הטרנד הנוכחי בעולם הקניות הוא "בלי ידיים": בלי ללחוץ ידיות של דלתות, בלי להעביר מוצרים, בלי כרטיסי אשראי שעוברים מיד ליד. אחרי שחשפנו פה לראשונה את התשלום באמצעות דיבור של חברת היי אוטו, קבלו את התשלום באמצעות הפנים שלכם, שפיתחה חברת פרישיאייט (Preciate).
וזה הולך כך: אתם ניגשים לעמדת ההזמנה מהתפריט על המסך, מה שמזכיר את קיוסק ההזמנות שנמצא כיום ברשתות מזון רבות. מה ששונה כאן - במקום לשלוף כרטיס אשראי בסוף ההזמנה, העמדה פשוט מצלמת את פניכם. זהו, התשלום בוצע.
חברת פרישיאייט הוקמה עם חזון רחב הרבה יותר מתשלום באמצעות הפנים. החברה שהקימו אבי נאור (מנכ"ל) ואייל פישר (סמנכ"ל טכנולוגיות) ב-2018 מתכננת להפוך את עולם הקמעונאות על פניו, לאפשר לרשתות החנויות הגדולות ליצור קשר קרוב עם הלקוחות בחנויות, לשלב מידע מעולם חנויות האונליין והאופליין. לזהות את הלקוח מייד עם כניסתו לחנות ולהתאים לו ליווי אישי של מוכרן, שידע להציע לו בדיוק את מה שהוא אוהב. מערכת פיילוט בהיקף נרחב ברשת Fox עמדה ממש לפני השקה, אפילו דובר על אפשרות ש-Fox תשקיע בפרישיאייט.
ואז קרתה הקורונה ועולם הקמעונאות נקלע לקיפאון.
אבי נאור הוא מהאבות המייסדים של הייטק הישראלי, מי שהיה שותף להקמת חברת אמדוקס ושימש כמנכ"ל החברה, ומי שעומד מאחורי עמותת אור ירוק למאבק בתאונות הדרכים. אייל פישר היה מפקד מרכז הסייבר של יחידה 8200 במודיעין וזכה בפרס ישראל לביטחון. "אנחנו הכי לא הרמנו ידיים מהפרויקט", אומר פישר, "עשינו חושבים, והחלטנו לנצל את הזמן שהכל סגור כדי לקדם פיצ'ר שחשבנו עליו בעבר וטרם ביצענו: תשלום באמצעות הפנים (Pay by Face)". עכשיו מתברר, שהמוצר שנולד תחת הכרח, הופך לאטרקטיבי כשהמסעדות במצוקה, עוד הזמנות נרשמות למוצר ומספר הלקוחות שנרשמים למערכת גדל.
סרטון הווידאו כאן צולם במסעדת מסטינג במרכז עזריאלי חולון. פישר אומר שעוד שלוש מסעדות במרכז כבר הזמינו מערכת דומה. "עכשיו, כשסגרו את המסעדות לטייק-אווי בלבד, הם הוציאו שולחן מחוץ למסעדה, לקחו את ההזמנות על פתקים ביחד עם כרטיס האשראי פנימה, הוציאו את ההזמנה החוצה. אמרתי להם: בואו נהפוך את זה לשירות עצמי ופיתחנו את זה תוך יום. יש משהו נחמד בהתאמה המהירה למצב. אני חושב שאנחנו מאוד עוזרים לבעלי המסעדות. אני אומר לך דוגרי? הצלנו אותו וגם בנינו לו מועדון לקוחות של 250 איש עם אימיילים וטלפונים".
המערכת של פרישיאייט נראית פשוטה: הממשק הוא אייפד רגיל, שמציג את התפריט של המסעדה ומצלם את הפנים. מאחור נמצאת מערכת בינה מלאכותית, שמזהה פנים באמצעות טכנולוגיית רשת נוירונים. איכות הזיהוי חייבת להיות גבוהה מאוד, כדי שלא לחייב את האדם הלא נכון. בתקופת הקורונה זהו אתגר קשה במיוחד, בגלל המסכות על הפנים. כמה חברות ישראליות הצהירו שהטכנולוגיה שלהן מסוגלת לזהות אנשים עם מסכות. פישר אומר שזה נכון בעירבון מוגבל, ורמת הזיהוי יורדת. מהסיבה הזו המערכת מבקשת מהלקוחות להסיר את המסכה מהפנים לשניות ספורות לצורך הצילום.
