תשעה חודשים מאז שהוכרזו בכנס המובייל העולמי בברצלונה (MWC), הדור החדש של משקפי המציאות המעורבת של מיקרוסופט - הולולנס 2, מגיע למדפים. תחילה הם יסופקו עבור כלל ההזמנות המוקדמות, ולאחר מכן יהיו זמינים לרכישה. הולולנס 2, נזכיר, הם לא מוצר צרכני - אלא מיועדים לסקטור המסחרי, בחסות תג המחיר הגבוה שלהם שעומד על 3,500 דולר.
"מאז שהכרזנו עליהם בכנס בברצלונה קיבלנו תגובות מדהימות", מספר גרג סאליבן, מנהל תקשורת בכיר לענייני מציאות מעורבת (MIxed Reality) במיקרוסופט. "אנשים מאוד מתרגשים לקראת המוצר הזה, והם מבינים שלא מדובר רק באיזו תוספת קטנה לעומת המוצר הקודם".  משקפי המציאות המעורבת של מיקרוסופט הושקו לראשונה ב-2015, ולקח לחברה כמעט ארבע שנים לשחרר דור חדש. בינתיים, נבנה אקו-סיסטם שלם סביב הטכנולוגיה, עם שורה ארוכה של יישומים - כולל הדמיות רפואיות בחדרי ניתוח (הראשון שבהם נערך בישראל), הדרכות טכניות בשלט-רחוק, ותוכניות לימוד ואימון מבוססות אובייקטים דיגיטליים בתלת-ממד.
אפילו בחברת החשמל נערך פיילוט שבמסגרתו צוידו טכנאים במשקפיים. בארבע השנים האלה, נעשתה עבודה לשכלול יכולות המשקפיים, בין היתר באמצעות טכנולוגיות חדשות - וגם כאלה ששומשו מחדש, כמו הקינקט. 
3 צפייה בגלריה
הולולנס 2
הולולנס 2
הולולנס 2. לשימוש מסחרי בלבד
(צילום: מיקרוסופט)
"במובן מסוים, זה העתיד של תחום המחשוב", אומר סאליבן. "זה עוד שלב בדרך, במסע שאנחנו במיקרוסופט נמצאים בו כבר כמה עשורים - וזה המסע להפיכת אינטראקציה של בני-אדם עם תוכן דיגיטלי, לכזו שנעשית לפי התנאים האנושיים. אנחנו קוראים לזה אינטראקציה אינסטינקטיבית. את אנושית? אז אני לא צריך להסביר לך כלום - את פשוט מניחה אותם על הראש ואת כבר תדעי להשתמש בהם".
סאליבן נזכר בימים הראשונים שלו בחברה ומוצא נקודות השקה: "אני זוכר את הימים שבהם היינו צריכים להסביר ללקוחות שלנו את היתרונות של שימוש בממשק GUI (ממשק משתמש גרפי, בניגוד לממשק מבוסס טקסט שדרש מאנשים להקליד פקודות כדי להפעיל מחשב - ה.ב). זה היה צעד אחד בכיוון, עברנו לאינטראקציה מבוססת דו-ממד, שיותר דומה לאינטראקציה אנושית. הצעד הבא הוא תלת-ממד, וזה מה שאנחנו עושים פה. זו אבולוציה טבעית".

"חוסך טיסות בכל העולם"

בהשוואה לדור הקודם, הולולנס 2 אכן מרגישים הרבה יותר טבעיים ונוחים לשימוש. את ההדגמה אני מקבלת במהלך כנס איגנייט של מיקרוסופט שנערך השבוע באורלנדו, וקשה שלא להרגיש בהבדל. חצי דקה של כיול עקיבת עיניים וכבר אפשר להתחיל לעבוד איתם. מה שמעניין בחוויה הוא, שככל שחושבים פחות על איך בדיוק להזיז את הידיים ולבצע מחוות - ככה האינטראקציה קורית בצורה יותר חלקה.  "אחד המאפיינים הבולטים ביותר של תעשיות שיש להן הרבה מה להרוויח ממציאות מעורבת, הוא שהן כאלה שדורשות הרבה מאוד כסף: נפט, ייצור מטוסים, מכשור רפואי, מפעלים עם מכשור כבד - כי ציוד מאוד מורכב ויקר הוא כזה שגם קשה יותר להתקין אותו, להשתמש בו ולתחזק אותו. בתרחישים האלה מבינים את הערך המשמעותי של מציאות מעורבת. כשטיסנקרופ מציידת מומחה מעליות שלה בהולולנס - מכשיר שעולה 3,500 דולר, היא מחזירה את השווי שלו מהר מאוד בחיסכון על להטיס אותו לכל העולם כדי לפתור תקלה", מסביר סאליבן. 
3 צפייה בגלריה
הולולנס 2
הולולנס 2
חצי דקה של כיול ואפשר להתחיל לעבוד
(צילום: מיקרוסופט)
"אנחנו מתחילים לראות גם הרבה מאוד שימושים יצירתיים", הוא אומר. "יש להקת בלט בניו-יורק שיצרה מחול הולוגרפי שבו הרקדנים נמצאים באינטראקציה עם רקדנים דיגיטליים, והקהל יכול לראות את זה. יש יישומים שמיועדים להפחתת מתח ולתרפיה. אנחנו לומדים המון מהדרך שבה אנשים משתמשים במכשיר הזה, קצת כמו מה שקרה עם הקינקט המקורי. מפתחים באו ואמרו לנו 'היי, אפשר לעשות עם הדבר הזה הרבה יותר מאשר דאנס-דאנס רבולושן (משחק ארקייד מבוסס ריקוד שקיבל גרסת קינקט - ה.ב)'". 
3 צפייה בגלריה
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
(צילום: מיקרוסופט)
מתי נראה מציאות מעורבת גם כמוצר צרכני? "אנחנו עובדים על זה. יש כל מיני דברים מעניינים שקורים ברדמונד (מטה מיקרוסופט - ה.ב), וכל מיני כיוונים שאנחנו חושבים עליהם. כמו כל טכנולוגיה חדשה, זה כרגע פשוט יקר מדי. גם המחשב האישי התחיל בתעשייה מסחרית ורק אחר כך נכנס לבתים פרטיים, גם מכשירים כמו רדיו ומיקרוגל. זה מסע שיימדד בשנים, אבל אנחנו מאמינים שזה העתיד של אינטראקציה בין אנשים ומידע דיגיטלי".
הכותבת הינה אורחת מיקרוסופט באורלנדו