בבסיסו של ה-ROG Flow X13, הניסיון החדש של אסוס לייצר לפטופ גיימינג אולטימטיבי לאנשים עם תקציב גבוה, נמצאת ההבנה שגם הכרטיס הגרפי החזק ביותר ללפטופים לא תמיד מספיק לצרכי הגיימינג של היום. זו לא מחשבה מקורית במיוחד, אך יש מאחוריה היגיון.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

3 צפייה בגלריה
ROG Flow X13 GV301
ROG Flow X13 GV301
ROG Flow X13 GV301. כרטיס המסך בחוץ
(צילום: אסוס)
כרטיס גרפי שמותאם ללפטופ חייב להיות שכן מתחשב לשאר הרכיבים של המחשב הנייד. הוא לא יכול לדרוש יותר מדי זרם, לא יכול להתחמם יותר מדי, לא יכול להיות גדול מדי. המגבלות האלה מאלצות את היצרניות להתפשר על ביצועים.
הפתרון של אסוס, כרטיס מסך חיצוני, אינו מקורי או חדשני במיוחד. שיחקתי ב-Vaio Z של סוני עם כרטיס מסך חיצוני לפני עשור, והעקרון לא השתנה - גרסה מתקדמת יותר (אם כי לא בדיוק שוות ערך לזו הנייחת) של כרטיס מסך במארז קטן-יחסית, שמתחבר ללפטופ. היום תמצאו כמה יצרני לפטופים, וכן חברות צד שלישי, שבונות מארזים כאלה, בין אם למחשבים ספציפיים או לכל מחשב. אפילו מקבוקים תומכים בכרטיסים גרפיים חיצוניים כיום. מה שמעניין פה זה הביצוע, והתזמון.
השנה היא 2021, ואם אתם רוצים להשיג כרטיס גרפי חדש, אתם בבעיה. מחסור השבבים העולמי, יחד עם דרישה מוגברת בעקבות הקורונה, הובילו לכך שאנשים מצליחים כיום למכור כרטיס מסך בן כמה שנים, יד שנייה, במחיר גבוה מזה שבו קנו אותו. כשמדובר בכרטיסים חדשים, דוגמת GeForce RTX3080 של Nvidia, הבעיה עוד יותר קשה.
וזה בדיוק הכרטיס שנמצא בתוך המארז החיצוני של X13, שלו אסוס קוראת XG Mobile. מדובר בגרסת הלפטופים שלו, אך אחת לא מרוסנת - היא מקבלת את כל הזרם שהיא צריכה, מאווררת היטב, ומצוידת ב-16 גיגה זיכרון.
עבור אנשים שרוצים לקנות מחשב גיימינג נייח חזק במיוחד אבל לא מצליחים להשיג את הרכיבים הדרושים, מדובר בהצעה מעניינת: ותרו על הנייחות, קחו כמעט את כל העוצמה של נייח בתוך לפטופ קטן וקל-יחסית וקופסה חיצונית ששוקלת רק קילוגרם אחד וקל לשים אותה בתיק של הלפטופ (אם כי אסוס מוכרת את המחשב עם תיק ייעודי לכרטיס המסך).
כדי שההצעה הזו תהיה הגיונית, גם שאר המפרט של המחשב צריך להיות טוב. והוא, ובכן, מהטובים שיש בשוק כיום. יש פה את Ryzen 9 5980HS, מעבד הדגל של AMD כיום, יחד עם 32 (!) גיגה זיכרון וכונן SSD בנפח טרהבייט. אפילו כרטיס המסך השני, שפועל כשזה החיצוני לא מחובר, הוא GTX1650 Max-Q הבהחלט סביר.
3 צפייה בגלריה
ROG Flow X13 GV301
ROG Flow X13 GV301
אבל למה צריך מסך מגע? ROG Flow X13 GV301
(צילום: אסוס)
אפילו המסך מעניין. אסוס היא אחת מהחברות שהחליטו השנה למתן את האובססיה שיש ליצרניות לפטופים עם יחס מסך 16:9, ומה שתקבלו כאן הוא מסך 4K בגודל 13.4 אינץ' וביחס 16:10. זו תוספת גובה מבורכת, שגם משפיעה על היכולת של אסוס לרווח את מקשי המקלדת וגם מאפשרת לדחוס יותר תוכן - הן ביישומים כמו דפדפן והן במשחקים. רוב רובם של המשחקים המודרניים יכולים לתמוך ביחס המסך הזה.
אם כבר הזכרתי את המקלדת, גם היא וגם משטח המגע הם מהטובים שקיימים כיום בלפטופים קטנים. לכתוב על הלפטופ היה תענוג, ומשטח המגע היה גדול מספיק כדי להשתמש בו בלי תסכול. הנקודה האחת שנראתה לי פחות הגיונית בתחום הקלט היא שהמסך הוא מסך מגע (לשחק על מסך שמלוכלך בטביעות אצבע זה לא הדבר הכי נעים בעולם), אבל לאסוס כנראה היה חשוב להכניס ללפטופ הזה כל טכנולוגיה זמינה.

