הדי העימות בין ישראל לחמאס ממשיכים להישמע בעמק הסיליקון: פעילים פרו-פלסטינים עובדים בימים האחרונים במרץ במטרה להוריד את הדירוג של אפליקציית פייסבוק בחנויות של אפל וגוגל, במחאה על מה שהם רואים כהשתקה של הביקורת על ישראל סביב מבצע "שומר החומות". נכון לעכשיו נראה שהמחאה מצליחה: הדירוג של פייסבוק - אחת האפליקציות הפופולריות בעולם - ירד מיותר מארבעה כוכבים מתוך חמישה ל-2.4 בחנות גוגל פליי ול-2.3 באפסטור של אפל.

עוד על המבצע בעזה:

1 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק. בחברה מתייחסים לקמפיין הפרו-פלסטיני ברצינות
(צילום: רויטרס)
הקמפיין הפרו-פלסטיני מתנהל הן בפייסבוק והן בטוויטר, כאשר הבקשה מהמשתמשים היא לתת דירוג של כוכב אחד בלבד לאפליקציה של פייסבוק בחנויות אפל וגוגל. חלק מהפעילים משלבים בפוסטים שלהם את התגיות #FreePalestine ו-#GazaUnderAttack. בחנות גוגל פליי, חלק מהמשתמשים שנתנו לאפליקציה דירוג של כוכב אחד בלבד בימים האחרונים אכן התלוננו על המדיניות של פייסבוק בנוגע לישראל ולפלסטינים, אבל אחרים הזכירו בעיות אחרות ברשת החברתית - ריבוי פרסומות, חדירה לפרטיות ועוד.
ביקורות על אפליקציית פייסבוק בגוגל פליי
ברשת NBC מדווחים כי בפייסבוק מתייחסים ברצינות גמורה לקמפיין הפרו-פלסטיני והגדירו אותו כ-SEV1 - איום ברמה 1, שמשמש את החברה לתיאור תקלות משמעותיות בפלטפורמה. מדובר באיום השני ברמתו אחרי SEV0, שבו משתמשים עובדי פייסבוק כאשר הרשת החברתית קורסת. בפורום פנימי של פייסבוק תיאר מהנדס תוכנה בכיר את המצב: "האמון של המשתמשים יורד באופן משמעותי בעקבות העימותים בין ישראל לפלסטין. המשתמשים שלנו כועסים על הטיפול שלנו במצב. משתמשים מרגישים שמצנזרים אותם, מגבילים את התפוצה של הפוסטים שלהם ולמעשה משתיקים אותם. כתוצאה מכך, המשתמשים שלנו התחילו למחות והם נותנים לנו דירוג של כוכב אחד בלבד בביקורות".
בפייסבוק פנו לאפל ולגוגל בבקשה שיסירו את הביקורת השליליות. עובדת בפייסבוק כתבה בפורום הפנימי כי פנתה לצוות קשרי המפתחים של אפל, אבל החברה המתחרה סירבה לבקשה. לא ברור כיצד הגיבו בגוגל לבקשת פייסבוק.
נזכיר כי בשבוע שעבר, בצל מבצע שומר החומות, הסירה אינסטגרם שבבעלות פייסבוק תמונות עם התיוג אל-אקצא. הסיבה היא הדמיון בין שמו של המסגד שנמצא בעיר העתיקה בירושלים לבין ארגון הטרור גדודי חללי אל-אקצא. עובדים בפייסבוק הסבו את תשומת לב החברה לטעות והיא תוקנה, אך משתמשים רבים חשו שמשתיקים את הביקורת שלהם על התנהלות ישראל בהר הבית. מאידך, משתמשים בישראל התלוננו בזמן המבצע שפייסבוק לא עושה מספיק כדי להסיר תוכן המסית לאלימות נגד יהודים.
בשיחה עם ynet בשבוע שעבר אמר לנו דובר מטעם פייסבוק העולמית: "יש לנו צוותים מיוחדים, שכוללים דוברי עברית ודוברי ערבית, שעוקבים מקרוב אחר הסיטואציה בשטח. אנחנו ממוקדים בהסרת תוכן שמפר את הכללים שלנו כולל שיח שנאה והסתה לאלימות, ועם זה אנחנו מוודאים שאנשים יכולים לשתף את דעותיהם בעניינים החשובים להם".
המחלוקת סביב העימות בין ישראל לחמאס לא פסחה גם על ענקיות טכנולוגיה אחרות: בגוגל, קבוצה של כ-250 עובדים יהודים פנתה במכתב למנכ"ל סונדר פיצ'אי וביקשה ממנו לבטל חוזים עם ישראל. מדובר בקבוצה של עובדים שאינם ציונים, אשר התפצלו מהקבוצה העיקרית של העובדים היהודים בגוגל - Jewglers. באפל, כאלף עובדים חתמו על מכתב שניסחה קבוצת עובדים מוסלמים, ובו ביקשה מהמנכ"ל טים קוק לגנות את ישראל. לשלוש החברות - גוגל, פייסבוק ואפל - יש מרכזי מחקר ופיתוח בישראל וכן עובדים ישראלים רבים, מה שהופך כל מהלך בנוגע לעימות בין ישראל לפלסטינים לרגיש וסבוך ביותר.