משנה לשנה, התשובה לשאלה "למה לשלם הרבה כסף על סמארטפון" הופכת קשה יותר, במיוחד אם נצמדים למכשירי אנדרואיד. כן, תוכלו לשלם 3,000-4,000 שקל על מכשיר דגל, ולקבל בתמורה את המפרט העדכני ביותר עם יכולות שאין בטלפונים זולים, אבל האם טלפון בשליש מהמחיר יספק שליש מהתמורה?
5 צפייה בגלריה
Realme
Realme
שליש תמורה? רילמי 6 פרו
(צילום: Realme)
לפני חמש-שבע שנים, התשובה הייתה "כן". היה קו הפרדה די ברור בין טלפונים שמתאימים למשתמשים, לבין טלפונים שדורשים מהמשתמשים להתאים את עצמם אליהם. אם אתם מספיקים לחשוב "מתי היישום הזה ייפתח" בין הלחיצה על האייקון לבין רגע הפתיחה, כל לחיצה תלווה בתסכול אלא אם תרגילו את עצמכם לחשוב אחרת.
היום המצב שונה. הסמארטפונים הזולים של השנים האחרונות מצליחים לא רק כי הם מאפשרים לחסוך כסף, אלא גם כי החוויה שהם מספקים דומה הרבה יותר לזו של אחיהם היקרים יותר. המהירות שלהם, המסך שלהם, המצלמה והסוללה - כולם נמצאים מעל רף התסכול של המשתמש הממוצע. אולי לא תגדירו אותם כ"מהירים", ולא תרוצו להשוות את התמונות שהם מפיקים למצלמה מקצועית, אבל ביום-יום החוויה שיספקו תהיה מספיק טובה.
זו בדיוק הנישה אליה נכנסת realme, עליה כתבנו כאן בשבוע שעבר. המותג הסיני, מבית היוצר של OnePlus ו-OPPO, נוחת כאן עם שלושה דגמים, שניים מהם זולים במיוחד: realme 6 עולה 999 שקל, ו-realme 6 pro יעלה לכם 1,299 שקל - ואותם בדקנו.
5 צפייה בגלריה
סמארטפון של realme
סמארטפון של realme
סמארטפון של realme
(צילום: shutterstock)
לפני שנדבר על המכשירים עצמם, שווה לומר משהו על כלל דגמי realme: קצב ההשקות של החברה מסחרר. בשנתיים של פעילות רילמי השיקה כ-20 דגמים של טלפונים סלולריים. חלקם אומנם גרסאות אזוריות, אבל עדיין - צפו לתחלופה מאוד מהירה של מכשירים. אם עקבתם אחרי קצב ההשקות של שיאומי, אתם כבר יודעים את הנוהל - צריך להסתכל על המוצר הכי חדש בתקציב שלכם, ולהבין שגם אם ממשיך דרכו יושק בעוד שבוע, לא יהיה זה שינוי מהותי במיוחד.

מעטפת סבירה לאנדרואיד

יש הרבה דברים המשותפים לשני המכשירים, ובראשם הממשק. הוא מולבש על אנדרואיד 10, וכמו רוב ממשקי העל, לא באמת משפר את החוויה מהותית בהשוואה לאנדרואיד נקי. יצרניות טלפונים בונות את הממשקים האלה כדי לקשר בין השירותים שלהן - במסגרתם אתם מספקים להן מידע, ואולי גם קונים מהן דברים - לבין חווית השימוש בטלפון.
כן חייבים לומר שהוא גם לא נורא או משהו, פשוט לא מאוד טוב. סידור תפריטי ההגדרות, למשל, לא מאוד אינטואיטיבי. לפעמים יש טקסט שעולה על טקסט אחר. והתרגום לעברית הוא, איך לומר, מאוד ראשוני. תרגום של ממשק טלפון הוא עסק לא פשוט, ויש להניח שבגרסאות הבאות נראה שיפור, אבל בינתיים לא כל התפריטים והיישומים המובנים תורגמו - לפעמים יש טקסט באנגלית - וגם אלה שכן לאו דווקא מובנים במיוחד. שום דבר מזה אינו קריטי לשימוש, אבל כן פוגם בחוויה מעט.

