ב-3 באפריל 1973 נעמד מרטי קופר ברחוב בניו יורק וחייג מאב-טיפוס של טלפון סלולרי שפיתח במסגרת עבודתו בחברת מוטורולה. הייתה זאת השיחה הראשונה שהתקיימה מטלפון סלולרי במקום ציבורי. אתמול (יום ב'), 50 שנה לאחר אותה שיחה היסטורית, סגר קופר בן ה-94 מעגל כאשר קיבל פרס מפעל חיים במסגרת תערוכת המובייל העולמית (MWC) שנערכת בברצלונה.
2 צפייה בגלריה
מרטי קופר
מרטי קופר
מרטי קופר. "הדבר הזה יעבוד?"
(צילום: AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

קופר, אגב, התקשר למתחרים שלו במעבדת בל שבבעלות AT&T כדי לשאול אותם אם הוא שומעים אותו היטב. כן, השיחה הסלולרית הראשונה בהיסטוריה הייתה למעשה הטרלה. "הדבר היחיד שהייתי מודאג לגביו היה 'האם הדבר הזה הולך לעבוד?'", נזכר קופר ממרחק השנים.
הסמארטפונים שאנחנו משתמשים בהם היום רחוקים מאוד מהמכשיר שבו השתמש קופר בשיחה ההיא, אב-טיפוס של מוטורולה DynaTAC 8000X. הטלפון ההוא היה עבה מאוד, שקל יותר מקילוגרם ואורכו עמד על כ-28 ס"מ, לא כולל האנטנה. איש לא חשב אז על חיבור לאינטרנט, מצלמות או תשלומים ב-NFC.
את העשור שאחרי שיחת הטלפון ההיא הקדיש קופר לפיתוח גרסה מסחרית של הטלפון הסלולרי, שיצאה לבסוף בשנת 1984 ועלתה קרוב ל-4,000 דולר. "ידענו שיום אחד לכולם יהיה טלפון סלולרי", הוא אומר ומזכיר שמאז "הטלפון הפך להרחבה של בני האדם".
>>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<< למרות הדרך הארוכה שתעשיית הסלולר עשתה מאז 1973, בראיונות בברצלונה סביב הענקת הפרס סיפר קופר שהוא לא משתגע על הטלפונים של ימינו, בין היתר מפני שאינם מתאימים לצורה של הפנים האנושיות. "כשאני עושה שיחת טלפון ואין לי אוזנייה, אני צריך להצמיד פיסה של חומר שטוח לראש המעוגל שלי ולהחזיק את הזרוע בצורה מוזרה", הסביר בריאיון לרשת CNBC.
בעתיד, הוא מאמין, טלפונים יושתלו לבני האדם מתחת לעור של האוזניים. המכשירים האלה לא יזדקקו למטען חיצוני לדבריו: "הגוף שלך הוא המטען המושלם. כשאתה אוכל מזון, הגוף מייצר אנרגיה".
2 צפייה בגלריה
מרטי קופר
מרטי קופר
מכשיר שטוח על פנים מעוגלים. מרטי קופר עם סמארטפון מודרני
(צילום: AP)
לא רק העיצוב של הטלפונים המודרניים מטריד את קופר, אלא גם ההשלכות החברתיות שלהם. "אין לנו פרטיות יותר, בגלל שכל דבר שאנחנו עושים מתועד ונגיש למי שיש לו רצון להשיג אותו", אמר לסוכנות הידיעות AP. גם התמכרות לטלפונים ושימוש בהם בקרב ילדים מדאיגים אותו. "אנחנו לא רוצים שתהיה להם גישה לפורנוגרפיה ולדברים שהם לא מבינים", הסביר.

למרות הכל, הוא שומר על אופטימיות: "עם הטלפון הסלולרי, הטכנולוגיה הרפואית והאינטרנט, אנחנו הולכים להתגבר על מחלות. אני מסתכל על ההיסטוריה ורואה את כל ההתקדמות שעשינו בעזרת הטכנולוגיה. לאנשים יותר טוב עכשיו - הם חיים יותר זמן, יש להם יותר כסף והם בריאים יותר משהיו אי פעם. יש דברים טובים ודברים רעים, אבל בגדול האנושות מתקדמת".
לממציא הטלפון הסלולרי יש היום סמארטפון, והוא משתמש בו בעיקר בשביל לקרוא מיילים ולחפש מידע ברשת. "אבל יש הרבה דברים שעדיין לא למדתי", הוא מודה, "אני לא יודע מה זה טיקטוק".