ברגעיה הטובים, ויש הרבה כאלה, ה-ROG Ally של אסוס היא מכונת משחקים ניידת מרהיבה: השליטה נוחה, המסך מעולה ומשחקים שיועדו למחשבי גיימינג שבהם רק הכרטיס הגרפי גדול יותר מה-Ally כולה רצים עליה בהצלחה. ברגעיה הרעים, ה-Ally היא שילוב בין מערכת הפעלה שאינה מותאמת לחוויה המהודקת שנדרשת מקונסולה ניידת לבין יישום שלא עושה מספיק כדי להסתיר את מערכת ההפעלה הזאת ולגרום למשתמש לשכוח ממנה.
3 צפייה בגלריה
Asus ROG Ally
Asus ROG Ally
Asus ROG Ally
(צילום: Asus)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

באמצע עומדת שאלת השאלות: האם אסוס רצינית לגבי המכשיר הזה וקטגוריית המחשבים שהוא מייצג, או שמא מדובר בבלון ניסוי? אם היא רצינית, השקעה בתוכנה תוכל כנראה לפתור לא מעט מהבעיות של ה-Ally. זה ייקח זמן, וידרוש מאסוס מאמץ בתחום התוכנה, שבו היא לא פעם מפשלת, אבל יש פה בסיס לבנות עליו. אם, לעומת זאת, אין לאסוס כוונה להשקיע יותר מדי, והיא תתייחס ל-Ally כאל סתם עוד לפטופ שהיא משיקה, הסיפור צפוי להיות הרבה יותר עצוב.

סטים דק, מאחורייך

קצת יותר משנה לאחר שחברת Valve הוכיחה את ההיתכנות של קטגוריית מחשבי-גיימינג-בתצורת-קונסולה עם הסטים דק (Steam Deck) שלה, אסוס היא הראשונה מבין יצרניות הלפטופים הגדולות שקוראת עליה תיגר. המפרט שלה, ולא פחות חשוב - מערכת ההפעלה שלה, הם ניסיונות להציג את המגבלות של הסטים דק כחסרונות.
כך, בליבו של המכשיר תמצאו את Z1 Extreme של AMD - שילוב בין מעבד לכרטיס גרפי. בהשוואה ל-Van Gogh, המעבד-כרטיס-גרפי ש-AMD בנתה עבור הסטים דק, יש כאן פי שניים יותר ליבות (16 לעומת 8), והן יכולות להגיע למהירות גבוהה יותר (5.0 גיגה-הרץ בהשוואה ל-3.6 גיגה). גם החלק הגרפי שופר, עם 12 יחידות עיבוד בהשוואה ל-8 של הסטים דק, כשהיחידות משתמשות בארכיטקטורה חדשה יותר, RDNA 3.
3 צפייה בגלריה
Asus ROG Ally
Asus ROG Ally
Asus ROG Ally
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
הסיכום של הפסקה הקודמת הוא שעל פניו, מדובר במכונת משחקים חזקה יותר, אם כי זה לא תמיד מורגש. מה שכן מורגש זה המסך. כמו בסטים דק גודלו הוא 7 אינץ', אבל הרזולוציה גבוהה יותר (1920x1080 בהשוואה ל-1200x800), ואפילו חשוב מכך, קצב הרענון גבוה יותר. הסטים דק יכול להגיע ל-60 פריימים לשנייה וה-Ally ל-120 פריימים לשנייה, כשיתרון נוסף הוא שבניגוד לסטים דק, המסך של ה-Ally יכול לשנות את הקצב שלו בהתאם לדרישות המשחק, כדי למנוע מצב שבו אין למסך מה להציג כי המעבד לא מצליח לעמוד בקצב.

