סקירה של מחשב מקבוק חדש היא עניין אבוד, אי אפשר לצאת ראש. כמו בפוליטיקה שלנו, או שאתה בעד אפל או שאתה נגדה. אין מחנה ביניים, הבוגדים ברעיון מוקעים. לא משנה אם יש לך קבלות על תמיכה ארוכת שנים באינטל ובמיקרוסופט, מילת הערכה קטנה לענקית מקופרטינו, ואתה כבר מתויג כאייפוניסט. אוי לאותה בושה.
מודה, היו כמה לבטים, אבל הנה זה משתחרר: למרות שגדלתי במשפחת IBM ותואמיה והתחנכתי על ברכי תורת מיקרוסופט, אינטל ו-AMD, אני חוטא בחיבה יתרה לטכנולוגיית התפוח. אני חושב שזה לא עניין של השוואת נתונים, ביצועים, מידות ומחירים, אני מאמין שזה הקליק הראשוני. זו החוויה שלך ושום דבר חוץ ממנה. והיתה חוויה, בהחלט הייתה, עם המקבוק פרו M1 שהגיע לסקירה.
12 צפייה בגלריה
מקבוק פרו
מקבוק פרו
מקבוק פרו. יש קליק
(צילום: אפל)

זה מקבוק פרו החדש?

במבט ראשון אתה לא מבחין בשום דבר יוצא דופן או חדש. הוא דומה בגודלו לדור הקודם, יש לו מקלדת כמעט זהה עם מסך הכפתורים Touch Bar המפורסם, שקעים דומים, עיצוב מאופק ותפוח מבריק על גבו. הכל ארוז במחשב במשקל 1.4 ק"ג ובעובי 1.56 ס"מ, יותר דק מהמקבוק אייר בפינתו העבה. אפל לא התאמצו להביא בשורה חדשה בתחום העיצוב, אין כמו קלאסי. החידושים מתחוורים בזה אחר זה כשאתה מדליק את המחשב, במה שמתחיל במערכת ההפעלה macOS בגירסת Big Sur החדשה ומגיע לשיאו בפגישה עם מעבד M1 החדש, אבל עוד נגיע לזה.
12 צפייה בגלריה
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
מקבוק פרו 13. קלאסי
(צילום: ynet)

המסך השתפר

המסך של המקבוק פרו הוא אולי לא המסך הכי טוב בשוק, אבל הוא עושה לך טוב בעיניים. זהו מסך 13.3 אינץ' בטכנולוגיית IPS LED עם תאורה אחורית, הפרדה 2560X1600, בהירות 500nit וצפיפות פיקסלים של 227ppi. באפל קוראים לזה תצוגת רטינה, והיא משתפרת מדור לדור. בשנה שעברה אפל הציגה את ה-True Tone, טכנולוגיה שמתאימה את טמפרטורת הצבעים שעל המסך לסביבה בה נמצא המחשב. בדגמי 2020 אפל התקדמה צעד נוסף והציגה את תכונת P3 שמעמיקה את פירוט (גמוט) הצבעים, מה שיתקבל בברכה אצל משתמשי תוכנות עיבוד התמונה והעריכה. בסך הכל זה מסך בהיר, חד ומעניק חוויה טובה.
12 צפייה בגלריה
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
מסך רטינה עם True Tone ו-P3. עושה עיניים
(צילום: ynet)

מקלדת שפיץ

אפל שיבצה במקבוק הזה את המקלדת שהכרנו כבר בדגמים קודמים, אבל זו הזדמנות לחזור ולהתפעל ממנה. ואני אומר את זה כמי שהמקלדת היא כלי עבודתו העיקרי. יש כאן תאורה אחורית עם חיישן שמתאים את עוצמת התאורה לסביבה. המקשים דקיקים, מבוססים על טכנולוגיית כיפת גומי, שמאפשרת להם טווח תנועה של מילימטר שלם והרגשה נעימה בקצות האצבעות. היהלום שבכתר הוא מסך הכפתורים, ה-Touch Bar המפורסם, שלא מפסיק להפתיע עם האפשרויות המותאמות שהוא מציע לכל אפליקציה שפועלת על המסך. חוץ מזה יש כאן חיישן טביעת אצבע Touch ID במיקום נוח בפינת המקלדת. משטח (force-touch trackpad) מצויין, עם יכולת לחוש את עוצמת הלחיצה ועם שלל מחוות וריבוי נגיעות שהוא מציע. בכל מה שקשור בלחיצות, הקשות ונגיעות, אפל מובילה על פני כל המתחרות.
12 צפייה בגלריה
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
מקלדת שפיץ
(צילום: ynet)

