מאז שהאפסטור (Appstore), חנות האפליקציות של אפל, פרצה לחיינו ב-2008, הדרך שבה אנו משתמשים באינטרנט השתנתה ללא היכר. המכשירים הניידים הפכו לאמצעי הראשי לחיבור לרשת, ואנו הפכנו למחוברים אליהם מרגע ההשכמה ועד סוף היום. במהלך מגפת הקורונה, ההסתגרות בבתים הגבירה את השימוש באפליקציות אף יותר - מהזמנת אוכל ועד שירותי בידור כמו סטרימינג ומשחקים.
בהתאם למגמה, מספר המפתחים הפעילים בחנויות האפליקציות השולטות בשוק - האפסטור והפליי סטור של גוגל, הלך וצמח במהלך השנים, ואיתו צמחה גם הביקורת של המפתחים על המודל הכלכלי והפרקטיקות העסקיות של "בעלי החנויות".
6 צפייה בגלריה
אפסטור
אפסטור
חנות האפליקציות של אפל במוקד של ביקורת המפתחים. האפסטור
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
בימים אלה משפט הענק של אפל מול חברת הגיימינג אפיק גיימס (Epic games) נמצא בעיצומו, כשבמרכזו טענותיה של אפיק על מדיניות האפסטור. אבל אפיק היא רק אחת החברות שהביעו טענות קשות כלפיה, ולצד חברות פרטיות, עוצמת האפסטור גם נבחנת על-ידי שורת רגולטורים - הקונגרס האמריקאי, משרד המשפטים של ארה"ב, האיחוד האירופי ועוד.
האינטרס של אפל הוא לא לגרום לזעזועים במדיניות האפסטור, שהפכה לחלק חשוב במודל הכלכלי שלה - אפל שינתה מיקוד בשנים האחרונות, והמטרה שהיא רואה לנגד עיניה היא להסתמך פחות על מכירת מכשירים כמו האייפון והאייפד ויותר על מכירת שירותים ותוכנות. לפי ניתוח של CNBC, המכירות הגולמיות באפסטור הסתכמו ב-64 מיליארד דולר ב-2020, עלייה חדה מ-50 מיליארד דולר בשנה שלפניה.
מה בעצם הבעיה עם אותה חנות דיגיטלית שהגדירה מחדש את האופן בו אנו צורכים טכנולוגיה? אלו הטענות העיקריות נגדה.

כבילת המשתמשים והמפתחים לאפסטור

האפסטור היא המקום היחיד שממנו ניתן להוריד אפליקציות למכשירי אפל, שכן החברה לא מאפשרת גישה לחנויות נוספות. ההגבלה הזו היא הבסיס לכל המחלוקות הנוגעות לאפסטור - למפתחים יש דרך אחת בלבד להגיע למשתמשי iOS, שמהווים נתח משמעותי מהשוק, והם מחויבים להתיישר עם הכללים של ענקית הטכנולוגיה, בעייתיים ככל שיהיו.
העובדה כי קיים רק "ערוץ" אחד שמתווך בין משתמשי אפל לכל שירות אינטרנטי - מצפייה בתכנים טלוויזיוניים, ועד בדיקת שירותי תחבורה ציבורית, מעניקה לאפל כוח רב. יש שאומרים, רב מדי.
אפל מחילה תהליך בדיקה מדוקדק על אפליקציות לפני שהן מורשות להיכלל באפסטור, ואם הן אינן מאושרות, אין מקומות נוספים שמהם המשתמשים יוכלו להוריד אותן. בעבר, מנכ"ל אפל טים קוק הגיב לביקורת הנוגעת לכוח הזה כשאמר כי "אם אתה הבעלים של החנות בפינה, אתה מחליט מה יימכר בה". אלא שאפל איננה הבעלים של חנות קטנה בפינה, אלא של חנות שהפכה לשומרת הסף האינטרנטית של משתמשיה הרבים.
6 צפייה בגלריה
טים קוק, מנכ"ל אפל, עם אייפון 12
טים קוק, מנכ"ל אפל, עם אייפון 12
הגן על מדיניות האפסטור. טים קוק
(צילום: EPA)
אבל גם להתקבל לאפסטור זה לא תמיד מספיק: מכיוון שמשתמשים לא נחשפים לאפליקציות אפל בחנויות מתחרות - פשוט כי אין כאלה - חלק מהמפתחים נאלצים לשלם לאפל על קידום בתוך חנות האפליקציות שלה. יש טענות כי הגבלת דרכי ההפצה עבור מפתחים פוגעת במכירות שלהם. לפי טענה אחרת, הפרקטיקה לא מעודדת את האפסטור לחדשנות - מאחר שאין לה מתחרים.

