באיחור אופנתי של שנתיים בדיוק, חברת אפל מודיעה הערב (יום ד') שאפליקציית האק"ג (ECG) על שעוני אפל ווטש מסדרה 4 ואילך זמינה גם בישראל. בניגוד למרבית השעונים החכמים המכילים תכונת מדידת דופק, אפל פיתחה מערכת חיישנים שמאפשרת למדוד את קצב הלב. מייד לאחר הפעלת הטכנולוגיה החדשה התפרסמו בארה"ב ידיעות על משתמשי אפל ווטש שחייהם ניצלו בזכות השעון שלהם.
טכנולוגיית האק"ג של אפל מאפשרת לאתר הפרעה בקצב הלב המכונה פרפור פרוזדורים (AFib). מדובר בהפרעה השכיחה ביותר, שבהיעדר טיפול מביאה במרבית המקרים לשבץ, סיבת המוות השנייה בשכיחותה בעולם. כשהמשתמש חש בדופק מהיר או לא סדיר הוא מבצע באמצעות השעון בדיקת אלקטרו-קרדיוגרמה מפרק כף היד, והנתונים מועברים לרופא. באפל ווטש 5 הורחבו יכולות המערכת והיא גם מבצעת בדיקות קצב לב ברקע ומתריעה אם מתגלות בעיות.
2 צפייה בגלריה
apple watch 6
apple watch 6
אפל ווטש 6. שעון חכם עם אקג
(צילום: Apple)
אפליקציית האק"ג הוכרזה באירוע אפל בספטמבר 2018 ונכנסה לשימוש לראשונה בארה"ב, שלושה חודשים לאחר מכן. מאז הרחיבה אפל את מעגל המדינות בהן האפליקציה זמינה. היא זמינה בישראל החל מהיום, לבעלי אפל ווטש 4 עם מערכות ההפעלה iOS 14 לאייפון ו-watchOS 7 לשעון. האפליקציה ותכונת שליחת ההתראה על קצב לב לא סדיר אושרו על ידי משרד הבריאות בישראל, והוגדרו "מכשיר רפואי דרגה ב'".
כדי לבצע את בדיקת האק"ג המשתמש מפעיל את האפליקציה ומניח את אצבעו על כפתור ה"כתר" של השעון. הנגיעה מפעילה סגירת מעגל חשמלי ומתבצעת מדידה של אותות חשמליים העוברים דרך הלב. אחרי 30 שניות מודיעה האפליקציה אם קצב הלב סווג כ"פרפור פרוזדורים", "קצב סינוס תקין", "קצב לב נמוך/גבוה" או "לא חד משמעי". המשתמש יכול לשגר את התוצאה בקובץ PDF לרופא.
2 צפייה בגלריה
אפל ווטש 6
אפל ווטש 6
אפל ווטש 6
(צילום: אפל)
יציאת השעון לשוק עוררה דיון ער בקהילת הרופאים, האם ניתן להסתמך על תוצאות הבדיקה של השעון כמדידה רפואית מהימנה. מחקרים ראשוניים הראו שהאפליקציה מדייקת רק ב-84 אחוזים מהמקרים. על רקע זה מפרסמת אפל מידע על ניסוי קליני שכלל כ-600 משתתפים, שבו הושוו תוצאות מדידת קצב הלב שעורך קרדיולוג למדידת קצב הלב של אפליקציית האק"ג, ונמצא כי האפליקציה דייקה ב-98.3 אחוזים בזיהוי פרפור פרוזדורים וב-99.6 אחוזים בזיהוי קצב סינוס תקין.
אתמול הציגה אפל את סדרה 6 של אפל ווטש, שכוללת בנוסף למדידת קצב הלב והדופק גם מדידת ריווי חמצן בדם (סטורציה). המדידה נעשית באמצעות חיישן מסוג חדש, שמודד את רמת החמצן בתוך שלוש שניות. השעון כולל תכונות נוספות כמו מעקב מדדי בריאות בזמן השינה, מעקב רחיצת ידיים, מדידת גובה ועוד.
המוצרים החדשים של אפל