המצלמה פחות

כמי שמייצרת את הסמארטפונים עם המצלמות הטובות בעולם, יש ציפייה מאפל בתחום המצלמות. הציפייה הזו לא באה על סיפוקה ממצלמת ה-Facetime של המחשב, שהיא מצלמת 720p בינונית לגמרי. האמת, שמעבד התמונה הפועל בתוך ערכת השבבים של ה-M1 אמור לפצות על חולשת המצלמה באמצעות טכנולוגיות לשיפור תמונה, אבל זה לא קורה באמת. יש מקום לשיפור.
12 צפייה בגלריה
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
כפתור זיהוי טביעת אצבע, שקע אוזניות
(צילום: ynet)

אודיו של ממש

אולי כפיצוי על המצלמה, המקבוק פרו מצויד במערכת אודיו מצוינת, מהטובות בעולם המחשבים הניידים. מדובר ברמקולים בעלי רוחב צליל גדול וטווח דינמי גבוה, ובטכנולוגיית דולבי אטמוס שפועלת ברקע. התוצאה מצוינת וניתן לוותר על אוזניות כששומעים מוזיקה מאפל מיוזיק או צופים בסרט באפל TV. בנוסף לרמקולים, המחשב מצויד בשלושה מיקרופונים כיווניים באיכות טובה וכן, בשקע אוזניות ישן וטוב.
12 צפייה בגלריה
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
מערכת אודיו מרשימה, שני שקעי USB 4
(צילום: ynet)

קבלו את M1

והנה אנחנו מגיעים לסיבה העיקרית להתפעל מהמקבוק פרו החדש: מעבד ה-M1 פרי פיתוחה של אפל, שמחליף בחלק מהדגמים החדשים את מעבדי אינטל. הביקורת כולן מהללות את המעבד החדש ומפליאות לפרט את דרכי עבודתו, וכך גם אני, עוד מעט. רק שלפני הכל צריך לתאר את החוויה: המחשב נדלק במהירות, רץ מהר, רץ חלק, מפעיל את כל האפליקציות ללא מאמץ ניכר לעין. כל המחמאות לשף.
ה-M1 הוא למעשה מערך של רכיבים רבים. הוא מכיל את המעבד המרכזי, ה-CPU, וגם את המעבד הגרפי, ה-GPU. חוץ מזה הוא מכיל גם את המנוע הנוירוני (נו, טוב) ואת זיכרון העבודה הפנימי, וגם רכיבי בקרת אחסון, עיבוד תמונה, אבטחה. מעבד ה-CPU מכיל שמונה ליבות בשתי קבוצות: ארבע ליבות ביצועים וארבע ליבות יעילות, ואלה נכנסות לפעולה בהתאם למשימה שהמחשב מבצע. התוצאה היא ביצועים גבוהים בסוגי משימות שונים וחיסכון בחיי סוללה. מבחני השוואה מראים שהביצועים של המקבוק פרו החדש עולים משמעותית על אלה של המקבוק בעל המעבד של אינטל.
12 צפייה בגלריה
M1
M1
M1. ברכות לשף
(צילום: אפל)
למעבד הנוירוני יש 16 ליבות, והוא משמש לחישובים בפעולות למידת מכונה (AI) באפליקציות שונות כמו פיינל קט פרו או פיקסלמטור פרו. נראה שהטכנולוגיה הזו עדיין בחיתוליה, והיא מחכה לאפליקציות שייכתבו עבורה ויעשו שימוש ביכולותיה: אולי עוזרים חכמים, אולי וידאו סינתטי, אולי משהו שעוד לא המציאו. ראוי לציין שהמחשב עובד בשקט גם כשהמעבדים נמצאים בעומס גבוה, והמאווררים שלו כמעט ואינם נשמעים.
M1 היא הימור שהצליח לאפל, והוא צריך לעורר דאגה רבה אצל השותפה עד לא מזמן אינטל. לא יעבור זמן רב, ואנחנו נראה יצרניות מחשבים ניידים אחרות שמציגות מחשבים מבוססי M1 והדורות שיבואו בעקבותיו. האם אפל לוטשת עיניים גם למיקומה המרכזי של אינטל בממלכת השבבים העולמית?
12 צפייה בגלריה
אפל ואינטל
אפל ואינטל
אפל מול אינטל. הקרב רק מתחיל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