מס אפל

המודל העסקי של האפסטור הוא גביית עמלה, שזכתה לכינוי "מס אפל" (Apple tax), על רכישות של שירותים דיגיטליים מהאפליקציות, כמו מנויים לשירותי סטרימינג או שדרוגים במשחקי וידאו. אפל לא מאפשרת שימוש במערכות תשלומים אחרות, וגובה העמלה הוא 30% על כל רכישה, 30% מדמי מנוי בשנה הראשונה ו-15% מהשנה השנייה.
מס אפל גרר ביקורות, ואף פעולות, מחברות מוכרות רבות. נטפליקס הסירה את האפשרות להירשם למנוי באפליקציית iOS, וכך גם ספוטיפיי לגבי מנויי פרימיום. טינדר גובה יותר ממשתמשים שנרשמים באפליקציה, לעומת משתמשים שנרשמים באתר שלה, ואפיק מרדה במופגן כשהוסיפה לפורטנייט אפשרות תשלום שעוקפת את המנגנון של אפל, מה שהביא להסרת האפליקציה מהאפסטור, והזניק את הקרב המשפטי ביניהן.
6 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
הפסיקה לאפשר רכישות באפליקציית אפל. נטפליקס
(צילום: shutterstock)
בכיר במאץ' גרופ, חברת האם של טינדר, הצהיר לאחרונה בפני הסנאט כי עמלות האפסטור הן ההוצאה הגדולה ביותר של החברה, שתגיע בקרוב למעל 500 מיליון דולר בשנה. ואם העמלה גבוהה עבור חברות כמו מאץ', נטפליקס ואפיק, עבור מפתחים קטנים היא משמעותית בהרבה.
אפל גורסת כי העמלה נחוצה עבור שירותים שהחנות מספקת למשתמשים, כמו שמירה על אבטחה ופרטיות. למרות זאת, בנובמבר האחרון החברה הכריזה שתפחית את העמלה על מפתחים שמכניסים פחות ממיליון דולר בשנה באפסטור ל-15%, כנראה בתגובה ללחץ הגובר. בסוף ספטמבר אפל גם הכריזה שתוותר על העמלה לאפליקציות שמציעות אירועי אונליין, בשל מגפת הקורונה.
במהלך המשפט מול אפיק, באפל ניסו לשכנע את השופטת איבון גונזלס רוג'רס שהחברה הייתה יכולה להרוויח אפילו יותר מהאפסטור. פיל שילר, מי שמנהל היום את האפסטור וכיהן בעברו כסמנכ"ל השיווק בחברה, התייחס לעובדה שבניגוד לשירותים דיגיטליים, אפל לא גובה עמלה על רכישות של שירותים ומוצרים פיזיים, כמו בגדים או נסיעה במונית. זאת למרות שלפי עדותו, ב-2019 נעשו דרך האפסטור רכישות של סחורות ושירותים פיזיים בשווי 400 מיליארד דולר.

איסור פרסום דרכי רכישה חלופיות

חלק מהמפתחים בוחרים כאמור שלא לאפשר למשתמשים לבצע רכישות דרך האפליקציה ל-iOS, ואחרים מאפשרים זאת, אך מציעים גם דרכי חיוב נוספות כמו האתר הרשמי שלהם. אלא שאפל לא מאפשרת לחברות להפנות משתמשים מהאפליקציה באמצעות לינק, כדי לבצע רכישות במקום אחר. יתרה מזאת - אפל לא מאפשרת למפתחים אפילו לציין על גבי האפליקציות באילו דרכים נוספות משתמשים יכולים לעשות זאת, או להזכיר את העמלה שהיא גובה מהם על תשלומים באפליקציה.
מדובר במגבלה של ממש עבור מפתחים בהעברת מידע למשתמשים, ולאחרונה מרגרט וסטגר, הממונה על התחרות באיחוד האירופי, מתחה על כללים אלו ביקורת חריפה.
6 צפייה בגלריה
מרגרט וסטגר
מרגרט וסטגר
ביקרה את אפל בחריפות. מרגרט וסטגר
(צילום: AP)
לדברי אפל, מפתחים עדיין חופשיים לפרסם אופציות תשלום שהם מציעים מחוץ לאפסטור במגוון כלים אחרים, כמו בשלטי חוצות או בטלוויזיה. אך גם במקרה הזה, ייתכן שלחברות קטנות אין אפשרות להוציא כספים על פרסום כזה. ובנוסף נשאלת השאלה - אם אפל מאמינה שהאפסטור מעניקה למשתמשים את החוויה הטובה ביותר מבחינת נוחות, אבטחה, או כל פרמטר אחר, למה היא צריכה להביא לבלבול מכוון של הלקוחות לגבי דרכים אחרות לרכוש שירותים?

