החל מהיום סמארטפון האנדרואיד שלכם הוא חלק מרשת איתור רעידות אדמה חדשה, שמפעילה חברת גוגל העולמית. המידע על רעידת האדמה נקלט בחיישן התנועה (אקסלרומטר) הקיים בטלפון, וגוגל מצרפת את הנתונים, מזהה את מוקד הרעש ומציגה את המידע באמצעות מנגנון החיפוש שלה. כל משתמש אנדרואיד, שאישור את רישום היסטוריית המיקומים שלו, מצורף אוטומטית לרשת החדשה.
3 צפייה בגלריה
גוגל רעידות אדמה
גוגל רעידות אדמה
גוגל רעידות אדמה
(איור: Google)
פיתוח המערכת נעשה במרכזי הפיתוח של גוגל בחיפה ובתל אביב, על ידי צוות תגובה לאסונות (crisis response). בשנה שעברה הציג הצוות מערכת שפיתח למעקב אחר שטפונות. באירוע לעיתונאים הציגה היום גוגל ישראל שתי מערכות העושות שימוש ביכולת הסיסמוגרפית של מכשירי האנדרואיד: מערכת הצגת מידע על מוקדי הרעש שפועלת בכל העולם ומערכת להצגת מידע של מערך זיהוי רעידות האדמה של קליפורניה, שמופעלת שם בלבד.
3 צפייה בגלריה
גוגל רעידות אדמה מור שלזינגר
גוגל רעידות אדמה מור שלזינגר
מור שלזינגר. "החלטות של חיים ומוות בתוך שניות"
(צילום: Google)
מור שלזינגר, מנהלת קבוצת הנדסה בתחום ניהול אסונות של גוגל, אמרה: "זה רגע של גאווה ישראלית. בזמן אסון אנשים צריכים לקבל החלטות של חיים ומוות בתוך שניות והרבה מהם אנשים נכנסים לגוגל לשאול ארבע שאלות: מה קורה, איפה זה קורה, כמה חמור המצב ומה אני צריך לעשות. העלנו קשת של מוצרי חיפוש למתן תשובות, SOS alert שפותחה כאן בישראל, מוצר ההתרעה על שטפונות ועכשיו רשת גילוי רעידות האדמה הגדולה בעולם".
3 צפייה בגלריה
גוגל רעידות אדמה נופר פלד לוי,
גוגל רעידות אדמה נופר פלד לוי,
מנהלת המוצר נופר פלד לוי
(צילום: Google)
נופר פלד לוי, מנהלת המוצר, אמרה כי מחקרים מראים שניתן להציל אלפי אנשים באסונות באמצעות מתן מידע מהר יותר, וזו מטרת המערכת החדשה. בשיתוף צוות האנדרואיד של גוגל בקליפורניה פותחה הטכנולוגיה שאוספת את נתוני הרעידות מהטלפונים. "כשמספיק מכשירים מדווחים על רעידות, אנחנו יודעים ברמת ודאות מאוד גדולה שבאמת יש רעידת אדמה. אנחנו מעבירים את המידע לעולמות החיפוש, בצירוף הנחיות לציבור מה צריך לעשות", אמרה. בשלב זה, המידע יהיה זמין רק באמצעות חיפוש.
בגוגל מציינים שגם מעקב החיפושים שעושה הציבור בגוגל יכול להעיד על התרחשותם של אסונות. כך למשל בעקבות רעידת האדמה בעוצמה של 3.5 בסולם ריכטר, שהתרחשה בצפון הארץ, נרשמה עליה של של 1,300 אחוזים בחיפוש "רעידת אדמה עכשיו" ושל 650 אחוזים בחיפוש "רעידת אדמה היום".