הממשלה צפויה להטיל היום (א') רשמית את האחריות על הגנת הסייבר בתחום התעופה בישראל על מערך הסייבר הלאומי ועל רשות התעופה האזרחית. במקביל, תוקם ועדת היגוי לאומית להגנת סייבר במטוסים, במטרה להפוך את ישראל למובילה עולמית בנושא המאיים על התעופה האזרחית בעולם כולו.
2 צפייה בגלריה
מטוס אל על בואינג 787
מטוס אל על בואינג 787
מטוס אל על
(צילום: דני שדה)
בראשות הוועדה יעמוד ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא, וישתתפו בה גם נציגים ממשרד התחבורה, רשות שדות התעופה, השב"כ, משרד הביטחון, המטה לביטחון לאומי וצה"ל. איומי מתקפות הסייבר המתוחכמות על מטוסים ועל מערך התעופה האזרחית בכלל גברו לאחרונה, והנושא הפך לאחד החמים בתעשייה. החידושים הטכנולוגיים ששולבו בכלי הטיס, בנמלי התעופה, במגדלי הפיקוח והבקרה האווירית ואף במערכות הבידוק והשירות לנוסע - כולל מערכות הבידור במטוסים - יצרו אתגרים ואיומים שטרם נודעו בעבר. בארה"ב הקים המשרד להגנת המולדת ב-2016 צוות מיוחד לבחינת הנושא. זאת לאחר ששנה לפני כן עורר מומחה הסייבר כריס רוברטס סערה עולמית בעקבות הצלחתו לפרוץ למערכות מטוס יונייטד שבו טס דרך מערכת הבידור שלו, ולהשתלט על אחד ממנועיו. הוא טען כי בין 2011 ל-2014 פרץ למערכות של מטוסי בואינג ואיירבוס בין 15 ל-20 פעם.
2 צפייה בגלריה
שבוע הסייבר
שבוע הסייבר
ראש מערך הסייבר, יגאל אונא
(צילום: חן גלילי)
ב-2018, חוקרים בגופי ממשל אמריקאים, שבחנו את מצב אבטחת הטיסות בארה"ב, הצליחו לבצע בעצמם השתלטות על מטוס בואינג 737 באמצעות תקשורת רדיו, וקבעו כי פריצה שתוביל לקטסטרופה היא עניין של זמן. על פי הצעת ההחלטה שמובאת הבוקר לאישור הממשלה, מדובר באיום עם פוטנציאל לפגיעה משמעותית בחיי אדם ובכלכלה, ולפיכך "נדרשת היערכות מדינתית ליצירת תשתית שיתופי פעולה, שיתופי ידע ומידע, פיתוח טכנולוגי, הכשרה והסדרת אחריות וסמכות בתחום הגנת סייבר בתעופה אזרחית". לדברי ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא: "ישראל חזקה בתחום הבטיחות והביטחון של תחום התעופה וגם בתחום הסייבר, וכעת ישולבו שתי החוזקות. הנושא כבר מעורר עניין בינלאומי רב וישראל היא בין המדינות הראשונות שמקדמות אותו". בשנתיים האחרונות הקים כבר מערך הסייבר פרויקט בשם "הרקולס" למיפוי האיומים והפתרונות בתחום. במקביל הוחל בקידום מחקר ופיתוח לפתרונות הגנה בתעשיית ההיי-טק ובאקדמיה, בשיתוף פעולה עם חברת בואינג ועם גופי תעופה בינלאומיים, ופותחו הדרכות לטייסים להתנהלות באירוע סייבר.