פגיעה בתחרות

בעייתיות נוספת של מנגנוני האפסטור קשורה לתפקיד הכפול של אפל - כמפיצת אפליקציות, ולצד זאת, כמפתחת אפליקציות משלה. כך, לעתים היא מהווה מתחרה ישירה לשירותי צד שלישי שמוצעים באפסטור. מנגד, ההגבלות שהיא מחילה עליהם לא חלות עליה.
על רקע זה, ספוטיפיי הגישה ב-2019 תלונה לאיחוד האירופי, שמאשימה את אפל בפגיעה בתחרות. התלונה נוגעת לחברות כמו ספוטיפיי, שמפעילות שירות מתחרה לאפל מיוזיק, ומחויבות לשלם עמלה כדי לאפשר למשתמשים להירשם לשירותים בתשלום דרך אפליקציית iOS - בעוד שאפל מיוזיק לא נדרשת לוותר על נתח כזה מהכנסותיה. לדברי ספוטיפיי, הדבר מחייב אותה להציע למשתמשי אפל מנוי יקר יותר משל אפל מיוזיק.
אפל טענה בתגובה כי פחות מחצי אחוז ממשתמשי ספוטיפיי משלמים את עמלת ה-15%, אך לא ציינה שספוטיפיי לא מאפשרת הרשמה דרך אפליקציית iOS מ-2016.
6 צפייה בגלריה
ספוטיפיי
ספוטיפיי
הגישה תלונה לאיחוד האירופי נגד אפסטור. ספוטיפיי
(צילום: shutterstock)
לפני מספר שבועות, האיחוד האירופי העביר לאפל הצהרת התנגדויות (statement of objections), בה אימצו את עמדת ספוטיפיי כי אפל מנצלת לרעה את כוחה לגבי שירותי הזרמת מוזיקה באפסטור. רוב הביקורת התמקדה בעמלות על מתחרות, ובאיסור ליידע את הלקוחות על האלטרנטיבות לתשלום מחוץ לאפסטור. אפל נדרשת להשיב לאישומים בחודשים הקרובים.
טענות נוספות שעלו בעבר גרסו כי מאחר שלאפל הכוח לגלות מהן האפליקציות הפופולריות בקרב משתמשי מכשיריה, היא יכולה לנצל את המידע כדי להשיק אפליקציות מתחרות.

אפליה בקרב מפתחים

כללי האפסטור הופכים לגלולה עוד יותר מרה לבליעה, כשאינם מיושמים באופן זהה על כל החברות. במהלך שימוע בפני ועדת ההגבלים העסקיים של הקונגרס האמריקאי שנערך ביולי האחרון, מנכ"ל אפל טים קוק העיד אמנם כי הכללים מיושמים באופן זהה - אך עומת עם מסמכים שמראים אחרת.
התכתבות בין אדי קיו, סגן נשיא בכיר באפל, לבין מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס מ-2016, חשפה איך הוצעה לבזוס עסקה שבמסגרתה מנויים חדשים באפליקציה של שירות הסטרימינג אמזון פריים וידאו, ישלמו רק 15% עמלה.
6 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
הגיע לעסקה טובה יותר מול אפל. ג'ף בזוס
(צילום: AP)
באפריל 2020 דווח בהרחבה כי באפליקציית אמזון פריים וידאו למכשירי אפל החלה להופיע אופציית תשלום לרכישת תכנים עבור משתמשים קיימים בשירות, באמצעות פרטי כרטיס האשראי שיש לאמזון. האופציה הזו למעשה עוקפת את מערכת התשלום של אפל - וכאמור אסורה עבור רוב המפתחים. בתמורה, אמזון שילבה את תכניה בפיצ'רים שונים של שירותי אפל.
טים סוויני, מנכ"ל אפיק גיימס, פרסם אז ציוץ סרקסטי שבו בירך את אפל על פתיחת האפסטור לתחרות, ואת אמזון על השקת האפליקציה הראשונה שתומכת בחיובים על-ידי המפתחים. בכך הוא הביע ביקורת על הסייגים שמתאפשרים במדיניות התקיפה כשהדבר מועיל לאפל.
השבוע, שילר אישר בעדותו במשפט מול אפיק כי חברות מסוימות משלמות עמלה מופחתת של 15% על מנויים חדשים, ומאפשרות רכישת תכנים מבלי להשתמש במערכת של אפל. זאת בתמורה לתמיכה באפליקציית אפל TV שמשלבת תכנים מספקים שונים לחוויה אחידה עבור משתמשים, ולתמיכה בעוזרת האישית של אפל, סירי, כך שהתכנים יוכלו להיות מופעלים באופן קולי. שילר טען שכל חברה יכולה להצטרף להסדר, והוא אינו מוגבל לחברות גדולות.