סמסונג חשפה בשבוע שעבר שני טלפונים מתקפלים חדשים - גלקסי Z פליפ 4 וגלקסי Z פולד 4. לסמסונג יש תקוות גדולות מקטגוריית המתקפלים שלה - בחודש שעבר בחברה אמרו כי הם מעוניינים להפוך אותם למוצרי מיינסטרים ומכוונים לכך שהמכירות שלהם יעברו את מכשירי סדרת הנוט הפופולרית של החברה, שאותה הפסיקה לייצר. בנוסף, בסמסונג חשפו כי הסמארטפונים המתקפלים מביאים לסמסונג פי שלושה יותר קונים שהשתמשו לפני כן במותג אחר מאשר מכשירי הדגל של החברה מסדרת גלקסי S.

עוד בנושא:

לפי דו"ח של חברת Counterpoint שפורסם בסמוך להשקה, נתח השוק של סמסונג במכירות הטלפונים המתקפלים בעולם עמד על 62% במחצית הראשונה של השנה, וצפוי לעלות ל-80% במחצית השנייה של השנה, בזכות המכשירים החדשים. היקף כלל מכירות הטלפונים המתקפלים בעולם צפוי לצמוח גם הוא ב-73% השנה ולעמוד על 16 מיליון יחידות בכל 2022, לפי התחזית שפורסמה באותו דו"ח.
5 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 4
סמסונג גלקסי Z פליפ 4
סמסונג גלקסי Z פליפ 4
(תמונה: סמסונג)
בעוד שמדובר בנתונים מרשימים, חשוב לזכור שעדיין מדובר במוצר נישתי, ולשם השוואה, ב-2021 נמכרו לפי הערכות 1.3 מיליארד סמארטפונים בעולם בסך הכל. אז אנחנו אולי עוד לא יודעים אם הטלפונים המתקפלים יפרצו אי פעם למיינסטרים, ויהפכו למוצר שנמצא בכל כיס, אבל לפי נתוני סמסונג, אנחנו יודעים שנכון להיום הפליפ (שמתקפל כמו צדפה) פופולרי יותר מהפולד (שמתקפל כמו ספר) - ב-2021 70% מתוך 10 מיליון מתקפלים שהחברה מכרה היו מסוג פליפ.
הדור החדש של הפליפ, שיגיע לקונים הראשונים ב-28 באוגוסט קטן יותר מהדור הקודם עם תצוגת 6.7 אינץ', ומגיע עם מעבד חדש - סנאפדרגון 8+ Gen 1 Mobile Platform ומצלמה משודרגת. מחירו מתחיל מ-3,600 שקלים. אחרי שבחנו אותו ובילינו מעט עם המכשיר, אלו הרשמים הראשונים שלנו לגבי כמה מהתכונות הבולטות שלו.

עיצוב ונוחות השימוש

הדבר הראשון ששמים לב אליו בפליפ הוא העיצוב היפהפה והמעודן. בתוספת היכולת לקפל ולפתוח את המכשיר, שיש בה משהו נוסטלגי, כל חוויית השימוש בהחלט מספקת מהבחינה הזו. כשזה מגיע לקיפול, יש עוד שני אלמנטים שראוי להתייחס אליהם. ראשית, ה"פס" שהקיפול יוצר על המסך הפנימי שעדיין בולט ולא מתמזג בו בצורה חלקה, מעט פוגע בעיצוב, ובעיקר מציק לעין כשהמסך מוחשך. למרות זאת, בזמן השימוש, כשגוללים את המסך ומעבירים את האצבע על גבי החלק הזה, ובכלל, כשהמסך דולק גם בזמן קריאה או צפיה בתכנים שונים, הוא הופך תוך זמן מה לפחות מורגש וכבר לא מפריע.
5 צפייה בגלריה
קיפול המסך - עדיין בולט
קיפול המסך - עדיין בולט
קיפול המסך - עדיין בולט
(צילום: אושרית גן-אל)
בנוסף, באופן אישי התקשיתי לפתוח ולסגור את הפליפ באמצעות יד אחת בלבד, אבל ייתכן שהדבר משתנה אחרי שימוש ממושך או קשור לגודל כף היד. נקודה משמעותית נוספת שנוגעת לפליפ היא הקומפקטיות שלו. כאן צריך לזכור שלמרות שבמצבו המקופל הגודל שלו אכן קטן יותר בהשוואה לסמארטפונים אחרים ונכנס לכיס בקלות, התצורה הזו הופכת אותו לעבה יותר מטלפונים אחרים, וגם זה פרמטר שכדאי לקחת בחשבון.

