הצפנה מקצה-לקצה מגיעה רשמית גם לזום: פלטפורמת שיחות הווידאו הפופולרית, שהפכה לכלי מרכזי עבור מאות מיליוני משתמשים בעולם על רקע משבר הקורונה בחודשים האחרונים, הודיעה אתמול (ד') כי תכלול הצפנת קצה-לקצה (E2EE) עבור כלל המשתמשים, במסלולי התשלום ובמסלול החינמי, החל מגרסת הבטא הבאה שתשוחרר במהלך חודש יולי.
2 צפייה בגלריה
בקרוב - גם בהצפנה. זום
בקרוב - גם בהצפנה. זום
בקרוב - גם בהצפנה. זום
(צילום: Shutterstock)
על פי הודעת החברה, פיצ'ר ההצפנה יהיה אופציונלי, שכן הצפנת קצה-לקצה לא מתאפשרת עבור משתתפים מקווי טלפון מסורתיים, או כאלה המצטרפים באמצעות מערכות טלפוניות מיושנות. כדי לבצע הצפנה, משתמשים יצטרכו לעבור תהליך חד-פעמי של אימות מידע, למשל - לאמת את מספר הטלפון שלהם באמצעות הודעת טקסט, כפי שנהוג בשירותים מתחרים.
בזום הסבירו בעבר כי הם משתפים מידע עם הרשויות רק ככל שזה נוגע למקרים קשים דוגמת ניצול מיני והתעללות בילדים, וכי הצפנת קצה-לקצה עבור כלל המשתתפים תפר את האיזון הזה, ותמנע מהחברה יכולת לספק מידע רלוונטי. לכן, הודיעו בעבר כי ארכיטקטורת ההצפנה החדשה תהיה זמינה רק עבור משתמשי פרימיום - כאלה שאפשר לאמת את זהותם. אולם בהכרזה אמש, החברה חזרה בה והודיעה כי בקשת אימות מספר הטלפון (בניגוד לרישום רק באמצעות כתובת מייל) - אמורה לפתור את בעיית אימות הזהות ולאפשר הצפנה עבור כולם.
משבר הקורונה העולמי הפך את זום לאחד השירותים הפופולריים ביותר - כשהפלטפורמה משמשת עבור שיחות עבודה, הרצאות ושיעורים בבתי-ספר ובאוניברסיטאות, הופעות סטנד-אפ ומוזיקה, שיעורי יודה ופילאטיס, מסיבות, חתונות, אירועים משפחתיים ואפילו ניחום אבלים. לפני חודשיים הודיעו בחברה כי הגיעו למספר שיא של 300 משתמשים פעילים ביום, אולם מאוחר יותר זום חזרה בה מההצהרה, כשבחברה הדגישו כי מדובר ב-300 מיליון משתתפים יומיים בשיחות.
2 צפייה בגלריה
שיחת וידאו בזום
שיחת וידאו בזום
שיחת וידאו בזום
(צילום: GettyImages)
בעקבות ההצלחה - הגיעה גם ביקורת. חוקרי אבטחת מידע וארגוני פרטיות דיגיטלית הזהירו מפני שימוש בפלטפורמה - שנחשבה עד אז לפרוצה במיוחד. זום הואשמה כי היא משתפת מידע עם פייסבוק, כי היא מתגאה בשיחות מוצפנות כשזה לא המצב, תופעת ה"זוםבומבינג" הכתה גלים ואיפשרה לאנשים להכנס לפגישות ללא הזמנה, בצורה חופשית, ולהטריד את המשתתפים, והיו גם האשמות שנוגעות לקשרים של החברה עם סין.
בתגובה, בזום החליטו להפעיל מורטוריום של שלושה חודשים על כל הפיצ'רים החדשים, ולעבוד בצורה מקיפה על נושא אבטחת המידע והגנה על פרטיות המשתמשים. יישום ההצפנה החדשה, הפעם באמת מקצה-לקצה, הוא צעד משמעותי קדימה עבור החברה ועבור המשתמשים בפלטפורמה.