את השם רילמי (realme) אתם אולי עוד לא מכירים, אבל בשבועות הקרובים אתם הולכים לשמוע אותו ויותר ויותר בשיחות על סמארטפונים ובמיוחד על הזולים יותר. הסיבה לכך היא כניסתו של המותג הסיני לישראל באמצעות רשת באג, עם היצע ראשוני של שלושה מכשירים בתמחור תחרותי למדי. עבור באג, מדובר בניסיון לשחזר את ההצלחה של מייזו - מותג סיני שייבאה בהצלחה במשך שנים - ולנגוס שוב בנתח השוק של חברות כמו שיאומי וסמסונג.

3 צפייה בגלריה
סמארטפון של realme
סמארטפון של realme
סמארטפון של רילמי. מוצרים חדשים בקצב מסחרר
(צילום: shutterstock)
אבל מאיפה בכלל צץ המותג הזה והאם יש לו סיכוי להתחרות במותגי ענק ששולטים בשוק הישראלי? כדי לנסות ולענות על השאלות האלה, צריך ללכת 25 שנים אחורה. אז, ב-1995, הקים איש עסקים סיני ששמו דואן יונגפינג חברת אלקטרוניקה בשם BBK. אם אתם לא מכירים את השם הזה, כנראה תופתעו לגלות שמדובר ביצרנית השנייה בגודלה בעולם של טלפונים סלולריים.
אסטרטגיית הצמיחה של BBK היא דוגמה קיצונית למשהו שיצרניות אלקטרוניקה סיניות עושות לא פעם. במקום להמר על מותג אחד, מקימים כמה כאלה ונותנים להם להתחרות אחד בשני. אם במקרה של שיאומי, למשל, יש ניסיון למנוע חפיפה (רדמי הוא מותג זול יותר, פוקו קצת יותר יוקרתי), המותגים של BBK מתחרים אחד בשני בכל טווחי המחיר. למעשה, מדובר בחברות שמתנהלות פחות או יותר בנפרד, עם מערכי מחקר ופיתוח ושיווק נפרדים לגמרי.

הצלחה בהודו

בישראל, המותג המוכר ביותר של BBK הוא OnePlus. מדובר גם בדוגמה הטובה ביותר ליכולת של BBK לייצר מותג בינלאומי שבקושי מזוהה עם השוק הסיני ותוצרתו. מותג נוסף שעליו אולי שמעתם הוא OPPO, שאינו מיובא רשמית לארץ אך לאחרונה פונה יותר ויותר לשווקים מערביים. עוד חברה של BBK, שמופיעה מדי פעם במדורי טכנולוגיה מקומיים בזכות ניסיונות לייצר מוצרים חדשניים - טלפון ללא כפתורים או שקעים, למשל - היא Vivo. ויש גם את iQOO, שהוקמה אשתקד כדי לייצר טלפונים חזקים ומהירים.
3 צפייה בגלריה
סמארטפון של realme
סמארטפון של realme
היצרנית הסינית התחילה למכור דווקא בהודו
(צילום: shutterstock)
ורילמי? החברה הזו אמנם איננה הצעירה ביותר מבית BBK, אך במאי היא חגגה שנתיים בלבד להיווסדה. בעוד ש-OnePlus החלה את דרכה בפנייה לשוק המערבי, ואילו שאר המותגים של BBK החלו בסין והתפשטו משם, רילמי שחררה את הטלפון הראשון שלה דווקא בהודו. למעשה, לסין היא נכנסה רק אחרי שנה של פעילות, ובמקביל החלה גם לחדור לשוק האירופי.
המיתוג של רילמי פונה ל"צעירים" - שם קוד לאנשים שרוצים מכשירים לא יקרים עם מצלמה טובה. מי שמנהל אותו, תחת המטרייה של חברת האם BBK, הוא סקיי לי - סמנכ"ל לשעבר ב-OPPO שניהל את האסטרטגיה הבינלאומית של החברה. ולמה להתחיל מהודו? בין השאר כי מדובר בשוק הסמארטפונים השני בגודלו בעולם, אחרי סין, אך כזה שבו מותג צעיר עדיין יכול לפרוץ. לראייה, בתוך פחות משנתיים הגיעה realme למספר דו-ספרתי של אחוזים. על פי נתוני חברת המחקר IDC מפברואר השנה, שיאומי וסמסונג הם אמנם שני המותגים החזקים בהודו, אך הישר מאחוריהם נמצאים vivo, OPPO ורילמי - שלושתם, כאמור, מותגים של BBK. ומבין כולם, רילמי הוא בעל שיעור הצמיחה השנתית הגבוה ביותר, עם 263%.

היצרנית השמינית בגודלה בעולם

היום, שנתיים לאחר שהוקמה, שאיפותיה של רילמי הן בינלאומיות. יש לה כבר עכשיו נוכחות ביותר מ-30 מדינות, והרשימה הזו מתעדכנת מדי חודש. מדובר ביצרנית הסמארטפונים השמינית בגודלה - נתח השוק שלה עמד על 2% ברבעון הראשון של 2020 לפי חברת המחקר Counterpoint Research (תאגיד BBK על כל מותגיו הוא כאמור יצרן הסמארטפונים השני בגודלו). מוצריה כוללים כיום לא רק סמארטפונים, אלא גם טלוויזיות ואביזרים כמו אוזניות ותיק גב. חלק מהמוצרים האלה צפויים להגיע בעתיד גם לישראל.
בעניין הטלפונים של החברה, כדאי לציין שרילמי משיקה מוצרים חדשים בקצב מסחרר. בתוך שנתיים היא הביאה לשוק כ-20 דגמים של טלפונים. לא כולם משווקים בכל המדינות בהן החברה פועלת, אך כמעט מדי חודש היצע הדגמים מתרחב, כשדגמים בני פחות משנה כבר יורדים מהמדפים. לארץ, למשל, מגיעים עכשיו שלושה דגמים: רילמי 6 (מחיר: 999 שקלים) רילמי 6 פרו (מחיר: 1,299 שקלים) ורילמי x3 (מחיר: 1,999 שקלים). שני הראשונים הוכרזו רק במרץ, והצפי הוא שכבר בחודשים הקרובים יושקו דגמי ההמשך. הקצב הזה אומר, בין השאר, שלא תמיד יהיו הבדלים מהותיים בין דור לדור.

בזכות הקורונה

האם יש לרילמי סיכוי להצליח בישראל? שני דברים משחקים לטובתה: קודם כל, המכשירים שלה מספקים, על הנייר לפחות, תמורה טובה מאוד לכסף. כבר התרגלנו לכך שאפשר לקנות טלפון לא רע ולקבל עודף מ-1,500 שקלים, אבל פה מדובר באמת במפרט מרשים מאוד יחסית למחיר. שנית, התזמון שלה מצוין. בעקבות מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי שיצרה, הרבה יותר אנשים רגישים למחיר הטלפון הבא שלהם. בו בזמן, סמארטפון הוא מוצר הכרחי עבור רבים מאיתנו, כך שאין ברירה אלא לרכוש אחד כשהקודם מתקלקל.
3 צפייה בגלריה
חנות של שיאומי
חנות של שיאומי
שיאומי. מותג אהוב ומצליח בישראל
(צילום: shutterstock)
מנגד, כדאי לזכור שישראל היא שוק בו כבר פועלות לא מעט מהמתחרות הגדולות של רילמי, ובראשן שיאומי - עם היצע מכשירים עצום. גם לחברות כמו סמסונג, LG ונוקיה יש כיום סמארטפונים זולים, ואלה מותגים שהישראלים בכל זאת מכירים הרבה יותר טוב.