הדור החמישי הסלולרי (5G) עשה היום (ג') צעד גדול קדימה בישראל, כשמשרד התקשורת הכריז על תחילת ההתמודדות בין החברות על הפעלת השירות החדש. תקשורת ה-5G מתאפיינת במהירויות עצומות וביכולת לספק תשתית לנהיגה אוטונומית, רפואה מרחוק, משחקי מחשב אונליין ועוד. המתמודדות על הפעלת רשתות 5G: קבוצת סלקום, גולן טלקום ואקספון, קבוצת פרטנר והוט מובייל ופלאפון שמתמודדת לבדה. החברות מתמודדות בתחרות על המחירים שישלמו עבור הרשיונות לתדרים שישמשו לרשת ה-5G.
חברת פלאפון הציגה היום את שירות ה-5G שהיא פיתחה ובדקה בשנה האחרונה על בסיס תשתית של אריקסון. לדברי מנכ"ל החברה, רן גוראון, החברה כבר מפעילה את ליבת הרשת ומאות אנטנות 5G כבר פרושות ברחבי הארץ. "מרגע סיום מכרז התדרים וקבלת התדר, נפעיל באופן מיידי את הרשת לראשונה בארץ, בלחיצת כפתור", אמר. לדבריו, העובדה שהחברה תפעיל רשת 5G לבדה, וללא שותפים, תעניק יתרון לה יתרון טכנולוגי על המתחרות. פלאפון כבר החלה במכירות סמארטפונים בטכנולוגיית דור 5.
3 צפייה בגלריה
פלאפון 5G
פלאפון 5G
ככה נראה 5G: כמעט 1,500 מגה ביט בשנייה
(צילום: רפי דלויה)
פלאפון הדגימה היום את יכולות ה-5G שלה, ואנחנו ביקשנו להתנסות בהן. בדיקת רשת התקשורת של פלאפון העלתה תוצאות מרשימות: לעומת גלישה בקצב של כ-30 מגה ביט בשנייה ברשת הדור הרביעי הנוכחית, מהירות הגלישה ברשת החדשה מגיעה קרוב ל-1,500 מגה ביט לשנייה. החברה גם הדגימה נהיגה מרחוק במכונית אוטונומית בטכנולוגיה של חברת DriveU, שבה הנהג יושב בתל אביב ונוהג במכונית דרך רשת ה-5G תוך העברת כמויות עצומות של נתונים בזמן אמת. כמו כן הדגימה החברה טכנולוגיית רפואה מרחוק שבו יכול הרופא להפעיל בדיקת אולטרה-סאונד באתר מרוחק, באמצעות ג'ויסטיק שמעביר את פעולותיו על רשת ה-5G.
ומעניין לא פחות: יכולת הגיימינג הסלולרי שעולה ליגה. פלאפון הדגימה מערכת משחק במציאות מדומה (VR) בין שני שחקנים, שמגיבה בזמן אמת ועם שיהוי נמוך במיוחד, בזכות תקשורת ה-5G. משחקים כאלה מתאפשרים עד כה רק בקונסולות משחק, ואילו ברשת הסלולרית הם מציגים ביצועים חלשים.
3 צפייה בגלריה
פלאפון 5G
פלאפון 5G
רן גוראון, מנכ"ל פלאפון, מדגים נהיגה מרחוק
(צילום: רפי דלויה)
אתמול הכריזה גם חברת הוט מובייל על ניסוי הפיילוט שבמסגרתו הקימה ליבת רשת ופרשה אנטנות 5G, על בסיס טכנולוגיה של נוקיה ושל אריקסון. עד כה הגיעה החברה לקצב גלישה של 1,300 מגה ביט לשנייה. הוט מובייל תשתף פעולה עם חברת נקסאר (Nexar) הישראלית, לאיסוף והצגת מידע על התנועה בכבישים על בסיס רשת ה-5G. אילן ברוק, מנכ"ל החברה אמר כי החברה מעודדת חברות סטארט-אפ נוספות לפתח כלים ומערכות חדשות על רשת ה-5G שלה.
3 צפייה בגלריה
פלאפון 5G
פלאפון 5G
גיימינג במהירות גבוהה
(צילום: רפי דלויה)
חברת פרטנר הייתה הראשונה להציג בחודש שעבר את מערך ה-5G שהיא הקימה, שמבוסס על ליבת מערכת וניסויי מעבדה בטכנולוגיה החדשה.
כמה זה יעלה? פלאפון היא החברה היחידה שמתחייבת כבר עתה למחירי חבילות הסלולר 5G. ההפתעה: מחירי החבילות הנוכחיות לא יעלו. עם זה החברה תציע חבילות מיוחדות למי שירצה להשתמש בשירותי 5G נרחבים: חבילת 200 גיגה עם אפליקציות גיימינג ב-49.90 שקל, חבילת 500 גיגה ב-59.90 שקל וחבילת 200 גיגה עם סטינג TV של ב-69.9 שקל. החברות האחרות לא התחייבו למחירים, ומשיחות עם בכירים בחברות אפשר להתרשם כי הכוונה היא להעלות את מחירי החבילות במידה מסוימת.