כשזה כיף, זה ממש כיף

זה באמת מסך מעולה. המסך של הסטים דק די מחוויר בהשוואה אליו. וצריך גם להוריד את הכובע בפני אסוס שהצליחה, בניסיון הראשון שלה, ליצור קונסולה ניידת שמרגישה טוב בידיים. הסטיקים ממוקמים כמו שצריך, ההדקים מרגישים טוב, הכפתורים נותנים את התחושה שהם אמורים לתת. אפילו מנוע הרטט טוב.
משקלה של ה-Ally הוא 608 גרם. זה אי שם בקצה העליון של סקאלת הנוחות כשמדובר במכשיר שצריך להחזיק בידיים לאורך זמן בידיים, אבל מהצד הנכון של הגבול הזה. הצלחתי לשחק בה כמה שעות בלי לעייף את הידיים, אבל זה לא הסוויץ' לייט שבה קל לי לשחק כשאני שוכב במיטה.
נקודה נוספת לטובתה של ה-Ally היא הרעש שמאוורריה עושים. גם כשהמכשיר ממש מתאמץ, עם משחקים שהוא לא באמת אמור להיות מסוגל להריץ כמו Metro: Exodus, המאווררים שקטים מספיק כדי לא לעצבן ולא להפריע לחוויה.
אסוס, בהיותה מותג שחושב על גיימרים כעל אנשים שלא יכולים לחיות בלי תאורה צבעונית, דחפה גם נורות LED למכשיר, בין השאר מסביב לסטיקים, אבל לשמחת כולנו אפשר לכבות את התאורה הזו. זה לא קל, ועל כך ארחיב בהמשך, אבל אפשרי.

מחשב גיימינג, בערך

באשר לביצועי משחקים, אתם מקבלים כאן את החוויה הכי טובה שיש כרגע בתצורת מחשב-דמוי-קונסולה, אבל לא תמיד בצורה מאוד בולטת לעין. כשה-Ally מחוברת לחשמל, היא יכולה להוציא את המיטב מהמעבד שלה. כשהיא ניידת? הביצועים מוגבלים יותר, כדי שהסוללה לא תתרוקן תוך כמה דקות. אז היא נהיית דומה הרבה יותר לסטים דק.
זה כן אומר שתוכלו להריץ הרבה מאוד משחקים מודרניים, בהם להיטים כמו Elden Ring ו-God of War. בשניהם קיבלתי יותר מ-30 פריימים לשנייה ברזולוציית 1080p, וכשהורדתי את רזולוציית המסך ל-720p קיבלתי קרוב יותר ל-50 פריימים לשנייה - כשהקונסולה לא מחוברת לחשמל.
רק אל תצפו להרבה זמן משחק ככה. הגעתי ל-107 דקות כשניסיתי לשחק God of War בהגדרות נמוכות-יחסית ואפילו הגבלתי אותו ל-30 פריימים לשנייה. זה לא מאוד רחוק מהסטים דק, שיש לו את אותה קיבולת סוללה - 40 וואט-שעה, אבל מעבד פחות חזק ומסך פחות תובעני לבזבז עליהם את הקיבולת.

