משהו חדש קורה בתחום מצלמות הרכב, תחום חדש יחסית בכלל. הוא נולד בשנים האחרונות ואחרי כמה תיעודים שהצילו נהגים מהרשעות שגויות גילו אותו נהגים רבים. היקף השוק מוערך בעשרות אלפי מצלמות שנמכרות מדי שנה. בדרך כלל מדובר במצלמות פשוטות שעולות כמה מאות שקלים. דגמים יקרים יותר מכילים כרטיס זיכרון, חיבור ל-WiFi ואנטנת GPS.
את המצלמה מחברים על החלון הקדמי, מתחת למראה, ומחכים לנהג הבא שיחתוך אותך או לשוטר הבא שיפשל. לפעמים זה מצליח, לפעמים הווידיאו צילם בדיוק את הדבר הלא נכון, לפעמים בדיוק מספר הרישוי של המכונית המסוכנת יצא מטושטש. ובכלל, מה עושים עם הסרטונים הכבדים האלה אם רוצים לשתף אותם ברשת או להעלות אותם לאתר כלשהו?
אז הנה בא הטרנד החדש, מצלמות רכב לשמירת שלומה של המכונית וגם טרנד תיעוד הנסיעות השיתופי. המצלמות מחוברות לענן, ל-GPS, לפעמים אפילו ישירות לרשת באמצעות כרטיס SIM. הדור החדש של מצלמות דרך מתאפיין באיכות צילום גבוהה יותר, בתכונות טכנולוגיות חדשות ובהתחברות לאקוסיסטם שלם. לא טוב היות הנהג לבדו.
אחד המוצרים המסקרנים בתחום הזה הוא מערכת שמוציאה עכשיו קבוצת קוברה (COBRA). צריך לקרוא לזה מערכת כי היא מורכבת משתי מצלמות, הרבה אלקטרוניקה ברכב ואפליקציה ייעודית בשם PROOF. המצלמה הראשית, מדגם FR 300, מתאפיינת בתכונות כמו איכות HD, יכולת צילום בלילה, כפתור פיזי לצילום יזום, GPS מובנה, שקעים לכרטיס SIM ולכרטיס זיכרון של עד 32GB.
מצלמות רכב PROOFמצלמות רכב PROOF
מצלמת רכב Proof. כרטיס SIM וכרטיס זיכרון
(צילום: ynet)
סביב המוצר הזה פתחו בקוברה מערכת שלמה שמיועדת גם לצילום הדרך, אבל גם לאבטחת המכונית בזמן שהיא חונה. למצלמה הראשית מצורפת מצלמה אחורית, והשתיים מחוברות באמצעות כבלול נסתר אל אספקת החשמל של המכונית. האפליקציה מאפשרת לבחון בכל רגע את מצב המכונית: לראות את מיקומה על מפה ואת מה שרואות כרגע שתי המצלמות שלה – מקדימה ומאחורה. מעבר לזה, המצלמה מזהה זעזועים במכונית ומתחילה מיידית לתעד את ההתרחשות בשתי המצלמות, תוך שהיא מעדכנת אותך שמישהו עושה משהו עם המכונית שלך.
לצורך סקירת המערכת היה צורך בהתקנה על ידי טכנאי, שבוצעה בזריזות ולא הותירה שום סימן לכבלים שמושחלים במכונית. מאותו רגע הקשר בינך בין המכונית שלך עולה שלב: היכולת לדעת מה קורה איתה בכל רגע מרגשת מאוד, לפחות בהתחלה, וגם המכונית מתגעגעת אליך מתברר, ומתריעה על כל טפיחה באחוריה או טריקת דלת לידה. היסטוריית הנסיעות והיסטוריית הווידיאו שבאפליקציה הן כמו ספר זכרונות משותף לך ולמכונית שלך.
מצלמות רכבמצלמות רכב
מתקינים את מערכת המצלמות. עקומת לימוד
(צילום: ynet)
הפעלת המערכת וגם השימוש בה מורכבים ודורשים הדרכה, אבל אחרי עקומת הלימוד היא פשוטה לשימוש. לאחר כחודש של נסיעה איתה הצטברה לנו ספרייה מפוארת של קטעי נסיעה מעניינים והתנהגויות כביש של נהגים ישראלים, שמצדיקות מחקר פסיכיאטרי. התרעות על זעזוע סביב המכונית הגיעו כל הזמן עם תיעוד ווידיאו מלא. באחד המקרים זו היתה באמת מכה בכנף שהשאיר נהג אחר, שפגע וברח בלי להשאיר עקבות. האם המצלמה עזרה לצדק לנצח? ובכן, חוק ההדגמות היכה שנית והתברר שמיקום המכונית שלו היה מחוץ לזווית הכיסוי (הרחבה למדי) של המצלמה הקדמית. עכשיו צריך לחכות לגרסה הבאה של המערכת שאולי תכיל גם מצלמות צד.
