ההחלטה של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, להכניס את היצרנית הסינית שיאומי לרשימה שחורה התקבלה ימים ספורים לפני עזיבתו את הבית הלבן, ועכשיו משרד ההגנה האמריקאי מסביר מה עומד מאחוריה: לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, אחת הסיבות המרכזיות שהובילו להחלטה היא העובדה שמייסד ומנכ"ל שיאומי, ליי ג'ון, קיבל בשנת 2019 פרס מטעם משרד התעשייה וטכנולוגיות המידע הסיני.
1 צפייה בגלריה
חנות של שיאומי בבייג'ינג
חנות של שיאומי בבייג'ינג
חנות של שיאומי בבייג'ינג
(צילום: AP)
ג'ון קיבל את פרס ה"מצוינות בבניית סוציאליזם בעל מאפיינים סינים" לצד 100 בכירים סינים הפעילים בסקטור הפרטי, ואילו שיאומי הפיצה את הבשורה ופרסמה את קבלת הפרס באתר החברה הרשמי וכן בדו"חות השנתיים. עצם קבלת הפרס אותתה עבור משרד ההגנה האמריקאי כי שיאומי תומכת באופן רשמי בצבא הסיני ומנהלת עמו קשרים. הכנסת שיאומי לרשימה השחורה בארה"ב משמעותה כי אמריקאים לא יוכלו להשקיע בחברה.
עוד בנושא:
נכון להיום שיאומי היא יצרנית הסמארטפונים השלישית בגודלה בעולם, אבל לא רק: היא מייצרת מוצרי אלקטרוניקה, ומפתחת גם טכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית וקישוריות 5G - והשאיפות שלה בתחום הזה הן שהעלו אותה על הרדאר של משרד ההגנה האמריקאי. שיאומי מערערת על החלטת הממשל האמריקאי בבית המשפט, והמסמכים הרשמיים מטעם משרד ההגנה חושפים, לפחות חלקית, את הסיבות להכנסתה לרשימה השחורה.
בשנתיים האחרונות שיאומי הצליחה לבלוע את נתח השוק שהותירה וואווי הסינית - גם היא הוכנסה לרשימה שחורה במהלך כהונת טראמפ, לצד 43 חברות נוספות. בוואקום שנוצר הצליחה שיאומי להיכנס ולמכור סמארטפונים בכל העולם. מאז שהוכנסה לרשימה השחורה בחודש ינואר האחרון, מניות שיאומי צנחו בכ-25 אחוזים.