שוק הסמארטפונים העולמי ממשיך לקרוס עם צניחה במכירות של יותר מ-20 אחוזים ברבעון השני של 2020 לעומת הרבעון השני ב-2019. כך על פי נתונים שפרסמה חברת מחקרי השוק גרטנר. הירידה במכירות ממשיכה זה הרבעון השני ברציפות, והיא מעוררת דאגה רבה בתעשיית הסמארטפונים העולמית. לפי נתוני גרטנר סמסונג ממשיכה להוביל את השוק אבל וואווי מצמצמת פערים וכמעט מגיעה לשוויון – למרות הסנקציות האמריקאיות שהוטלו עליה. אפל שומרת על כוחה ומגדילה את נתח השוק שלה במקום השלישי.
הגורם העיקרי לצניחה במכירות היא כמובן מגפת הקורונה, שממשיכה להשפיע על תעשיית הסמארטפונים העולמית. ברבעון השני של 2020 נמכרו בעולם כ-295 מיליון מכשירי סמארטפון, לעומת 370 מיליון ברבעון השני של 2019.
2 צפייה בגלריה
מ
מ
מנכ"ל וואווי מציג את סדרת P40 החדשה
(צילום: וואווי)
על פי נתוני חברות המחקר IDC וקנליס (Canalys), שהתפרסמו בתחילת החודש, וואווי עברה את סמסונג בנתח השוק שלה. עם זה, נתוני שתי החברות האלה מתייחסים למשלוחי הסמארטפונים, כלומר כמות המכשירים שיוצאים מהמפעלים, בעוד שהנתונים של גרטנר מודדים את כמות הטלפונים שנמכרו בפועל, ולכן קיים פער בין המספרים של החברות. כך או כך, כל הדו"חות מתארים צניחה משמעותית בעסקי חברות הסמארטפונים, שמחמירה מרבעון לרבעון.
מבין חמש החברות שמובילות את השוק העולמי, סמסונג היתה זו שסבלה מהירידה הדרמטית ביותר במכירותיה בעוד שמכירות אפל כמעט ולא השתנו לעומת השנה שעברה. וואווי הסינית ממשיכה להפתיע: למרות שמכירותיה ברבעון נפגעו גם הן, היא הגדילה את נפח המכירות ב-27.4 אחוזים לעומת הרבעון המקביל ב-2019 והיא נמצאת קרוב מאוד לסמסונג עם הפרש של כמה מאות אלפי סמארטפונים בלבד.
מרבית השווקים בעולם נפגעו קשות בשל מגיפת הקורונה, הגבלות הנסיעות, הסגרים והבידודים והדבר משפיע מהותית על היקף המכירות של יצרניות הסמארטפונים. יוצא דופן הוא השוק הסיני, שהקדים להתאושש מהמגפה. הביקושים לסמאראפונים הובילו לגידול משמעותי במכירות החברות הסיניות, למרות שבסופו של דבר נרשמה גם בסין ירידה של 7 אחוזים. השוק ההודי הענק סובל ממגבלות תנועה וסגרים משמעותיים, ולכן הוא השוק שנפגע בצורה החמורה ביותר עם ירידה של 46 אחוזים במכירות החברות המובילות.
חברת סמסונג מכרה קרוב ל-55 מיליון סמארטפונים ברבעון השני של 2020, ירידה של 27.1 אחוזים לעומת התקופה בשנה הקודמת. למרות שהיא ממשיכה להוביל את השוק העולמי, נתח השוק שלה הצטמצם בכ-2 אחוזים. בגרטנר מעריכים כי סדרת השקת סדרת S20 החדשה של החברה השפיעה על המכירות פחות ממה שקיוו בסמסונג.
2 צפייה בגלריה
וואווי ושיאומי
וואווי ושיאומי
וואווי ושיאומי. שלוש מבין חמש המובילות העולמיות הן סיניות
(צילום: AP)
מכירות וואווי ירדו ב-6.8 אחוזים בלבד והסתכמו ב-54 מיליון מכשירים ברבעון זה. עם זה נתח השוק של גדל ל-18.4 אחוזים והיא נמצאת כמעט בשוויון עם סמסונג. המכירות המשמעותיות של החברה בשוק הסיני הן שתרמו תרומה עיקרית להצלחתה של וואווי , שנמצאת גם במאבק מתמשך מול הגבלות הסחר מצד השלטונות האמריקאיים. ווואווי היא החברה המ ובילה כיום בשוק הסיני עם נתח שוק של 42.6 אחוזים. היא נהנית מסנטימנת חיובי בקרב לקוחות, שרוצים להביע את תמיכתם מול החרם האמריקאי, וגם ליהנות ממבצעי מכירות אגרסיביים של החברה.
ההצלחה של חברת אפל לשמור על היקף מכירות כמעט ללא שינוי (38 מיליון אייפונים, ירידה זעומה של 0.4 אחוזים) לא מפתיעה את מי שעוקב אחר המכירות הצומחות של אפל בשוק הסיני. נתח השוק העולמי של אפל עלה בכמעט 3 אחוזים. בגרטנר מעריכים כי ציבור הלקוחות הנאמן של אפל גם היגר בהמוניו מאייפונים מדגמים קודמים ל-iPhone SE החדש.
מבין חמש המובילות העולמיות, שלוש חברות הן סיניות. שאומי, במקום הרביעי, סבלה מירידה של 21.5 אחוזים במכירות ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל ב-2019 אם כי הדבר כמעט ולא פגע בנתח השוק שלה בשל ההצטמצמות הכוללת בשוק. חמישית היא אופו (Oppo) שמוכרת פחות בישראל: החברה הגדילה מעט את נתח השוק שלה והיא מתקרבת בצעדי ענק לשיאומי, שמכרה רק 3 מיליון סמארפונים יותר ממנה.