קוברה ואיווקס (Awacs) הן חברות בנות בקבוצות ל.ד אוטו אקוויפמנט, שעוסקות בתחומי טכנולוגיות הרכב. קוברה מתמחה בהתקנות מיגון ומולטימדיה מורכבות ברכבי יוקרה ואיווקס פיתחה מערכת התרעות בזמן נהיגה. יובל אסרף, מנהל המו"פ של הקבוצה, אומר שהפיתוח במערכת PROOF התבטא בלוקליזציה של הטכנולוגיה כולל התאמה לעברית ולשרתים מקומיים במקום השרתים הסיניים, שמוצעים עם מוצרים פשוטים יותר. לדבריו הצורך במערכת מוכיח את עצמו: "אנשים אוהבים את הקשר האינטימי עם הרכב שלהם, לדעת מה קורה איתו בכל רגע נתון".
מצלמות רכבמצלמות רכב
אפליקציית Proof. דרישת שלום מהמכונית
(צילום: יח"צ)
מערכת PROOF תתאים בהחלט למי שמנהלים צי מכוניות בעבודה או צי קטן יותר של מכונית, שנמסרת לאחד מהצעירים בחבורה ("אבא, אפשר את המכונית?"). אפשר לדעת בכל רגע ששלום למכונית ולנהג, שהוא לא חורג ממגבלות הנהיגה שהוגדרו לו וגם לא מהאזור שהוגדר לו לנסיעה. מצד שני, המערכת מאפשרת מעקב ברמה כזו, שגוגל היתה מקנאת בה. וזה ראוי להבהרה למי שמקבל לידיו מכונית שבה מותקנת המערכת. מחיר המערכת עומד על 1,400 שקל ב-36 תשלומים, שאליהם יצטרף מחיר חבילת הגלישה שנדרשת לפעילות המערכת.

האינסטוש של עולם הנהיגה

גישה אחרת לגמרי למצלמות דרך מציעה חברת הסטארט-אפ הישראלית דרייד (Dride): מצלמה מפיתוח ישראלי שמתחברת לפלטפורמת שיתוף תיעודי נסיעות - Dride Cloud - בלחיצת כפתור. ההתחברות לפלטפורמה נעשית באמצעות האפליקציה של דרייד, והיא פתוחה להתחברות גם באמצעות מצלמות של יצרנים אחרים. הפלטפורמה הזו זוכה למרבה העניין להצלחה בינלאומית רבה עם יותר מ-150 אלף נהגים רשומים, מרביתם בארה"ב וברוסיה, ואלפי סרטונים שכבר שותפו.
מצלמות רכבמצלמות רכב
מצלמת דרייד זירו. נתנו בקיקסטארטר
(צילום: יח"צ)
למצלמת Dride Zero שפיתחה החברה יש יכולת צילום באיכות 1440p ו-GPS מובנה וניתן להוסיף לה גם מצלמה אחורית מותאמת. בדצמבר האחרון הוצגה המצלמה באתר מימון ההמונים קיקסטארטר, וזכתה להיענוצת נלהבת ולגיוס של חצי מיליון שקל. כעת נשלחות המצלמות הראשונות למשקיעים המאושרים.
למצלמה יש כאמור תכונה ייחודית - כפתור שיתוף. לחיצה עליו בזמן הנסיעה יוצרת אוטומטית סירטון באורך דקה או 40 שניות, מחציתו מה שצולם לפני הלחיצה ומחציתו מה שצולם לאחריה, שמועלה לאחר מכן לענן של דרייד ומשם ניתן לשתפו גם ברשתות חברתיות. שלא כמו המצלמה של קוברה, כאן אין כרטיס SIM והמערכת מתחברת לרשת באמצעות הטלפון הסלולרי.
מצלמות דרך ענן דריידמצלמות דרך ענן דרייד
ענן דרייד. תראו איך הוא חתך אותי
(צילום מסך)
דרייד הוקמה ב-2007 על ידי יוסי ניימן ושירן ממן והתחילה את דרכה בפיתוח המצלמה וחשיפתה הראשונה כפרוייקט בקיקסטארטר. ניימן אומר שהיעד הוא להגיע למערכת משולבת מצלמות דרך והתרעות לנהג והפרוייקט הנוכחי הוא שלב ביניים בדרך.
"הבעיה הגדולה ביותר של מצלמות הרכב היא הקושי בשיתוף הווידיאו", אומר ניימן, "לכן פיתחנו את המצלמה עם כפתור השיתוף וגם פתחנו את הטכנולוגיה למצלמות אחרות ויצרנו את תהליך השיתוף. כל המטרה שלנו היא לגרום לאנשים לשתף את התוכן שקורה להם בכביש בצורה בטוחה. אנחנו מאמינים שהנגשת השיתוף של סרטונים ממצלמות הרכב יכולה להשפיע על כמות תאונות הדרכים, ואם על הדרך נוכל לבנות מודל עסקי אז זכינו פעמיים".