כשזה רע, זה ווינדוס

עקב האכילס של ה-Ally הוא מערכת ההפעלה שלה. על הנייר זה אמור להיות יתרון: מהרגע הראשון אתם מקבלים גישה לכל חנויות המשחקים הקיימות, לא רק ל-Steam. יש לכם מינוי גיים פאס? השתמשו בו. חלק מספריית המשחקים שלכם נמצאת בשירותי משחקים אחרים? לא תצטרכו להסתבך עם התקנות מוזרות כדי להגיע אליהם. רוצים להתקין אופיס? אתם מוזרים, אבל בכיף שיהיה לכם.
אבל ווינדוס 11 לא מותאמת לחוויה שאנחנו מצפים לה מקונסולה ניידת, ואסוס יודעת את זה. היא מבינה שאנחנו רוצים להדליק את המכשיר ולהיכנס למשחק תוך כמה שניות, בלי פופ-אפים מעצבנים או הסתבכות עם מקלדת וירטואלית. כדי לפתור את הבעיה, היא בנתה עבור ה-Ally גרסה מיוחדת של יישום ה-Armoury Crate שלה, שקיים גם במחשבי גיימינג ומנסה להיות מרכז בקרה של כל מה שקשור למשחקים. היא גם הוסיפה כפתורים פיזיים לגישה אל היישום הזה על המכשיר עצמו.
3 צפייה בגלריה
Asus ROG Ally ומעליה Steam Deck
Asus ROG Ally ומעליה Steam Deck
Asus ROG Ally ומעליה Steam Deck
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
לפעמים זה עובד בסדר. בהחלט היו מקרים שבהם הדלקתי את המכשיר, הייתי בתוך Armoury Crate בתוך כמה שניות, ובתוך משחק מספר שניות לאחר מכן. אבל היו גם לא מעט פעמים שבהן משהו השתבש. כמה פעמים, לא ברור לי למה, המכשיר הציג לי במקום את שולחן העבודה במקום את היישום של אסוס והודעת שגיאה חסרת פשר. לפעמים המשחק שעלה הופעל משום מה בגרסת חלון, עם הממשק של ווינדוס. היו פעמים שבהן לא הצלחתי לחזור למשחק פועל אחרי שעברתי רגע ליישום השליטה. זה היה מתסכל ממש.
גם בתוך ה-Armoury Crate עצמו יש בליל הגדרות לא ברור. התאורה סביב הסטיקים? מצאתי לפחות שלושה תפריטים שלמיטב הבנתי היו אמורים לכבות אותה עבורי. אחד מהם כיבה אותה חלקית. משום מה התאורה עדיין הבהבה כשהמכשיר היה כבוי. השני לא עשה כלום. השלישי פטר אותי מעונשה.

חייבים לחשוב על תסריטי שימוש

אני בהחלט מבין שאני מתאר פה חוויה סטנדרטית לגמרי עבור מחשב גיימינג. ובמחשב, התרגלנו לדברים האלה. אלט-טאב לא חוזר למשחק? כנראה שזה משחק שלא תומך בו. משהו קורס? נו שוין, נפעיל מחדש. אבל מה שמכתיב כאן את החוויה זה הניידות. כשאני באוטובוס או ברכבת, אין לי כמה דקות לבזבז על פתרון תקלות - אני רוצה לשחק.
האם זה הופך את המכשיר לגרוע? לא. ואם רוב ספריית משחקי המחשב שלכם אינה ב-Steam, יש סיכוי לא רע שעדיף להתמודד עם המגבלות של חלונות על ה-Ally ולא על הסטים דק. בכל זאת, המעבד חזק יותר, המסך טוב יותר, ולא צריך להתאמץ כדי בכלל להתקין את מערכת ההפעלה על המכשיר.
אבל קשה גם להתעלם מהעובדה שהסטים דק מציע חוויה מהודקת יותר, עם תמיכה מרשימה מצד אחת החברות הגדולות בעולם הגיימינג.

התחלה מבטיחה

אני ממש מקווה שה-Ally יצליח, גם כדי שלאסוס יהיה תמריץ להמשיך ולשפר את התוכנה שלו וגם כי אני באמת מאמין בזה שמחשבי גיימינג כאלה מספקים חוויה שהייתה חסרה לשחקני PC. אבל אני גם לא יכול להמליץ עליו בלב שלם לכל גיימר באשר הוא, בגלל החסרונות שמניתי והמחיר הגבוה-יחסית - 3,300 שקלים.
אישית, אני מרגיש בחסרונו בעיקר במצבים שבהם אין לי בעיה להשקיע כמה דקות בהתעסקות עם חלונות או הפעלת משחק מחדש. כשאני בבית על הספה ורוצה לשחק במשהו שאינו משחק מובייל או סוויץ' במקביל לצפיה בריאליטי בישול טראשי, ה-Ally יכול להיות חברי הטוב. נשאר רק לקוות שבקרוב, הוא יהיה אטרקטיבי מספיק גם מחוץ לבית.