אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, ביום רביעי הבא (5 במאי) יופעל לראשונה שירות התשלומים של חברת אפל, אפל פיי, גם בישראל. מיד עם השקתו יוכלו בעלי אייפון ואפל ווטש, השעון החכם של אפל, להשתמש בהם כאמצעי תשלום לכל דבר ברוב החנויות בארץ. מבחינת המשתמש, השירות הוא ללא עלות.
2 צפייה בגלריה
אפל פיי
אפל פיי
Apple Pay. סוף סוף מגיע לישראל
(צילום: shutterstock)
לבעלי האייפונים בישראל (כ-20%-30% מכלל בעלי הסמארטפונים בארץ) מדובר בבשורה, מכיוון שבניגוד לבעלי מכשירי האנדרואיד – הם לא יכלו עד כה לשלם בחנויות באמצעות אף ארנק אלקטרוני: אפל חוסמת במכשיריה את הגישה לשבב שמאפשר תשלומים כאלה, ה-NFC, לשירותי תשלום חיצוניים.
אפל פיי עולה לארץ רק כשבע שנים לאחר השקתו בעולם, ולאחר חבלי לידה לא קלים. לאורך שנים, השימוש בו לא התאפשר בארץ מבחינה טכנית, ורק החלטת בנק ישראל לחייב את בתי העסק להצטייד במסופים בתקן EMV, המאפשר תשלומים במגע בלבד, סללה את הדרך. בהמשך התארכו הדיונים בין אפל לבין חברות האשראי על גובה העמלה שתיגבה מהן על השימוש בכרטיסיהן דרכה. זה התחיל בדרישה של אפל ל-0.2% בממוצע מכל עסקה והסתיים כנראה ב-0.05% בממוצע. המכשול האחרון, הקורונה והסגרים במשק, הוסר בימים אלה.
הדימוי "ארנק" מדויק למדי. מדובר בעצם באפליקציה בשם Wallet, המובנית בכל אייפון (ולא ניתנת כמובן להסרה), שלתוכה מזינים פשוט את פרטי כרטיסי האשראי. בעת התשלום "שולפים" וירטואלית את הכרטיס המתאים – ומשלמים באמצעותו, רק שהכל נעשה על מסך האייפון ובריחוף מעל מסוף הקופה בחנות.
2 צפייה בגלריה
גוגל פיי
גוגל פיי
גוגל פיי. ההערכה היא שגם הוא יגיע לישראל
(צילום: shutterstock)
האימוץ של אפל פיי בעולם היה איטי להפתיע: לפני 5 שנים, רק 9% מבעלי האייפונים בעולם הפעילו את השירות. כיום הוא פעיל כבר ב-62 מדינות, ולפי הערכות נהנה מיותר מחצי מיליארד משתמשים. דווקא הקורונה הדגישה את היתרון הבריאותי בשימוש בארנק האלקטרוני, שחוסך מגע ישיר הן ללקוחות והן למוכרים. כיום כ-90% מבתי העסק בארה"ב ו-85% בבריטניה מקבלים תשלומי אפל פיי.
בישראל אפל פיי לא לבד: לפחות שישה שירותי ארנק אלקטרוני משמעותיים פועלים כבר בארץ - שלושה של חברות כרטיסי האשראי ישראכרט, מקס וכאל, ושלושה של הבנקים הגדולים - הפועלים (ביט, הפופולרי בארץ), לאומי והבינלאומי. אתמול השיקה רשת רמי לוי ארנק משלה בטכנולוגיה שונה, שופרסל מתכננת ארנק בשיתוף בנק דיסקונט, ורשתות נוספות מתכוונות ללכת בעקבותיהן. ההנחה היא שגם שירות גוגל פיי, המתחרה באפל פיי, יגיע לישראל. נכון לעכשיו, כל הארנקים החדשים הם לא מקור רווח משמעותי, אבל הם יאפשרו בעתיד למכור דרכם מוצרים פיננסיים נוספים.

אפל פיי - שאלות ותשובות

איך מטעינים כרטיס אשראי לאפליקציית Wallet באייפון?
באפליקציה לוחצים על סימן + וסורקים את כרטיס האשראי שלכם בעזרת מצלמת האייפון (על-פי ההנחיות על המסך), או מזינים את פרטי האשראי באופן ידני. ייתכן שהאייפון ידרוש גם אימות באמצעות חשבונכם באפל (Apple ID). בשלב הבא תוזנק אפליקציית הבנק או חברת האשראי במכשיר ותידרשו לאשר שם את פרטיכם. הכרטיס הראשון שהזנתם הופך לכרטיס ברירת המחדל. על מנת להגדיר כרטיס אחר כברירת המחדל, פשוט מעבירים אותו בגרירה בטלפון לראש "ערימת" הכרטיסים.
איך משלמים באייפון ובשעון?
נכנסים לאפליקציית Wallet או לוחצים פעמיים על כפתור ההדלקה של האייפון. על המסך שיופיע מאמתים את זהותכם באמצעות חיישן טביעת האצבע, זיהוי פנים או קוד. מקרבים את המכשיר למסוף החנות עד להופעת V על מסך המכשיר. כדי לשלם עם האפל ווטש לוחצים פעמיים על כפתור ה"כתר" ומצמידים את המסך למסוף החנות.
מה קורה אם הטלפון אבד או נגנב?
יש להודיע על כך לחברת האשראי, אבל בזכות האבטחה המוגברת לא יהיה צורך בביטול הכרטיס, רק בביטול השיוך שלו למכשיר.
באילו בתי עסק לא יקבלו תשלומים באפל פיי?
על-פי הנחיות בנק ישראל, בתי העסק הגדולים כבר מחויבים בשימוש בתקן EMV שמותאם לתשלומים באפל פיי. מ-31 ביולי יחויבו בכך כמעט כל בתי העסק, גם קטנים וותיקים, למעט משאבות דלק ולמעט עסקים ש-90% מהפעילות שלהם בכרטיסי אשראי מתבצעת בטלפון או באינטרנט.