קוראים להם צ'יפים, שבבים, ובכל שנה מייצרים בעולם טריליון כאלה - בעיקר זיכרונות ומעבדים. לא השנה: משבר ייצור השבבים בעולם פוגע בהשקתם ובשיווקם של מוצרי אלקטרוניקה, תקשורת ומחשוב רבים. בענף הרכב הוא מחולל נזקים של ממש: מכוניות חדשות מבוססות היום על שבבים אלקטרוניים, וכשאלה, זעירים וזולים ככל שיהיו, לא ניתנים להשגה – רשימת יצרניות הרכב שנאלצות להשעות את הייצור במפעליהן הולכת וגדלה.
3 צפייה בגלריה
שבב
שבב
משבר השבבים. צירוף נסיבות אומלל
(צילום: shutterstock)
רק בשבוע שעבר דיווח אתר "בלומברג" על עיכוב של 60 שבועות בהזמנות נתבי אינטרנט לבתים פרטיים בארה"ב, דבר שפוגע במיליונים שעדיין עובדים מהבית, וכמובן – ביכולתן של ספקיות האינטרנט להוסיף מנויים חדשים לרשתות שלהן. באוסטרליה נאלצה חברת האינטרנט הממשלתית NBN להפסיק חיבור לקוחות חדשים לרשת בעקבות מחסור במודמים, שנבע מהיעדר שבבים אלקטרוניים. המשבר פגע גם במועדי ההשקה והשיווק של מכשירי סלולר חדשים, רכיבי מחשב כמו כרטיסי המסך הפופולריים שמייצרת Nvidia, וגם בזמינותן של קונסולות פלייסטיישן 5, אקס-בוקס ונינטנדו סוויץ'.

עוד כתבות בערוץ דיגיטל:

היצרנית המובילה בעולם בתחום שבבי הזיכרונות, TSMC הטאיוואנית, הזהירה לא מכבר כי מחסור השבבים העולמי צפוי להימשך אל תוך שנת 2022. TSMC מייצרת שבבים עבור אפל, AMD, קוואלקום ועוד, החולשות על נתחים גדולים במיוחד בשוק הטכנולוגיה העולמי. החברה עושה היום מאמץ יוצא דופן בניסיון לתת מענה לביקוש העצום, והיא מתכוונת להשקיע יותר מ-100 מיליארד דולר בהגדלת כושר הייצור, אבל ראשיה מודים שאין להם מענה מיידי. גם יצרניות שבבים גדולות אחרות, כמו אינטל, סמסונג וסוני, מתקשות לעמוד בביקושים. אפל נאלצה לדחות אשתקד בחודש את השקת אייפון 12 והודיעה על עיכובים בייצור מקבוקים ואייפדים.

אוגרות מלאים

למשבר אחראי צירוף נסיבות אומלל במיוחד. תחילתו בחרם שהטיל נשיא ארה"ב לשעבר טראמפ על ענקיות הטכנולוגיה הסיניות וואווי ו-ZTE, שעוד לפני שהחל רשמית מיהרו לאגור לעצמן כמויות ענק של שבבים. המשכו בהרחבת החרם גם על יצרנית השבבים הסינית הגדולה SMIC. ולקינוח הגיעו ההשבתות של מפעלי הייצור ברחבי העולם בשל נגיף הקורונה. בארה"ב הפגיעה הדרמטית בשיא המגפה הייתה במפעלים בקליפורניה, ולזו הצטרפה גם סופת הענק בטקסס בפברואר, שגרמה להפסקות חשמל שנמשכו ימים רבים, והביאה לסגירה זמנית של כמה מפעלים לייצור שבבים.
3 צפייה בגלריה
משרדי חברת TSMC בקליפורניה
משרדי חברת TSMC בקליפורניה
ב-TSMC הזהירו שהמשבר יימשך אל תוך 2022
(צילום: shutterstock)
בתחום המחשוב, המשבר החריף עוד יותר בשל הזינוק שחל בביקוש למחשבים ניידים לצורך עבודה מהבית ושיחות זום. גם כאשר חודשה בהם העבודה, רוב המפעלים הסיניים היו מנועים מלייצר עבור ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב, בגלל החרם. באחרים נוצר לחץ עצום: ההזמנות, שהופחתו בהתחלה בשל התחזיות הקודרות על התפשטות הקורונה, קפצו בבת אחת כשהתברר שהשימוש במחשבים, במסכים ובנתבים הוכפל ויותר. גם תעשיית הרכב, שבחודשים מרץ ואפריל 2020 כמעט שהושבתה, חזרה בבת אחת לתחייה כשהחלו הדיווחים על התמתנות המגפה. הנזק כבר נגרם: השבתה של פס ייצור כזה היא עניין של דקות, אבל התנעתו מחדש אורכת חודשים. במקביל, עלויות המשלוח קפצו עד פי עשרה. הרבה פחות מטוסים מרחפים כיום בשמי העולם. מחסור חמור נוצר גם במכולות להובלה ימית של סחורות.
היום, יצרניות השבבים מדווחות על הזמנות יתר של פי שלושה מיכולת הייצור שלהן, והמצב רק מחמיר. עם זאת, גורמים בענף מעריכים כי חברות מזמינות שבבים מעבר לצרכיהן כדי לאגור מלאים, ובכך גורמות לתגובת שרשרת.

סיוע של 50 מיליארד דולר

המשבר כל כך חמור, עד שבארה"ב הוא נתפס כבר כבעיה לאומית. בשבוע שעבר קיים הנשיא ביידן פסגה וירטואלית עם ראשי ענקיות הטכנולוגיה והודיע על כוונתו להשקיע 50 מיליארד דולר בייצור מוליכים למחצה ובמחקר בתחום. לפי מנכ"ל אינטל החדש, פט גלסינגר, המטרה היא שארה"ב תחזור לייצר לפחות שליש מתפוקת השבבים העולמית, לעומת כ-12% בלבד כיום.
3 צפייה בגלריה
הנשיא ביידן אוחז בשבב
הנשיא ביידן אוחז בשבב
גם הנשיא ביידן מודאג
(צילום: רויטרס)
לדברי אלי אדדי, מנכ"ל רשת דינמיקה, המשבר לא פוסח על השוק הישראלי. "אצל רוב היבואנים, זמינות המלאים נמוכה וזמני האספקה ארוכים מהרגיל. היצרניות שולחות לנו כמויות נמוכות משהזמנו, או שיש עיכוב בזמני ההגעה. לדוגמה, במכשירים החדשים מסדרת גלקסי A52-A72 של סמסונג, המלאים נמוכים מהרצוי. יש מכשירים של שיאומי שיצאו בסין וטרם הגיעו להפצה עולמית".
על פי הערכת "הגרדיאן" הבריטי, המחסור בשבבים צפוי להימשך עד שנתיים. אנליסטים שמצטט העיתון טוענים כי היצרניות נמצאות בעיצומו של תהליך העלאת מחירים: "צפו לכך שמכוניות יעלו יותר וטלפונים יעלו יותר". אדדי: "אנחנו לא מתכננים להעלות מחירים; השוק דינמי והתחרות אגרסיבית. עד עכשיו הצלחנו לספוג את העלויות ואנחנו עושים את מירב המאמצים להמשיך כך. מצד שני, חייבים לקחת בחשבון שהכל במגמת עלייה".