משבר הקורונה משאיר חותם גם על אפליקציית המסרים הפופולרית בעולם: וואטסאפ הודיעה כי תגביל הודעות שהועברו (Forward) לנמען אחד בלבד. רק לפני שנה הוחלט להגביל את הודעות הפורוורד לחמישה נמענים בלבד, וכן הוחלט על סימון הודעות שהועברו, בניסיון להפחית הפצה של פייק ניוז בפלטפורמה. לאור משבר הקורונה, התנאים מוקשחים אף יותר, זאת מחשש להפצת מידע שגוי הקשור במגפה העולמית.
1 צפייה בגלריה
לעצור את הפייק ניוז. וואטסאפ
לעצור את הפייק ניוז. וואטסאפ
לעצור את הפייק ניוז. וואטסאפ
(צילום: shutterstock)
"אנחנו יודעים שמשתמשים רבים בוואטסאפ מעבירים מידע מועיל, כמו גם סרטונים מצחיקים, ממים ותפילות", נכתב בבלוג הרשמי של החברה, "לצד זאת ראינו גם עלייה משמעותית בהודעות המועברות, ומשתמשים מדווחים לנו שהן יוצרות הצפה רגשית ותורמות להפצה של מידע שגוי. אנחנו מאמינים שחשוב להאט את קצב הפצת ההודעות האלה כדי להשאיר את וואטסאפ מקום ראוי לשיחות אישיות".
גם בישראל, כמו בשאר העולם, שימשה וואטסאפ בחודש האחרון כפלטפורמה להפצת פייק ניוז הנוגע למשבר הקורונה. בין היתר הופצו הודעות שקריות הנוגעות לסגר - זמן רב לפני שבכלל הוחלט על כזה, על פעילות צבאית ברחוב, על ריסוס חומר חיטוי מהאוויר על-ידי מסוקים, על התקנת שבב מעקב בחולי קורונה, הודעות שמספקות מידע רפואי כוזב או המלצות על תרופות שאפשר להכין בבית כדי להילחם בנגיף: "תרופת הפלא לקורונה היא בצל", למשל, או "קערת מי שום טריים מבושלים".
להפצה של הודעות מהסוג הזה, בימים של משבר עולמי ובפלטפורמה פופולרית כמו וואטסאפ, יש השלכות כואבות על העולם האמיתי. פאניקה ציבורית רחבה, בהלת קניות (עדיין מחפשים ביצים ונייר טואלט?) וגם פגיעה ממשית בעסקים. ההגבלה החדשה של וואטסאפ נועדה לגרום לנו לחשוב פעמיים לפני שאנחנו ממהרים להעביר הלאה הודעה שהגיעה אלינו, ושמקורה אינו ידוע, ובכך למזער במעט את הפצת המידע הכוזב.