גודל, משקל, מסך

סמארטפונים בטווח המחירים של רילמי 6 ו-6 פרו נוטים להיות גדולים וכבדים, ואלה אינם יוצאי דופן כאן. רילמי 6, שמגיע עם מסך בגודל 6.5 אינץ', שוקל 191 גרם ועוביו 8.9 מ"מ. זה גם העובי של ה-6 פרו, אך כאן המסך הוא 6.6 אינץ', והמשקל הוא 202 גרם. לשם השוואה, המתחרה הגדול, רדמי נוט 9S של שיאומי שוקל 209 גרם, ודומה מאוד בגודל, היות ומסכו הוא 6.67 אינץ'. וזה, אגב, אחד המקומות בהם אתם מקבלים תמורה כשאתם עולים במחיר - גלקסי S20+ של סמסונג, עם מסך 6.7 אינץ', שוקל 186 גרם ועוביו רק 7.8 מילימטרים. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל בהחלט מורגש ביד.
5 צפייה בגלריה
realme 6 pro
realme 6 pro
realme 6 pro
(צילום: realme)
המסך בשני הטלפונים דומה מאוד מבחינת האיכות שלו, והינו ייחודי למדי בשוק הטלפונים הזולים כיום. הרזולוציה בשניהם היא 2400x1080 - סטנדרטית לטלפונים כיום. אל תצפו מהמסך הזה לחדות מדהימה, אבל הוא בהחלט קריא ושמיש. הוא אמנם מיוצר בטכנולוגיית LCD, ואינו המסך הכיפי ביותר בכל הקשור לתצוגת צבעים או גוונים, אבל הוא כן בהיר מאוד, וקצב הרענון שלו הוא 90 הרץ. אצל רוב המתחרים קצב הרענון הוא 60 הרץ, וקצבי רענון גבוהים בדרך כלל מאפיינים מכשירי אנדרואיד יקרים מהשנה האחרונה.
מה זה אומר? מבחינה טכנולוגית, המשמעות היא שהמסך "מהבהב" 90 פעמים בשניה, כשבכל הבהוב התמונה שלו יכולה להשתנות. מעשית, זה אומר שכל תנועה נראית על המסך הזה חלקה יותר, כי אתם רואים יותר שלבים של האנימציה שלה. הקוץ באליה הוא שקצב הרענון הזה פוגע קצת בחיי סוללה. כמה זה מורגש? כשעושים השוואה ישירה בין מכשירים, ההבדלים בולטים לעין, אבל זה קצת לא הוגן. אני כן יכול להגיד שכשעברתי מרילמי 6 שהיה מוגדר על 90 הרץ, ל-6 פרו ששמתי על 60 הרץ ספציפית כדי לראות אם אשים לב לזה, ביום הראשון כן הרגשתי פגיעה בחוויה. אחר כך התרגלתי.
עוד דברים שמשותפים לשני הטלפונים הם תמיכה בכרטיסי זכרון חיצוניים, לצד שטח אחסון של 128 גיגה, תמיכה ב-Wifi עד גרסה AC, שקע אוזניות מובנה, תמיכה ב-NFC, וטעינה דרך USB-C. שניהם גם מגיעים עם מטען מהיר של 30 וואט. הסוללה בשני המקרים היא 4,300 מיליאמפר שעה, ותספיק לכם ליום וחצי של פעילות בערך.

