בחסות משבר הקורונה, קיבלנו השנה חג פסח חסר תקדים: עשרות אלפי משפחות בישראל ציינו יחד את ליל הסדר ואת שביעי של פסח בפלטפורמת זום - שהפכה ללהיט בין לילה, בניסיון לשמור משהו מהמסורת גם מרחוק. אבל פסח הוא רק חלק קטן מהשימושים של הקהילה היהודית בעולם בפלטפורמה, ואלה הופכים את זום בשבועות האחרונים גם למוקד של תוקפנות מצד פעילי ימין קיצוני.
2 צפייה בגלריה
מוקד לפעילות אנטישמית. אפליקציית זום
מוקד לפעילות אנטישמית. אפליקציית זום
מוקד לפעילות אנטישמית. אפליקציית זום
(צילום: Shutterstock)
בשבוע שעבר פרסמה הליגה נגד השמצה (ADL) מאמר העוסק בתופעת ה"זוםבומבינג" - טרולים שנכנסים לשיחות זום פומביות ומציפים תכנים אלימים, פורנוגרפיים ומטרידים, בהקשר היהודי. מתברר שכחלק מהתופעה הרחבה, פעילי ימין קיצוני תוקפים שיחות זום פומביות ממניעים אנטישמיים. "פעיל ימין קיצוני הפריע לוובינר העוסק באנטישמיות, שהונחה על-ידי קבוצת לימוד יהודית במסצ'וסס, משך את צווארון החולצה שלו וחשף קעקוע של צלב קרס", נכתב במאמר.
בתקרית אחרת, דיון זום של הקהילה היהודית בקליפורניה הופרע על-ידי פעיל ימין קיצוני שנכנס לשיחה והחל להטיף לאנטישמיות - גם הוא הוריד את החולצה תוך שניות וחשף קעקוע של צלב קרס. בליגה נגד השמצה מתעדים תקריות מהסוג הזה ומנסים לאתר את העומדים מאחוריהן, כחלק מהפעילות הכללית למלחמה באנטישמיות ברשת.
על תופעת ה"זוםבומבינג" דיווחנו בהרחבה בחודש שעבר, אלא שכעת נחשף מימד נוסף שלה - מיקוד באירועים ודיונים בעלי אופי יהודי. זה היה צפוי: בכל פעם שפלטפורמה מקוונת חדשה נכנסת לשימוש פופולרי - יש מי שינסו לנצל אותה לרעה. הפופולריות של זום תפסה את כולם בהפתעה, כולל את אנשי החברה עצמה. כזכור, עד למשבר הקורונה שימשה זום בעיקר בתוך הקשר ארגוני - לפגישות עבודה. המעבר לשימוש צרכני רחב הפך את הפלטפורמה לפגיעה, וחידד את נקודות התורפה שלה.
2 צפייה בגלריה
שיחת וידאו בזום
שיחת וידאו בזום
יש מי שמנצלים לרעה. שיחת וידאו בזום
(צילום: GettyImages)
כמעט באותה מהירות מטאורית שבה זום נכנסה כמעט לכל בית, החלו לצוץ עוד ועוד בעיות הנוגעות באבטחת מידע ופרטיות: הקלטות חשופות ברשת, שיתוף מידע עם פייסבוק, הטעיה באשר להצפנה מקצה-לקצה, שרתים שיושבים בסין וחולשות אבטחה משמעותיות. אלה הובילו לשורה של איסורי שימוש - בין היתר בארצות-הברית ובסינגפור, בעיקר בבתי ספר. בשבוע שעבר אף הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בישראל, בטענה כי הפלטפורמה כשלה בהגנה על המשתמשים.
שורת הגילויים המטרידים הובילה את המנכ"ל והמייסד, אריק יואן, להתנצלות פומבית רחבה ולהבטחה שבמשך שלושת החודשים הקרובים החברה מקפיאה כל עבודה על תכונות חדשות בפלטפורמה, ועוברת להתמקד בנושא של אבטחה ופרטיות. באופן מתבקש, מאז נחשפה תופעה ה"זוםבומבינג", הפלטפורמה החילה חובת התחברות באמצעות סיסמה לשיחות, והחלה להדגיש למשתמשים את נושא ההגדרות הייעודיות במטרה לשלוט בצורה טובה יותר גם על שיחות פומביות.
מזום נמסר בתגובה: "מצער ביותר לשמוע על התקריות והתקיפות האנטישמיות של משתמשי זום. אנו לוקחים ברצינות רבה את האבטחה של הפגישות והשיחות שמתנהלות באמצעות זום וכדי למנוע אירועים כאלה, אנו ממליצים בחום למשתמשים לארגן את ההגדרות שלהם, כך שרק מארחים יוכלו לשתף את המסכים שלהם. אנו אף ממליצים לעדכן ולחזק סיסמאות, להשתמש בתכונות כמו "חדר המתנה" ואת יכולות נטרול והדממת משתתפים. אנו מחוייבים לשמור על סביבה מקוונת שווה, מכבדת ומכילה לכל המשתמשים שלנו ללא קשר לגזע, צבע, דת, מין, מוצא לאומי, נטייה מינית וזהות מגדרית, גיל, מוגבלות, או גנטיקה. אנו מגנים בחריפות התנהגות כזו ואנחנו מבקשים ממשתמשים שלנו לדווח על אירועים מסוג זה ישירות ל- https://support.zoom.us/hc/en-us/requests/new כדי שנוכל לנקוט בפעולה המתאימה".