיע בצורה מחזורית גם אחרי שהוכחש. בימים האחרונים קיבלו ישראלים רבים הודעה בוואטסאפ שלפיה זוכה פרס נובל, האימונולוג טסוקו הונג'ו, "עורר היום סנסציה בתקשורת באומרו כי נגיף הקורונה אינו טבעי". עוד מפרט הפרופסור היפני – על פי ההודעה – כי הוא עבד במשך ארבע שנים במעבדת ווהאן ומכיר עובדים רבים. "התקשרתי לכולם אבל כל הטלפונים שלהם מתים כבר שלושה חודשים. כעת מובן כי הם מתים", מוסיף הונג'ו.
לכאורה, מדובר בהודעה שאמורה לכבות את כל הנורות האדומות שנדלקות אצלנו בדרך כלל כשאנחנו נחשפים לפייק ניוז. פרופסור הונג'ו הוא אכן זוכה פרס נובל ומומחה לאימונולוגיה, בעל ניסיון עשיר בתחומים שרלוונטיים לחקר נגיפים. גם צירוף המילים "סנסציה בתקשורת" נועד לגרום לנו להאמין שהעיתונות הדהדה את הדברים לאחר בדיקתם. כל אלה כמובן גרמו להפצה מוגברת ושיתופים של ההודעה.
2 צפייה בגלריה
טסוקו הונג'ו
טסוקו הונג'ו
"נעצבתי". טסוקו הונג'ו
אלא שמדובר בפייק ניוז טהור, שהתחיל להתגלגל ברשת כבר בסוף אפריל. פוסטים רבים בפייסבוק בשלל שפות הפכו לוויראליים ואף חדרו לכמה כלי תקשורת שלא בדקו את הדברים. אז, הזדרזה אוניברסיטת קיוטו שבה חבר הונג'ו להוציא הודעה הכחשה בשמו. "על רקע הכאב, האובדן הכלכלי והסבל העולמי חסר התקדים שנגרם כתוצאה מהמגפה, נעצבתי ששמי ושמה של האוניברסיטה נוצלו להפצת האשמות שווא ומידע שגוי", נכתב בהודעה שפורסמה ב-27 באפריל. אולם, זה לא הפריע לרבים להמשיך בהפצת טענות השווא והמידע השגוי.
2 צפייה בגלריה
ההודעה המפוברקת
ההודעה המפוברקת
ההודעה המפוברקת
אגב, במרבית הפוסטים המקוריים בפייסבוק מאפריל מופיעה התראה כי "המידע לא נכון בחלקו ונבדק על ידי בודקי עובדות בלתי תלויים". בוואטסאפ, שבה אין מערך לבדיקת עובדות מהסוג שיש ברשת החברתית הגדולה יותר, תיאלצו להיות בודקי העובדות הללו בעצמכם.