החיבור לקופה הרושמת של בית העסק נעשה מבלי שיש צורך לשנות דבר בדרך שבה המערכת פועלת. מי שפיתחה את המימשק מול הקופות היתה חברת SensePass, וכך מתאפשר היום חיוב של כרטיסי אשראי וגם כרטיסי "תן ביס" ו"סיבוס".
יחס לבבי
פישר הוא אולי הבן אדם, שהכי הרבה מחכה שהקורונה תיגמר. בארה"ב יש מערכות של החברה, שכבר מותקנות ברשתות כמו רשת האופנה The Webster בניו יורק ובמיאמי ו-Showfields בניו יורק, אבל השוק הפוטנציאלי ענק. החברה מדברת עם רשתות כמו וולמארט, סטארבקס ואחרות, ועסקה עם כל אחת מהן עשויה לקרב אותה למועדון החד-קרן. בישראל המערכת כבר פרושה בשלושה סניפים של Fox, מחכה לתחילת ההפעלה. רק שיתנו כבר להוריד את המסכות.
טכנולוגיית תשלום באמצעות פנים היא היוזמה שהחלה בקורונה ומותקנת בינתיים רק בישראל. מה שמתברר אחרי הפיתוח, שהיא זוכה להתעניינות רבה ועשויה לשמש צעד ראשון בדרך לרכישת מערכת זיהוי הלקוחות. המערכות שמותקנות בחו"ל הן כאלה - כלי לטיפוח מועדוני הלקוחות של הרשתות, הטכנולוגיה השאפתנית באמת.
תחשבו שאתם נכנסים לחנות ברשת החביבה עליכם, שאתם באמת אוהבים את המוצרים שלה. ברגע שנכנסתם, אתם מזוהים במערכת. אתם הרי מעוניינים בזה ונתתם את האישור לכך. בעמדת המוכרנים קופצת התרעה עם צילום שלכם, שמאפשר להם לזהות אתכם, וגם פרופיל הלקוח שלכם – מה קניתם, מה אתם אוהבים, מה יעניין אתכם. עכשיו מגיע החלק עם הפוטנציאל: המוכרן ניגש אליכם, מעניק לכם יחס לבבי כמו שמגיע ללקוח מוערך. אם אתם במסעדה הוא ישאל אתכם אם אתם רוצים את "המנה הרגילה שלכם". אם אתם בחנות הוא יציע לכם מוצרים והנחות מותאמות אישית, שלקוחות אחרים בחנות לא יקבלו. זה כדאי לרשת, היא יודעת שתחזרו ותקנו בה גם בהמשך.
יש כמה טכנולוגיות ששימשו לזיהוי לקוחות למטרות דומות. בעבר השתמשו בשבבי RFID שמשובצים בכרטיסי זיהוי או אמצעי פיזי אחר. חברות אחרות משתמשות בטכנולוגיית הבלוטות' BLE כדי לזהות את הסמארטפון של הלקוח. פישר אומר שזיהוי באמצעות הפנים מייתר את הצורך באביזר זיהוי או בהתקנת אפליקציה מיוחדת. הפנים איתנו תמיד, והזיהוי שלהם נותר בתחומי הרשת ואינו פוגע בפרטיות.
תצליחו לשרוד את הקורונה?
"למזלי, השותף שלי זה אבי נאור, ויש לו ניסיון. הוא אמר לי מייד – זה לא ייגמר מהר. המזומן מנצח ומי שיש לו כסף - ישרוד. נאלצנו להוציא לחל"ת חצי מהעובדים, הורדנו משכורות, הידקנו את החגורה כדי שנוכל לשרוד יותר זמן. המשקיעים היו מוכנים לשים עוד קצת כסף כדי שנוכל לשרוד עד סוף השנה. אני מקווה שעלינו על הגל הנכון, נשרוד את החודשים הקרובים ונוכל לצאת מזה".
חברות הסטארט-אפ Preciate ו-SensePass יציגו את חידושיהן בכנס השנתי של ריטייל אינוביישן קלאב (RIC - Retail Innovation Club) שיתקיים ביום שלישי הבא. הארגון הוקם לפני שלוש שנים כדי לקשר בין 15 הקמעונאים הגדולים בארץ לבין 350 סטארט-אפים בתחום הריטייל ולשלב את הטכנולוגיות החדשניות של הסטארט-אפים ברשתות הגדולות בארץ.