כשעברנו, משפחתי ואני, לדירה משלנו בשנה שעברה, תכננתי את מערכת הבית החכם לפרטי פרטים. יש לי ממסר חכם במפסקים, שקע רשת בכל חדר, מחשב זעיר מבוסס רסברי פיי עם שרת שמנהל את העניינים, נורות חכמות ומכשירי חשמל חכמים.
2 צפייה בגלריה
המנעול החכם של Nuki
המנעול החכם של Nuki
17 דקות התקנה. נוקי 3 פרו
(צילום: Nuki Home Solutions GmbH)
הדבר האחד שעליו הסתכלתי בחשדנות מסוימת היה מנעול חכם. קודם כל, פתיחת דלת לא נראתה כמו בעיה מהותית כל כך. שנית, פחדתי לסמוך על טכנולוגיה ולמצוא את עצמי בלי מפתח מול דלת נעולה. בנוסף, מטרידה אותי המחשבה שה"חוכמה" של המנעול שלי תהווה נתיב התקפה שדרכו פורצים יוכלו לגשת לדירה שלי.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

כשהשתכעתי לתת למכשיר כזה צ'אנס, היו לי כמה דרישות: התקנה עצמית בלי החלפת צילינדר וסקירה ארוכת טווח של לפחות כמה חודשים כדי לבדוק את האמינות של המכשיר.
על המדפים בישראל יש רק מנעולים חכמים בודדים שלא ידרשו מכם החלפת צילינדר, אחד מהם הוא Nuki. המותג האוסטרי קיים כבר כמעט עשור ומתמחה במנעולים חכמים שאפשר להתקין בלי החלפת צילינדר או הזמנת טכנאי. מרגע פתיחת הקופסה של נוקי 3 פרו, לקח לי 17 דקות לקרוא את ההוראות ולמלא אחריהן. הפעולה כללה הברגה החוצה של לשונית המנעול בצד הדלת, הרכבה במקומה של לשונית שנוקי יכול לסובב, והרכבת המנעול עצמו. כמה דקות לאחר מכן כבר התקנתי את חיישן סגירת הדלת ואת הקודן.
ארבעה חודשים אחרי ההתקנה ההיא, אני רואה בנוקי חלק בלתי-נפרד משגרת היום שלי. עברו כמה שבועות עד שהעזתי לצאת לראשונה מהבית בלי מפתח (שמתי לב לזה רק למחרת) אבל כיום אני עושה את זה לא מעט, ומספר הפעמים שבהם דלת הבית נשארת פתוחה בלילה בטעות ירדה לאפס. כשצריך להוציא את הכלבה בערב ואנחנו בעבודה, אפשר לפתוח את הדלת לדוגסיטר מרחוק או לתת לאפליקציית נוקי שלו הרשאת כניסה זמנית.
גם התסריטים העתידיים מעניינים מאוד. כשהילד יגדל קצת, לא נצטרך לפחד שהוא לא יוכל להיכנס לבית בלי מפתח. מתישהו, אולי נסכים לפתוח דלת לשליח כדי שיכניס חבילה כשאנחנו לא בבית (ואולי לא, כי בכל זאת מדובר בסיכון אבטחה). ה-Nuki גם מחובר למערכת הבית החכם של אפל בזכות חיבור הומקיט מובנה - כן הייתי צריך להזיז את ה-Apple TV קצת קרוב יותר לדלת כדי שהוא יזוהה - והוא מאפשר לי לראות את הסטטוס שלו מהאייפון בקלות.

מחסום פסיכולוגי

בקיצור, יש הרבה מה לאהוב במוצר הזה והקטגוריה שהוא מייצג. וכאן, אתם כנראה כבר רואים את ה"אולי" מתקרב. הוא אכן מגיע, אבל טבעו פחות טכנולוגי ויותר פסיכולוגי.
כן, יש ל-Nuki 3 Pro כמה בעיות טכנולוגיות לגמרי. חיישן טביעת האצבע בקודן, למשל, לפעמים לא מזהה את האצבע בפעם הראשונה (ואז פותח מיידית בפעם השנייה). והקודן עצמו לא כולל את הספרה 0, מה שקצת מעצבן כי תצטרכו למצוא סיסמה שלא כוללת את הספרה הזו.
בנוסף, היו כמה פעמים שבהן במקום ללחוץ על חץ אחורה בקודן לסגירת הדלת שמתי אצבע בקורא הטביעות שפתח אותה. אפשר להחליף לנעילה באמצעות הקוד או טביעת האצבע, אבל אז אי אפשר להשתמש במקש אחורה - ומנגנון טביעות האצבע, כאמור, לא תמיד עובד בניסיון הראשון.
בעיה מהותית יותר היא בסוללה שמגיעה עם ה-Nuki 3 Pro. היא מתרוקנת אחרי בערך חודש וחצי - חודשיים של שימוש סביר (בגרסה שאינה פרו צריך להחליף סוללות). הן האפליקציה והן האור במנעול עצמו מתריעים שהסוללה הולכת להיגמר. אבל אם תחברו אותה למטען USB-C מודרני, יש שלוש אפשרויות: או שהיא תיטען כמו שצריך, או שהיא תיטען קצת, או שהיא לא תיטען בכלל.
2 צפייה בגלריה
המנעול החכם של Nuki
המנעול החכם של Nuki
לא תמיד מזהה את האצבע בניסיון הראשון. Nuki 3 Pro
(צילום: Nuki Home Solutions GmbH)
נבירה בהוראות ובאתר אחרי כמה לילות שבהם ניסיתי להטעין את הסוללה ועדיין קיבלתי התראה בבוקר, הבהירה שהסוללה צריכה מטען פשוט ולא מתוחכם, בלי שטיקים של הטענה מהירה. אלה רק גורמים לו לעבוד פחות טוב, או לא לעבוד בכלל. אחרי שאיתרתי את המטען הכי פשוט שלי, הטענתי את הסוללה, אבל אחרי יומיים שוב קיבלתי התראה על סוללה חלשה. הוצאתי את הסוללה, הכנסתי, והמצב התעדכן ל-100%. באג? כנראה.
הבעיה המהותית יותר היא שהבאגים המינוריים גורמים לי לפחד בכל פעם שאני יוצא מהבית בלי מפתח. אגיד בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: לא קרה שננעלתי מחוץ לבית בגלל נוקי ואין לי שום סיבה להניח שזה יקרה. אבל בכל פעם שהאצבע שלי לא מזוהה בפעם הראשונה, או כשהמנעול עושה רעש בלי סיבה (קרה כמה פעמים, ואם הבנתי נכון, זה כיול-עצמי כי הוא זיהה בעיה אפשרית ורצה להתריע), אני חושש.
ועדיין, חרף כל החששות, זה מוצר הבית החכם האהוב עליי כרגע. לא ציפיתי שהנוחות שאותה הוא יכניס לחיי תשמח אותי כל כך כשאני חוזר הביתה ולא צריך לחפש את המפתח בתיק, או כשאני יכול לוודא שאכן סגרתי את הדלת כשאני נמצא בעבודה. ניתן להשיג באתר היבואן וברשתות אלקטרוניקה. מחיר: 1,369 שקלים לגרסת הפרו ו-680 שקלים לקודן. הגרסה הרגילה (ללא חיבור WiFi עבור שליטה מרחוק וחיבור לבית חכם, וסוללה) נמכרת עם קודן פשוט יותר, ללא חיישן טביעות אצבע, ב-999 שקלים. ניתן להוסיף לה קופסת גישור להוספת יכולות בית חכם.