מקרן הקול החדש של סונוס, ריי (Ray), הוא המוצר הראשון של החברה בשנים האחרונות שאפשר להגדיר כ"גרסה מוזלת". זה לא שהוא זול במיוחד - תוכלו למצוא לא מעט מקרני קול במחיר הנמוך מ-1,099 השקלים שתתבקשו לשלם עליו אצל היבואנית באג - אלא שהוא זול בהשוואה למה שסונוס הרגילה אותנו אליו.
2 צפייה בגלריה
סונוס ריי
סונוס ריי
סונוס ריי. עיצוב מינימליסטי ויפה
(צילום: סונוס)

עוד סקירות שיעניינו אתכם:

מתחריו של ריי בתוך החברה הם הדור השני של מקרן הקול Beam, שעולה, 1,799 שקלים, ומקרן ה-Arc שעולה 3,199 שקלים. כדי להגיע למחיר הנמוך-יחסית-לעצמה, סונוס הייתה צריכה להתפשר על כמה דברים. במקומות אחרים, היא דווקא סירבה לייצר פער בין הריי לבין רמקולים יקרים יותר. התוצאה? מוצר שקל מאוד להמליץ עליו, אבל לקהל מאוד-מאוד ספציפי.
נתחיל ממה שמשותף למקרן הקול הזה ולכל ליין הרמקולים העכשווי של סונוס: עיצוב מינימליסטי יפה, תהליך התקנה פשוט מאוד, וחיבור WiFi. גם בסאונדבר הזול ביותר שלה - ומלכתחילה זה הרי מוצר שמיועד לקבל צליל ממסך שנמצא לצידו - סונוס לא מוכנה לוותר על חיבור ה-WiFi. זו לא תלונה, כן? היכולת להזרים אליו מוזיקה בלחיצת כפתור מאחד משירותי המוזיקה הנתמכים היא מבורכת. ואם יש לכם רמקולים אחרים של סונוס בבית, יש ערך ביכולת לשלוט בכולם דרך האפליקציה המאוד נוחה של החברה.
ה-WiFi גם מאפשר לחבר למקרן הקול הזה שלושה רמקולים נוספים: שניים שאמורים לשמש כערוצים אחוריים וכן את הסאבוופר של החברה. ואם אתם תוהים מי בדיוק ירצה לחבר למקרן קול בשווי 1,099 שקל סאבוופר שעולה 3,199 שקל, הדלפות גורסות כי לא רחוק היום שבו סונוס תכריז על סאב זול יותר בדיוק למטרה הזאת.
עוד דבר שמקרן הקול הזה קיבל במתנה מאחיו הגדולים והיקרים זו תמיכה ב-Trueplay - מנגנון שמשתמש במיקרופון של האייפון או האייפד שלכם (סליחה משתמשי אנדרואיד, בסונוס טוענים שהמיקרופונים במכשירים שלכם לא מספיק אחידים ברמתם) כדי למדוד את החדר, להבין את מרחק הצפייה ולהתאים את הצליל. זה לא גימיק אלא שיפור מועיל מאוד.

החיבור החסר

אבל כאמור, יש גם פשרות. הבולטת שבהן היא החיבור הפיזי: כאן הוא נעשה אך ורק דרך כבל אופטי, ולא דרך HDMI כמו במקרני הקול היקרים יותר. מצד אחד, זה מגדיל מאוד את התמיכה - גם במסכים ישנים, נטולי HDMI, יש סיכוי לא רע שתמצאו חיבור אופטי. ובגלל שהרמקול הזה לא תומך בתקנים מתקדמים כמו דולבי אטמוס, הוא לא צריך את רוחב הפס ש-HDMI מספק.
אבל גם אם מבינים את ההגיון, זו עדיין פשרה כואבת. קודם כל, כי דרך HDMI אפשר לשלוט גם בעוצמת הצליל, ואילו דרך חיבור אופטי לא. הפתרון של סונוס הוא מקלט אינפרה-אדום שאותו ניתן לתכנת בצורה פשוטה מאוד לעבוד עם השלט של הטלוויזיה או הממיר שלכם, אבל זה עדיין תהליך שצריך לעבור. שנית, זה מקשה מאוד לחבר את הרמקול למחשב. יש הרבה יותר סיכוי שיהיה לכם שקע HDMI פנוי במחשב מאשר חיבור אופטי.
את החלק האחרון אפשר לפתור באמצעות כרטיס קול חיצוני עם יציאה אופטית או אם המסך שאליו המחשב שלכם מחובר הוא בעצם טלוויזיה עם יציאה אופטית משלה. אבל עדיין, זה סאונדבר מושלם לשולחן העבודה שקשה יחסית לחבר למחשב, וחבל.
2 צפייה בגלריה
סונוס ריי
סונוס ריי
יש גם בשחור. סונוס ריי
(צילום: סונוס)
מבחינת הסאונד, קשה לי לראות מצב שבו הריי לא יהווה שיפור בהשוואה לרמקולים המובנים של הטלוויזיה. סונוס אמנם מרגישה לפעמים כמו חברת טכנולוגיה שבמקרה נכנסה לתחום האודיו, אבל בהחלט יש לה מה להציע בו, ואפילו שיש כאן רק ארבעה רכיבים (שני מיד-וופרים במרכז ושני טוויטרים שממוקמים בזווית בצדדים), רוב התדרים נקיים ונשמעים די טוב. לא מאוד אהבתי את הבס שהמכשיר מייצר, בייחוד בסצינות שבהן הוא אמור לרעום, אבל קשה לבקש יותר מזה באריזה כל כך קטנה.

סאונדבר לחדר השינה

האריזה הקטנה והמחיר הנמוך שמתלווה אליה הם גם הסיבה לכך שמקרן הקול הזה אפילו לא מנסה לתמוך בדולבי אטמוס ולייצר ערוצי גובה. הוא מיועד לצליל סטריאו בעיקר, ויכול לפענח גם דולבי 5.1 בצורה טובה יחסית אם מדובר בחדר קטן ולא מאוד טובה אם מדובר בחדר גדול. מצד שני, בגלל שכל הרכיבים פונים קדימה, סונוס מזמינה אתכם לשים את מקרן הקול הזה בתוך המדף של שידת הטלוויזיה שלכם ואומרת שזה לא יפגע בצליל שלו.
ניסיתי את הריי הן כרמקול לטלוויזיה בסלון והן כרמקול למחשב הביתי, באמצעות כרטיס הקול החיצוני Douk U2. אם הייתי צריך מקרן קול לסלון, ההשקעה של עוד 700 שקלים כדי לקבל את היתרונות של ה-Beam - תמיכה (מוגבלת, אבל עדיין קיימת) באטמוס, יותר רכיבים, שליטה קולית שנעדרת מהריי - הייתה כנראה הגיונית עבורי. אבל אם אתם רוצים מקרן קול למסך משני בחדר שינה, או אם יש לכם את הרכיבים הנכונים כדי שהריי יעבוד כתחליף לרמקולים של המחשב, מדובר בעסקה משתלמת למדי של סונוס.