גישה מינימליסטית

הפשרה המהותית ביותר בלפטופ הזה בכל הקשור למפרט היא בכניסות ויציאות. אם נתעלם מהחיבור הייעודי של כרטיס המסך החיצוני, תמצאו כאן שקע אוזניות, שקע HDMI, שקע USB-A אחד ושקע USB-C אחד. זה ממש לא הרבה, במיוחד כשחיבור ה-USB-C הוא גם זה שמטעין את המחשב. הפתרון הוא להשתמש במפצלים, ואסוס היא ממש לא החברה היחידה שמצמצמת את מספר החיבורים כדי להגיע לעובי ומשקל נמוכים, אבל זה עדיין מאוד מינימליסטי ללפטופ שקורא לעצמו לפטופ גיימינג, ואמור להתחשב ברצון של משתמשיו לחבר אליו אביזרים חיצוניים.
פשרה נוספת, שאופיינית לכל לפטופ גיימינג אבל כאן היא קיצונית במיוחד, היא על הנוחות התרמית שלכם בזמן הרצת משחקים. כשהמחשב מתאמץ יהיה לידיים שלכם חם. מאוד. בבדיקות שלי, אפילו שמערכת האוורור של המחשב הרעישה כמו מטוס בניסיון להוציא את החום החוצה, מרכז המקלדת התחמם לטמפרטורות מאוד לא נעימות - וזה עוד כשהמחשב עמד על שולחן. לא העזתי לשים אותו על הברכיים שלי. הדרך היחידה להתמודד עם הבעיה היא לבקש מהמחשב להירגע, מה שניתן לעשות באמצעות יישום נוח מאוד של אסוס שמאפשר לכם לקבוע כמה המחשב יתאמץ, הן ברמת המערכת כולה והן ברמת אפליקציה בודדת.
3 צפייה בגלריה
ROG Flow X13 GV301
ROG Flow X13 GV301
האם אסוס תאפשר לעדכן את הקופסאות החיצוניות?
(צילום: אסוס)
אם בלי כרטיס המסך הנוסף המחשב הזה הוא עוד לפטופ גיימינג סולידי מבית אסוס, השילוב עם הקופסה החיצונית מקפיץ אותו צעד אחד קדימה, ולא רק מבחינת גרפיקה. קודם כל, הוא מוסיף למחשב עוד חיבור HDMI, חיבור DisplayPort, חיבור רשת, 4 חיבורי USB וקורא כרטיסי SD. הוא גם משחרר את חיבור ה-USB-C של הלפטופ עצמו, מכיוון שהלפטופ יכול להיטען גם דרך החיבור הייעודי של הקופסה. החיבור הזה, אגב, סביר אך לא מדהים. במצב סטטי, שבו שני הרכיבים נמצאים על שולחן בלי לזוז, הוא עושה את העבודה, אבל הייתה פעם שבה בטעות ניתקתי אותו כשנגעתי קצת יותר מדי בכבל - אפילו שהוא היה במצב נעילה.
הביצועים של הקופסה החיצונית מרשימים. ציון 3DMark של המחשב עם הקופסה היה 10,279 - דומה לנייח גיימינג מודרני מתקדם. והוצאת כרטיס המסך (המאוד-מתחמם) לקופסה חיצונית עם אוורור משלה מאפשרת גם לתחזק את הביצועים האלה לאורך זמן בלי להלחיץ את המחשב. בנצ'מרק נוסף בו השתמשתי היה זה של Metro Exodus, מהמשחקים התובעניים בשוק. ברזולוציית HD ואיכות מקסימלית, בלי DLSS, קיבלתי 42.73FPS בממוצע - המון ללפטופ, לא רע לנייח גיימינג טוב.
מחירו הרשמי של ה-Flow X13 כיום בישראל הוא 15,290 שקלים. מצד אחד, הרבה מאוד כסף ללפטופ. מצד שני, אם חיפשתם לאחרונה לפטופ גיימינג שיכול להחליף מחשב נייח, זה כנראה מחיר שלא יפתיע או יפחיד אתכם במיוחד. אסוס מנסה לספק כמה שיותר תמורה למחיר הזה, הן במפרט והן באיכות הבנייה - ועל פניו היא מצליחה. למעט הבעיות שציינתי, לא מצאתי פגם מהותי במחשב.
מעבר לכך, יש תקווה שאסוס תמשיך לעדכן את הקופסאות החיצוניות כשייצאו דגמים חדשים של כרטיסי מסך, ובכך תאפשר לבעלי המחשבים לשדרג אותם - מה שבדרך כלל בלתי אפשרי בלפטופים. אך אם גיימינג, או פעילות אחרת שמצריכה את כל כוח העיבוד הגרפי שמחשב יכול לספק, לא נמצאים בראש מעייניכם, ההצדקה שהלפטופ הזה מספק למחיר שלו יורדת מאוד. בסופו של דבר, משחקים הם המטרה לשמה נבנה, וזו הנישה שבה הוא מנסה לנצח.