גל חדשות כזב, פייק ניוז, מציף את הרשתות בימים האלה. במהלך השבת הופצו ידיעות שהממשלה החליטה על סגירה מוחלטת של המשק למעט שירותים חיוניים, או על סגר מוחלט בכל רחבי המדינה ללא תחבורה ציבורית או על כוחות צבא שיאכפו את הסגר ברחובות. פייקים אחרים דיברו על סגירת מרכולים ועל מזון שאוזל. המסננים הרגילים שלנו, שמזהים כבר פייק ניוז מרחוק, כנראה לא עובדים עכשיו, והדיווחים הכוזבים הופצו במהירות בקבוצות וברשתות וגרמו לבהלת קניות.
5 צפייה בגלריה
גבר יושב מול מחשב
גבר יושב מול מחשב
אל תאמינו לפייק ניוז
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
קורונה פייק ניוז
קורונה פייק ניוז
נראה לכם שמידע מסווג מגיע בוואטסאפ?
(צילום מסך)
היממה האחרונה היא רק עליית מדרגה אבל לאורך השבועות האחרונים התופעה הולכת ומחמירה. כך ראינו הודעת פייק שהכריזה שממשלת ישראל החליטה על כניסה "למצב חירום (צבע אדום)" החל מ-10/3/2020, על חולי קורונה שמפיצים את המחלה ואפילו על נפטר ראשון מקורונה. לוטם פינקלשטיין, מנהל המחקר בצ'ק-פוינט, אומר שסוג כזה של פייק ניוז מגיע מאנשים ששואבים סיפוק מהצלחת הודעה שלהם לצבור תפוצה עצורה ולהשפיע על האוכלוסיה: "אלה ישראלים חסרי אחריות, שרוצים להיות הראשונים בקבוצה שאמרו שיהיה סגר".
5 צפייה בגלריה
קורונה פייק ניוז
קורונה פייק ניוז
זהירות, לינק! שווה להסתכן בגלל פנטזיה על 10 אלפים שקל?
(צילום מסך)
סוג אחר של הודעות פייק הן אלה שנראות כאילו נועדו לגרום נזקים ממשיים. כך למשל נטען בהודעה שהופצה, שבנק הפועלים סגר את הסניפים מחשש למגע עם הקהל וכי צפוי מחסור במזומנים בכספומטים. היו כאלה שהפיצו ידיעות כזב על מסלולי חולי קורונה, למשל בחנות "הפיראט האדום" בכפר סבא (למרות שהחנות הבעייתית היתה באור יהודה) כשהתוצאה היתה צניחה במכירות של החנות. הודעות דומות הופצו בשמו של משרד הבריאות ודיווחו על חולה קורונה אחד שסעד ב"פיצה שמש" בבת ים ואחר שביקר במסעדת פפיאנו בטירת הכרמל, מה שגרם בשני המקרים לפגיעה קשה בעסקים.

המטרה: ליצור בהלה

"אלו הודעות פייק שהמטרה שלהן ליצור בהלה, אולי להוציא אנשים לרחובות לבזוז", אומר פינקלשטיין, "כאן מדובר בהודעות שיש מאחוריהן אג'נדה, ובחלק מהמקרים הן מגיעות מהאקרים בעולם הערבי, למשל 'ההאקר' התימני שעומד מאחורי דברים כאלה".
הרבה מודעות כוזבות עושות שימוש בדף הבית והגרפיקה של ynet כדי להקנות לידיעה סמכותיות. אחת הידיעות האלה הכריזה: "יוצאי יהדות תימן פיתחו עמידות לקורונה", אחרת התייחסה דווקא לבוכרים כעמידים למחלה בזכות אכילת "באחש". כמה פייקים עוסקים בידוענים, כמו זה שדיווח על מחלת הקורונה של ליאור נרקיס או אחר שדיווח: "אייל גולן מבטל מסיבת חתונה ומופרד מדניאל בגלל פציעתו בקורונה". תגידו, אנשים שמפרסמים דברים כאלה, אתם אמיתיים?
5 צפייה בגלריה
קורונה פייק ניוז
קורונה פייק ניוז
ynet הוא מקור מוסמך ולא נוטה לפרסם ידיעת אוויליות
(צילום מסך)
"אם זה הנראה כמו פייק ניוז, זה ככל הנראה פייק ניוז", אומרים בחברת אבטחת המידע ESETוממליצים לבדוק את התוכן של ההודעה כדי לראות אם הוא אמין, אבל גם דברים טכניים כמו העיצוב והפונטים, שעשויים להעיד על עבודת זיוף רשלנית, וגם אם יש ניסוחים עילגים, שמאפיינים פייק ניוז שהגיע מחו"ל כשהוא מתורגם בגוגל טרנסלייט.
חברת פייסבוק, שהרבה מגל הפייק ניוז מופץ באמצעות הפלטרפמות שלה ושל החברות הבנות וואטסאפ ואינסטגרם, מוצאת את עצמה שוב מול ביקורת על שאינה מונעת את הפצת הידיעות. החברה הודיעה היום על צעדים חדשים. ראשית, בראש הפיד של המשתמשים תופיע הפנייה לקישורים עם מידע מוסמך על התפשטות המחלה, ושנית, החברה הודיעה שהיא פועלת באופן אקטיבי להסיר תוכן שקרי בנוגע לקורונה, "שעלול להגדיל את הסבירות שמישהו ייפגע, יידבק או יפיץ את הנגיף". ג'ורדנה קוטלר, מנהלת מדיניות פייסבוק בישראל, אמרה שהחברה עובדת בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות ותסייע בכל הניתן כדי לשמור על בריאות הציבור.
5 צפייה בגלריה
קורונה פייק ניוז
קורונה פייק ניוז
ומה קורה לתימנים שאוכלים באחש?
(צילום מסך)