ההבדלים: ערכת שבבים, מצלמה

שלושה דברים מהותיים מבדילים בין ה-realme 6 ל-6 פרו, יחד עם כל מיני הבדלים קטנים כמו תמיכה בבלוטות' 5.1 (רק בפרו) והבדלים בציפוי הזכוכית - ברילמי 6 יש גורילה גלאס 3, ובגרסת הפרו יש גורילה גלאס 5 - דור מתקדם יותר שאמור להיות חסין יותר לשריטות.
5 צפייה בגלריה
realme 6
realme 6
realme 6
(צילום: realme)
שני ההבדלים הראשונים נמצאים מתחת למכסה המנוע של הטלפון, ואחראיים על חווית השימוש בו. תמורת 300 שקלים שאתם מוסיפים לרילמי 6 פרו תקבלו עוד 4 גיגהבייטים של זכרון (4 ברגיל, 8 בפרו), וכן ערכת שבבים אחרת. בטלפון הזול יותר, ערכת השבבים היא Helio G90T של חברת Mediatek הסינית. ב-6 פרו תקבלו את Snapdragon 720G של קוואלקום.
אם בתחילת העשור הקודם ערכות שבבים של Mediatek התקשו להתמודד עם המתחרים הגדולים מארה"ב וקוריאה, כיום מדובר במוצרים איכותיים למדי. הן G90T והן 720G ראו אור בשנה האחרונה, ונבנו במיוחד לטלפונים זולים של 2020. מבחינת מהירות תגובה, לכל הפחות, שני הטלפונים דומים מאוד. כפי שכבר אמרתי, הם נמצאים מעל רף התסכול - אינם איטיים במיוחד, ויכולים גם להריץ משחקים מודרניים בצורה חלקה. אם חייבים למצוא מנצח, הפרו כן יותר טוב במהירות פתיחת אפליקציות ותפריטים, אם כי לא בהרבה.
ההבדל השלישי הוא במצלמה. הן ב-realme 6 והן ב-6 פרו תמצאו מצלמה ראשית עם עדשה רחבה וחיישן 64 מגה-פיקסל, מצלמה עם עדשה אולטרה-רחבה וחיישן 8 מגה-פיקסל ומצלמת מאקרו עם חיישן 2 מגה-פיקסל. ההבדל הוא במצלמה הרביעית: ברילמי 6 זוהי מצלמת עומק עם חיישן 2 מגה-פיקסל שחור-לבן, שמטרתה בעיקר לעזור למנגנוני העיבוד בטלפון להבין איך לעבד את הצילום. ברילמי 6 פרו, המצלמה הרביעית מעניינת הרבה יותר - זוהי עדשת טלפוטו עם זום אופטי x2 וחיישן 12 מגה-פיקסל.
5 צפייה בגלריה
realme 6
realme 6
realme 6
(צילום: realme)
השאלה האמיתית, אבל, היא כמה המצלמות האלה טובות. וכאן התשובה היא שאתם מקבלים את מה שאתם משלמים עליו - תוצאות סבירות בתנאי תאורה סלחניים, עם התדרדרות ככל שהתאורה הופכת לפחות ופחות טובה. הדבר נכון לשני הטלפונים, כי נראה שהוא קשור בעיקר למנגנוני עיבוד התמונה. ב-realme מנסים לעשות עיבוד מאוד אגרסיבי כדי להחליק דברים ולהבליט צבעים יפים, והתוצאה היא משהו שאולי לא תתביישו לשלוח בווטסאפ או במייל, אבל גם לא כל כך תרצו להראות על מסך גדול או להדפיס באיכות גבוהה.
הן רילמי 6 והן אחיו הגדול יותר מספקים תמורה מצוינת למחיר, אך לא שוברים את השוק. הם גם לא צריכים. עצם כניסתו של מותג חדש לשוק הישראלי עם היצע שלא נופל מהמתחרים זה דבר טוב. וכן, יש קשיי השקה, כמו הבעיות בתרגום העברי, אבל יש להניח שאלה ייפתרו מהר, ואפשר לתקנם גם בדגמים קיימים באמצעות עדכון תוכנה.