ימים קשים בחברת טיקטוק: מנכ"ל החברה קווין מאייר התפטר ועזב את החברה, שלושה חודשים בלבד לאחר שנכנס לתפקיד. מנכ"לית החברה בארה"ב, ונסה פאפאס, תחליף אותו באופן זמני. האירוע הזה קורה ימים ספורים אחרי שטיקטוק הגישה תביעה כנגד מימשל טארמפ בעקבות הצו הנשיאותי עליו חתם, שאוסר לעשות עסקאות עם החברה האם הסינית של טיקטוק, ByteDance, מטעמים של "הגנת הביטחון הלאומי".
טיקטוק מצוייה בעין סערה פוליטית קשה, כשטראמפ שם אותה על הכוונת במלחמתו נגד ענקיות הכלכלה הסיניות, אחרי שהניסיון לחסל את חברת הטכנולוגיה הסינית וואווי לא עלה בהצלחה. התביעה של טראמפ, שטיקטוק צריכה להימכר לחברה אמריקאית או לחדול מפעילותה הביאה לשורה ארוכה של חברות שמבקשות לרכוש את טיקטוק, בינתיים ללא תוצאה מעשית.
3 צפייה בגלריה
טראמפ וטיקטוק
טראמפ וטיקטוק
טראמפ וטיקטוק
(עיבוד תמונה. צילום: AP, AFP)
ההערכה היא, שכל שינוי במבנה ובעלות טיקטוק היה מוביל לפגיעה בתפקיד שהובטח לקווין מאייר, וזה הרקע לפרישתו. מאייר היה לפני כן מנהל חטיבה בחברת דיסני וסייע בהשקת שירות הסטרימינג +Disney והוא נכנס לתפקידו בטיקטוק בחודש מאי. במזכר פנימי שהגיע לכלי התקשורת כותב מאייר לעובדים: "בשבועות האחרונים, כשהסביבה הפוליטית השתנתה באופן קיצוני, הרהרתי לעומק בשאלה מה ידרוש השינוי המבני בחברה ומה משמעותו לגבי התפקיד הגלובלי שבגללו הצטרפתי לחברה. על הרקע הזה, ואנחנו צופים שתתקבל החלטה בקרוב מאוד, אני מודיע בלב כבד שהחלטתי לעזוב את החברה".
3 צפייה בגלריה
קווין מאייר טיקטוק
קווין מאייר טיקטוק
קווין מאייר, מנכ"ל טיקטוק הפורש
(צילום: רויטרס)
החברה אישרה את עזיבתו של מאייר וציינה, שהדינמיקה הפוליטית של החודשים האחרונים שינתה באופן משמעותי את היקף תפקידו של מאייר. ימינג זאנג, מנכ"ל ומייסד החברה האם ByteDance, כתב במכתב נפרד שהחברה מתקדמת במהירות כדי למצוא פתרונות לבעיות בהן נתקלה בעולם, במיוחד בארה"ב ובהודו.
מחול השדים סביב אפליקציית הריקודים טיקטוק החל בחודש יולי האחרון, כשהנשיא טראמפ חזר והזהיר כי האפליקציה שמסחררת את ראשם של בני הדור הצעיר, משמשת למעשה לריגול אחריהם ואחרי האינטרסים הבטחוניים של ארה"ב. הוא הודיע שבכוונתו לחתום על צו שיאסור את השימוש בה בארה"ב, אלא אם תימכר טיקטוק לחברה אמריקאית.
3 צפייה בגלריה
הטענות המרכזיות של טיק טוק
הטענות המרכזיות של טיק טוק
הטענות המרכזיות של טיק טוק
בתגובה אמרה פאפאס: "אנחנו כאן לטווח הארוך, אנחנו לא הולכים לשום מקום. אנחנו גאים במגוון הקהילות שמכנות את טיקטוק 'הבית'". אבל בתוך כך ניהלו לפחות שלוש חברות משא ומתן על רכישת טיקטוק: מיקרוסופט, טוויטר ואוראקל. מנכ"ל מיקרוסופט סטיה נדלה נפגש אישית עם טראמפ וקיבל ממנו אור ירוק לרכישת טיקטוק ארה"ב. טראמפ גם אמר כי מימשל ארה"ב ידרוש לקבל גם חלק מהתמורה על מכירת טיקטוק.
בתחילת אוגוסט חתם טראמפ על צו נשיאותי, האוסר על עסקאות עם חברת ByteDance הסינית, שייכנס לתוקף בסוף ספטמבר. "על ארה"ב לנקוט פעולות אגרסיביות נגד בעלי טיקטוק כדי להגן על הביטחון הלאומי שלנו, מכיוון שהמפלגה הקומוניסטית הסינית תפיק תועלת מדיסאינפורמציה שעשויה להיות מופצת באמצעותה" נכתב בצו. בעקבות זאת הגישה בייטדאנס תביעה נגד ממשל ארה"ב: "אנחנו לא מסכימים עם דעת הממשל על האיום שטיקטוק עשויה להטיל על ביטחונה של ארה"ב" הודיעה החברה.