אז מה אפשר לעשות בעניין?

צריך להגיד: ההתנהגות שלנו מול הפייק ניוז דומה למדי להתנהגות של וירוס הקורונה עצמו. כמו הווירוס, ההודעות הכוזבות עוברות מאדם לאדם, וכמו הווירוס הן אפקטיביות במיוחד בקבוצות גדולות. ומעניין לא פחות: כמו בקורונה כך גם בפייק ניוז, הקשישים הם אוכלוסייה בסיכון ומחקר מצא שהם נוטים הרבה יותר להפיץ פייק ניוז. והכי חשוב: הדרך לעצור את הפייק מאוד מזכירה את הצעדים לעצירת הקורונה: פשוט להימנע מהעברת הודעות שרשרת, שברוב המקרים הן אינן נכונות. הנה כמה מהעצות שממליצים המומחים:
  1. להגיד לעצמך שידיעות אמיתיות לא מגיעות דרך רשתות חברתיות. אם ראית הודעה מרעישה, היא כנראה פייק. הרגילו עצמכם.
  2. לא להעביר הודעות שרשרת הלאה. הפצת פייק ניוז מבוססת על זה שהרבה מאוד אנשים יפיצו אותה. אם אנחנו עושים את זה, אנחנו הופכים לשותפים למעשה.
  3. הצעדים האמיתיים של הממשלה מתקדמים שלב אחר שלב. אם נתקלנו בדיווח על צעד דראסטי וקיצוני, סביר שזה פייק.
  4. לפעמים ההודעה נראית מגוחכת או אפילו מצחיקה. כולנו אוהבים הומור טוב, אבל במקרה של פייק ניוז ההומור הוא התירוץ של הרבה כוונות זדון להגיע לקהלים רחבים שיפרשו את זה פשוטו כמשמעו. אז לא להפיץ גם דברים שמצחיקים אתכם.
  5. הרבה הודעות שמופצות כאילו נלקחו מ-ynet או מקורות מוסמכים אחרים הן גם זיוף. אם בוחנים אותן במדוקדק אפשר לזהות את הזיוף אבל הכלל הראשי בכל מקרה גובר – לא להפיץ הודעות שרשרת. אם הידיעה נראית חשובה, שתפו אותה ישירות מ-ynet.
  6. אין מתנות חינם, אין תרופות פלא, אין ניסים: כל מי שמציע לכם משהו כזה, הוא קרוב מאוד לוודאי רמאי. להתעלם ולחסום.
  7. קישורים בהודעה צריכים להדליק נורה אדומה מהבהבת מלווה בצליל צורמני. לא ללחוץ על קישורים, זה מביא צרות. אם התוכן מאוד חשוב – לכו לאתר הרלוונטי ובדקו את המידע שם.
  8. לא מעבירים פרטים אישיים בשום מקרה, גם אם ההודעה נראית רשמית. במקרה שאתם משוכנעים שמדובר בעניין אמיתי - בדקו ישירות מול אתר הגוף הרלוונטי.
  9. רוצים לדעת מה באמת קורה? לכו אל המקורות המידע המוסמכים, ותהיו הראשונים לדעת: