הותר לפרסום: בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב דחה אתמול (יום א') עתירה לביטול רישיון הייצוא הביטחוני של חברת הסייבר NSO. העתירה הוגשה על-ידי אזרחים ופעילי ארגון זכויות האדם אמנסטי נגד משרדי הביטחון והחוץ וראשת אגף הפיקוח על ייצוא ביטחוני, רחלי חן.
3 צפייה בגלריה
NSO
NSO
תמשיך לייצא. NSO
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
טענת העותרים הייתה כי נעשה ניסיון באמצעות מערכת מעקב של NSO לחדור לטלפון של איש צוות של אמנסטי. לטענתם, מדובר כביכול בדפוס של שימוש נגד פעילים דומים ואזרחים. הטענה היא שנחצה קו אדום – "פעילות להגנה על זכויות אדם ואזרח אינה פשע או פעילות טרור". השופטת רחל ברקאי דחתה את העתירה אתמול והתירה לפרסום עותק מותר לפרסום, לאחר שהדיונים נערכו בדלתיים סגורות.
"שוכנעתי כי במכלול הדברים שבאו לפניי כי תהליך הפיקוח והטיפול בבקשות לרשיון שיווק או ייצוא ביטחוני הינו הליך רגיש וקפדני במסגרתו נבחנות בקשות הייצוא באופן מעמיק מול גורמי הביטחון השונים", כתבה השופטת, "גם לאחר מתן הרישיון מבצעת הרשות פיקוח מעקב צמוד ובמידת הצורך וככל שנמצא כי נעשה שימוש בניגוד לתנאי הרישיון ובפרט כאשר קיימת פגיעה בזכויות אדם ננקטים הליכי ביטול או התליית רישיון הייצוא הביטחוני".
3 צפייה בגלריה
לוגו אמנסטי אינטרנשיונל
לוגו אמנסטי אינטרנשיונל
אמנסטי אינטרנשיונל
לדברי השופטת ברקאי, "העותרים לא הניחו תשתית ראייתית אשר יש בה כדי לבסס את הטענה לפיה בוצע נסיון מעקב אחרי פעיל זכויות אדם, באמצעות נסיון חדירה למכשיר הטלפון שלו והנסיון בוצע על ידי חברת NSO". עוד הוסיפה: "נחה דעתי כי משרדי הביטחון, החוץ והממונה עושים מלאכתם בקפידה רבה בטרם ניתן רישיון וגם לאחריו עומד בעל הרישיון למעקב צמוד המגלה רגישות גבוהה במיוחד לנושא פגיעה בזכויות האדם".

NSO: "טכנולוגיה שתכליתה הצלת חיי אדם"

מחברת NSO נמסר בתגובה: "בית המשפט המחוזי בת"א דחה אמש את עתירתם של פעילי זכויות אדם שהוגשה בחסות אמנסטי, באמצעות עו״ד איתי מק כנגד משרד הביטחון ונגד חברת NSO וקבע כי לא הוצגו כל ראיות להאשמת השווא של שימוש לא ראוי שנעשה בטכנולוגיה של חברת NSO. עוד קבע בית המשפט כי תהליך הנפקת רשיון הייצוא בוצע בקפידה וכהלכה ובכך דחה נחרצות את בקשתם של העותרים. חברת NSO תמשיך לפעול לספק טכנולוגיה למדינות ולגופי מודיעין ושתכליתה הצלת חיי אדם".י
מארגון אמנסטי נמסר בתגובה: "אנחנו מקבלים בצער את החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שלתפישתנו היא מבישה, אם כי אינה מפתיעה: משרד הביטחון מעניק חסינות להפרות של זכויות אדם כבר שנים רבות ובית המשפט משמש כחותמת גומי לחסינות זו. פסק הדין, שמתעלם מהר הראיות שהגשנו להפרת זכויות האדם באמצעות מוצרי הריגול של NSO, מצטרף לשורה של החלטות ולמדיניות ארוכת שנים של ממשלות ישראל להיות שותפה לפשע, באמצעות ייצוא נשק למשטרים חשוכים, תחת מעטה של 'ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה'".
NSO עוסקת במתן פתרונות טכנולוגיים בתחום הסייבר ההתקפי לשם השגת מידע מודיעיני למטרות ביטחוניות. היא משווקת את מוצריה לגורמי ביטחון בישראל ובעולם, והייצוא שלה לחו"ל מפוקח על ידי אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון. בשנת 2019 נרכשה NSO מחדש על-ידי מייסדיה לפי הערכת שווי של כמיליארד דולר.
3 צפייה בגלריה
וואטסאפ. תובעת את NSO
וואטסאפ. תובעת את NSO
וואטסאפ. תובעת את NSO
(צילום: shutterstock)
ב-2018 דיווחה סוכנות הידיעות AP כי ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל פרסם דו"ח שבו טען כי נעשה שימוש בתוכנת ריגול ישראלית נגד פעילי זכויות אדם במזרח התיכון, בהם עובדי הארגון. לפי אמנסטי, הניסיון בוצע באמצעות קישורים שנשלחו בהודעות וואטסאפ. בדו"ח, שכלל כעשרים עמודים, תיאר הארגון ניסיון לפרוץ לטלפון הנייד של אחד מעובדיו בתחילת חודש יוני. העובד קיבל הודעת וואטסאפ בערבית שעוררה את חשדו: "אתה יכול בבקשה לסקר את המחאה לשחרור האחים שלך שנעצרו בסעודיה, מול השגרירות הסעודית בוושינגטון. אחי נעצר ברמדאן ואני נמצא פה על מלגה, אז אל תקשר אותי לזה. סקר את המחאה עכשיו, זה יתחיל בתוך פחות משעה. אנחנו זקוקים לתמיכתך, בבקשה". ההודעה נשלחה לעובד באותו השבוע שבו ניהל הארגון קמפיין לשחרור פעילות זכויות אדם שנעצרו בסעודיה. בשנים האחרונות נמתחה ביקורת על התנהלותה של NSO בכמה מקרים. באוקטובר הודיעה פייסבוק כי הגישה תביעה נגד החברה הישראלית לאחר שחקירה שניהלה העלתה כי ניצלה חולשת אבטחה בוואטסאפ כדי לשתול בטלפונים את תוכנת הריגול שלה, פגסוס. בוואטסאפ טענו כי הפרצה איפשרה לחדור לטלפונים של 1,400 משתמשים, בהם 100 פעילי זכויות אדם, וכי מדובר בהפרה של החוק האמריקאי. ב-NSO הכחישו את ההאשמות. במסגרת הסכסוך המתמשך הזה, נאלצה פייסבוק בחודש שעבר להחזיר חשבונות של ארבעה עובדי NSO שהסירה מהרשת החברתית. "נמשיך להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לפקח על כל שימוש לרעה בפלטפורמה שלנו", אמרו אז בפייסבוק. שמה של NSO הוזכר גם בדו"ח של האו"ם כמי שהייתה עשויה לסייע ליורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לפרוץ לטלפון של מייסד ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס - טענה שהחברה מכחישה בתוקף. "אנחנו יכולים לומר באופן חד-משמעי שלא נעשה שימוש בטכנולוגיה שלנו במקרה הזה", אמרו ב-NSO בינואר.