פלקס מוד

בשונה מהגלקסי פולד, שהייחוד שלו בא לידי ביטוי כשהקיפול פתוח - אז הוא מספק למשתמשים מסך גדול יותר עבור שימושים כמו צפיה בסרטים, גיימינג, או מאפשר לשפר את הפרודוקטיביות על ידי ביצוע מספר משימות במקביל, כשהפליפ פתוח, הוא דומה מאוד לסמארטפונים סטנדרטים. לכן הייחוד שלו נובע דווקא משימושים במסך החיצוני הנוסף, שנגלה כאשר הטלפון סגור, או בשימושים השונים שסמסונג מאפשרת כשהקיפול נמצא במעין מצב ביניים, שנקרא "פלקס מוד".
פלקס מוד מאפשר למעשה להניח את הטלפון, באופן בו המכשיר "יושב" במעין צורה של L, ולהשתמש בו ללא ידיים. השימוש המרכזי עבור המצב הזה הוא בצילום תמונות וסרטונים. כשמפעילים את המצלמה בפלקס מוד, החלק העליון של המסך הופך לתצוגה של התמונה או הסרטון, ואילו החלק התחתון הוא זה שמאפשר לשלוט בהגדרות, כמו סוג הצילום, הוספת פילטרים, והוספת טיימר. כשמצלמים סרטון, הפלקס מוד גם מאפשר לשנות זווית תוך כדי הצילום בעזרת כיפוף המסך בזוויות שונות. גם הגלריה מחולקת בפלקס מוד אופן בו אפשר לצפות בתמונה בגדול בחלק העליון, ושאר סרט הצילום יופיע מלמטה בקטן.
5 צפייה בגלריה
המצלמה בפלקס מוד
המצלמה בפלקס מוד
המצלמה בפלקס מוד
(צילום: אושרית גן-אל)
5 צפייה בגלריה
גוגל מאפס בפלקס מוד
גוגל מאפס בפלקס מוד
גוגל מאפס בפלקס מוד
(צילום: אושרית גן-אל)
קיימות אפליקציות נוספות עם מצב מובנה שמותאם לפלקס מוד, למשל אפליקציות גוגל. ביוטיוב, המסך מתחלק באופן אוטומטי לסרטון שבו צופים בחלק העליון, כאשר בחלק התחתון יופיעו התגובות וסרטונים נוספים. בגוגל מאפס ובכרום, המפה או האתר יופיעו במסך העליון, ומתווספות לחלק התחתון אופציות שונות כמו צילום מסך, או היכולת להפעיל "טאץ' פד" שמציג עכבר על גבי האתר או המפה - מה שמרגיש כמו לא יותר מגימיק נחמד. בעוד שהיכולת לצלם סלפי ללא ידיים היא אכן מרעננת, שימושית וגם מהנה, והשימושיות הזו באה לידי ביטוי גם באפליקציות כמו אינסטגרם שגם המצלמה שלה מותאמת לפלקס מוד החדש, באפליקציות שלא נוגעות לצילום השינויים שמכניס הפלקס מוד מרגישים מעט מאולצים.

המסך החיצוני

גם במסך החיצוני הפליפ מצטיין בעיקר בתכונות המצלמה. אחרי הפעלת המצלמה במסך החיצוני, אפשר בקלות להחליק הצידה על גבי המסך כדי לסייר בין מצבים שונים - תמונה, וידאו או פורטרט. לאחר מכן ניתן להחליק למעלה או למטה כדי לקבוע את גודל הזום, וכן ללחוץ פעמיים כדי לעבור ממצב מסך מלא למצב שמדגים איך התמונה תיראה לאורך. מדובר בתכונות נוחות מאוד ומהנות לשימוש.
5 צפייה בגלריה
המסך החיצוני של גלקסי Z פליפ 4
המסך החיצוני של גלקסי Z פליפ 4
מצלמת המסך החיצוני של גלקסי Z פליפ 4
(צילום: אושרית גן-אל)
המסך החיצוני מאפשר בנוסף גישה להגדרות מהירות שונות, לבצע בו פרסונליזציה בקלות על ידי הוספה של ווידג'טים ואלמנטים שונים, כמו סרטון שצילמתם, מציג מידע כמו ההתראות הצפויות של השעון המעורר ב-24 השעות הקרובות, מזג האוויר הנוכחי במיקום שלכם, מאפשר ביצוע תשלומים מהירים ועוד. סמסונג התגאו בכך שאפשרות הסגירה של הפליפ מסייעת לריכוז, שכן המסך החיצוני הקטן מציג רק נתונים מהירים שכאלה, אבל העובדה שניתן להציג עליו גם התראות של הודעות שונות, קצת הולכת נגד ההצהרה הזו.
בסך הכל, ההתנסות השאירה אצלי טעם של עוד וחשק למכשיר מתקפל. אבל מאחר ומדובר בהתנסות קצרה בלבד, מדובר ככל הנראה בחשק אימפולסיבי. קשה לקבוע אם בשימוש ארוך טווח יותר הקסם יישאר או שהוא יתפוגג, ובמקומו תישאר רק תחושה של גימיק (גם אם מדובר בגימיק יוקרתי).