אפליקציות? זה מורכב

לוקח קצת זמן להבין מה נסגר כאן עם האפליקציות של המקבוק פרו החדש. כשאתה מחליף את טכנולוגיית העיבוד, אתה נזקק לתקופת מעבר, עד שעולם המפתחים יתאים את עצמו למחשבים החדשים. וכך נוצר מצב, שיש למחשבים מבוססי M1 שלושה מקורות לאפליקציות. הראשון הוא אפליקציות שנועדו למחשבים אלה, "אפליקציות אוניברסליות" מכנים אותן, ובינתיים אין הרבה מהן. המקור השני הוא אפליקציות שנועדו לאייפון או אייפד, והן מכונות "אפליקציות סיליקון אפל". המקור השלישי הוא אפליקציות שנכתבו עבור מערכות מבוססות אינטל ("סיליקון אינטל") והמקבוק פרו מריץ אותן על ידי מערכת Rosetta 2, שמופעלת אוטומטית בעת הפעלת האפליקציה.
12 צפייה בגלריה
אוטוקד למק. סיליקון אינטל או אוניברסלי?
אוטוקד למק. סיליקון אינטל או אוניברסלי?
אוטוקד למק. סיליקון אינטל או אוניברסלי?
כל העסק הזה לא מושלם עדיין. האפליקציות האוניברסליות פועלות ללא דופי, אבל אפליקציות סיליקון אפל לא באמת זמינות כולן בחנות האפליקציות, ולפעמים הן נראות מוזר על המסך. אפליקציות סיליקון אינטל פועלות לא רע, אם כי אולי בקצב איטי קצת יותר מהאחרות. ומי שמקווה להריץ מערכת Windows במקביל ל-MacOS באמצעות Boot Camp, יתאכזב. למעשה ההחלטה אם לייצר גרסת Windows למק החדש היא החלטתה של מיקרוסופט, וזו טרם התקבלה. לעומת זאת, מערכת אופיס של מיקרוסופט פועלת היטב על המקבוק פרו.

זיכרון חדש

שלא כמו בארכיטקטורת מחשבי אינטל, בשבבי M1 החדשים של אפל, זיכרון העבודה (RAM) נמצא בתוך השבב. המבנה הזה מאפשר להגביר את מהירות העיבוד. מצד שני, הוא אינו מאפשר להרחיב זיכרון כמו במחשבים מבוססי אינטל, ואתה צריך להסתפק ב-8 גיגה בייט (קיים דגם 16 גיגה בייט שאינו נמכר בארץ). אם להודות על האמת, המקבוק פרו מספק ביצועים לא רעים בכלל עם 8 גיגה בייט בלבד, מקבילים לביצועים של מחשבים אחרים עתירי זיכרון. זיכרון האחסון נמצא בכונן SSD במחשב, ואפל טוענת כי הדגמים החדשים של הכוננים האלה מהירים פי שניים מהדור הקודם. לא שעשינו השוואה, אבל הכוננים מהירים ללא ספק. הדגם הבסיסי מגיע עם 256 גיגה בייט, וניתן לרכוש דגמים עם 512 גיגה בייט, 1 טרה בייט או 2 טרה בייט.
12 צפייה בגלריה
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
MacBook Pro 133 מסדרת M1, שנת 2020
דק דק, מי צריך מקבוק אייר
(צילום: ynet)

סולללללה

מקבוק פרו מצויד בסוללת ליתיום פולימר בנפח 58.2 וואט לשעה, שמספיקה לפי המפרט של אפל ל-17 שעות גלישה אלחוטית ו-20 שעות צפייה באפל TV. חווית חיי הסוללה מצדיקה את התשבוחות שאפל מרעיפה עליה. קשה לדעת אם היא אכן מאפשרת 20 שעות צפייה בווידאו אבל היא אפשרה עבודה רצופה לאורך שעות בעוד מד הסוללה יורד בקצב איטי ביותר. באופן מעשי אתה יכול לצאת מהבית עם המקבוק ולהשאיר את המטען בבית. הוא יוכל להמשיך ולעבוד עוד כמה שעות אחרי שתחזור הביתה. המטען המצורף הוא בהספק של 60 וואט, והוא מתחבר למחשב באמצעות שקע ה-USB.
12 צפייה בגלריה
מקבוק פרו
מקבוק פרו
לצאת מהבית בלי המטען
(צילום: אפל)

חיבורים לעולם

המחשב מצויד בשני שקעי USB 4 המשמשים גם כשקעי Thunderbolt ומאפשרים חיבורים גם ב-DisplayPort ובגרסאות קודמות של USB. אחרי שנים ארוכות שאפל הרגילה אותנו לחיבורים ייחודיים לה, ההצטרפות לתקנים העולמיים היא חוויה מרעננת. המחשב מצויד בתקשורת Wi-Fi 6 מהירה (802.11ax בשמה האחר), שתאפשר לו בינתיים להתחבר לאייפון 12. יש לו גם תקשורת Bluetooth 5.0.

אז לסיכום

עזבו אתכם מהערות על כל מחשבי אינטל ו-Windows שעולים על המקבוק פרו החדש. ראשית, יש מצב שזה לא נכון. ושנית, זה בכלל לא חשוב. מי שירכוש את המקבוק פרו יעשה את זה כי הוא מתלהב מהמוצר, נרגש מהיכולות ומקפץ מהחוויה. המקבוק פרו M1 החדש הוא פיסת טכנולוגיה מרשימה, צעד גדול של אפל קדימה.
המחשב נמסר לבדיקה על ידי חברת Wediggit, משווקת מורשה של אפל לתחום העסקי בישראל.
מחיר מחשב עם כונן 256GB הוא 5,682 שקל.
מחיר מחשב עם כונן 512GB הוא 6,557 שקל.